Ont i ryggen, vad kan man göra?

annoj

Trådstartare
HEJ!
Min häst har ont i ryggen, vad kan jag göra åt det mer än att låta henne stå. har någon något bra tips på att träna upp ryggen på henne? :crazy:

Sv: Ont i ryggen, vad kan man göra?

1, kolla om sadeln verkligen passar.

Låt en equiterapeut gå igenom henne, diskutera med denne vad ni kan göra för att få henne bra igen. Hur ligger sadeln?

tömkör hästen så slipper den stå. men som föregående sa, låt först någon kolla igenom hästen och kolla sadeln.

Det beror ju på vart i ryggen hästen har ont. Är det i musklerna, ryggraden..
Tycker som kryptisk, låt en ET gå igenom henne och kolla utrustningen så att du säkert vet var felet ligger.

Förutsatt att hon är genomkollad, utrustningen justerad osv så skulle jag ut och gå med henne för hand "naken" utan gjordar osv..
ut och klättra i terräng, upp och ner för backar, över cavaletti, plumsa i lite snö eller vatten osv. Det bygger muskler som hon sen kan bära dig på när ni väl kommer igång

Börja med att ta reda på var hästen har ont och vad det kommer ifrån. Är det muskler eller skelett som är orsaken till ryggont? Är det kanske något annat som är primärproblemet? (hältor ger inte sällan symptom i ryggen). Se till att hästen får den behandling som krävs för att bli helt friskförklarad.

Därefter kommer detektivarbetet med att ta reda på VARFÖR hästen fått problemet. Förhoppningsvis har veterinärgenomgång gett en del svar, men det kan vara t ex felaktig träning, dåligt utpassad utrustning eller fel underlag som gett problemen från början. Då gäller det att eliminiera det som gjort hästen dålig.

Att på måfå försöka få hästen bättre tycker jag är ett plågsamt expriment för hästens del.

Tömkör!! Gör alla saker som popeye sa fast med dig bakom!

Ok tack för all hjälp! Jag vet att min sadel inte har suttit bra på henne. Men nu har jag en sadel jag lånar som sitter bra, jag har fått hjälp med det. Ska ha den till jag har pengar att köpa ny. Jag longerar henne med "gummisnodd" eller med inspänningstyglar så hon sänker huvudet och arbetar med ryggen så hon tränar upp den. Sedan går jag ut lite med henne för hand.. för att hålla i gång henne lite. Jag ska oxå löshoppa henne lite grann. Men hon har nästan inte ont i ryggen längre. det är förmodligen med musklerna..

Be en massör komma ut. Det kan aldrig skada.
Då kan du dessutom få lära dig hur du ska massera rygg och länd för att förebygga muskelproblem. Det har jag fått lära mig eftersom min är så spänd...

ok.. det ska jag göra.. Min mamma har masserat henne.. hon är massör fast på människor och det är rätt likt mellan häst och mämmiska i muskel väg. Men hon kan ju inte lika bra som en hästmassör..

annoj skrev:
Jag longerar henne med "gummisnodd" eller med inspänningstyglar så hon sänker huvudet och arbetar med ryggen så hon tränar upp den.

Ryggen tränas när hon jobbar med bakdelen, bär upp sin vikt på baken, trampar under sig. Bara för att hon går med sänkt huvud så betyder inte det att hon jobbar med ryggen.

Jag hade nog tagit bort alla inspänningar och låtit hästen jobba själv med att hitta sin bärighet.

Senast ändrad:

jag skulle snabbt kolla hur hon står i sina hovar många gånger kommer ursrpungs felet från en felaktig vinkling i hoven . men det fins andra orsaker också jag har varit dektektiv i ett år nu och har äntligen luskat ut varför en av mina hästar var trött, lätta hältor och vandrande inflamationer i musklerna. lycka till

Hon får bara lite hjälp med inspänningstyglarna, hon har lite svårt att hitta rätt form. Hon arbetar under sig och med bakdelen. Jag skulle aldrig rida med hjälptyglar..

Jag har luskat lite vad det kan vara också. men jag tror att det är tryck från sadeln. Vinkel på honven är det inte. för den hovslageren jag har nu är jätte nogrann och kollar vinkeln ibland.. Men tack så mkt!!
Kramar

Eftersom jag på senare år kommit fram till att jag lätt blir alldeles för "tung" i handen när jag tömkör, har jag återgått till longering på de känsligaste hästarna (eftersöker ingen kort form fn). En röstlydig häst möjliggör mkt variation av gångarter, skritt - trav - skritt - trav omväxlat med minskad volt några varv, ibland spårande på volten, ibland med "tagen framdel", dvs jag leder in framdelen lite, lite och pekar sedan på inner bak som då trampar in under bålen och samtidigt "skjuter" jag bålen från mig utåt, så att hästen går på 3 spår på volten, från början bara något steg med beröm och eftergift, så småningom lite längre bitar. Man kan också göra piruetter, men då måste man vara snabb i fötterna (även om det är bara i skritt). Just att gå på 3 spår utan ryttare tvingar hästen att kröka inner bak och använda både bak och rygg, och växlingen med 2 spår gör att hästen hela tiden har möjlighet att "vila" de musklerna.

Hur upplever du att hon har ont i ryggen?
KOlla runt och låt en "häsmassör" komma ut och behandla hästen, eller en equiterapeut...de ger dig även träningsråd om hur du kan stärka och förbättra hästens rygg...synd att du bor så långt bort, annar skulle jag vilja tagit mig en kik och ev behandla hästen.

När du rider och travar så rid lätt och med hästen i låg avslappnad form så får hästen en möjlighet att bygga upp sina ryggmuskler, gör samma sak i galopp, stå i lätt sits och låt hästen jobba med ryggen. Sen när hästen blivit starkare i sin ryggmuskulatur kan du börja sitta ner i trav och galopp men var väldigt noga med att vara mjuk och följsam. Sitter du och studsar i sadeln så spänner sig hästen i ryggen, sänker sin rygg för att komma undan stötarna, vilket i sin tur leder till en spänd häst som inte vill jobba med ryggen.

Jeni skrev:
När du rider och travar så rid lätt och med hästen i låg avslappnad form så får hästen en möjlighet att bygga upp sina ryggmuskler, gör samma sak i galopp, stå i lätt sits och låt hästen jobba med ryggen.

Menar du att hästen automatiskt jobbar med ryggen om du rider lätt/står i lätt sits? Är ridning så enkelt att hästen jobbar korrekt bara man inte sitter ner på den?!

Nej det var inte så jag menade. Jag menar att genom att inte sitta på hästen så belastar man inte ryggen lika mycket och det blir lättare för hästen orka jobba med ryggen. Sen så måste ju ryttaren veta hur man ska göra för att få hästen att jobba rätt.

Jag sitter nästan aldrig på henne i traven men i galoppen gör jag det..
Hon är bara lite irriterad när jag trycker på ryggen.. bara så hon dksksr lite på det stället där jag trycker..

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 040
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar