Ont i magen

turbofling

Trådstartare
Hur ska man veta vad som är "normalt" ont i magen och vad som är ont i magen som man borde vara orolig för?

Barnmorskan sa att det är normalt att magen är öm och gör ont under de här veckorna (v.18 nu) då livmoderna växer mycket. Men hur ont?
Idag bar jag lite saker i stallet och fick då riktigt ont i magen och den blev stor och stenhård, bad om hjälp att bära resten och det mesta av det onda släppte efter en stund. Nu gör det lite ont och magen är väldigt öm. Tror ni jag behöver vara orolig? Har ingen som kan följa med mig till sjukhuset nu så jag vill inte åka upp dit (men gör det om det blir värre). Känns det såhär imorgon ringer jag gynakuten och frågar (den är stängd nu och vanliga akuten går inte att ringa till). Tror ni att det är dumt att jobba imorgon? (två timmar städjobb).

Sv: Ont i magen

Jag tycker det låter som en sammandragning. Ingen fara i sig, men gör ju ont. Jag minns inte riktigt när jag började få sammandragningar men det var ganska tidigt. Innan dess hade jag molvärk (som kraftig mensvärk) från ochjtill - ingen fara. Men får man regelbundet mycket sammandragningar är det ju inget vidare.. Att vara öm efteråt är heller inget jag minns, men det kändes som om magen blåstes upp som en ballong, blev stenhårt och gjorde ont/ömmade.

Jag ser att du iaf enligt din info bor i Linköping. Ring förlossningen. Det är dom du ringer när barnmorskemottagningen är stängd och alltid blir hänvisad till om du som gravid och är orolig eller har ont när kvinnohälsan inte har öppet (även om du "bara" är i v18), de är öppna dygnet runt. Det är bättre att ringa en gång för mycket än för lite (gud vet att jag ringde MÅNGA gånger till dom under min graviditet så de är härdade, lovar!), så ring upp och rådfråga, det är mitt råd - 013- 223171 (sitter i ryggmärgen).

Senast ändrad:

Att magen blir stenhård beror nog på sammandragningar i livmodern, det är fullt normalt och sådana har man genom hela graviditeten.

Självklart ska du prata med barnmorskan/gyn om du är orolig. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Barnmorskan sa att det var efter v.20 som det var förlossningen jag skulle ringa till, innan var det gynakuten/akuten.

Just det där med att magen blev hård tyder ju på en sammandragning, men jag trodde inte att det skulle kännas så. Jag tror jag avvaktar lite, mamma är hemma om några timmar så då kan jag ringa henne om det skulle vara något. Just nu funderar jag mest på jobbet, om jag ska ringa och sjukanmäla mig, brukar få ont i magen annars när jag jobbar och nu känns det som det inte så lockande att jobba imorgon.

Äsch. Jag tycker du kan ringa förlossningen ändå. Jag tycker det låter underligt att rekommendera akuten (som är såpass överbelastade redan) framför förlossningen.. Så jag skulle ringt dom vid oro, definitivt. De brukar vara väldigt snälla och lugnande dessutom.

Jag tycker det är helt ok är helt okej att sjukanmäla dig imogn om du inte mår bra, samtidigt tror jag inte att bara två timmars jobb gör stor skada heller, men det behöver du väl inte besluta förrän imorgon? Känn efter hur du känner dig då.

Min kompis fick massa sammandragningar när hon lyfte tungt. Så ta det lugnt!

Jag kapar tråden lite, jag är 15+0 gången och har haft lite små huggande känslor i nedre delen av magen men bara några stycken mitt på dagen. Kändes inte som växtvärk. Nån som vet vad det kan vara?

Jag är bara precis i början av v 11 (andra barnet), men har redan fått känna av riktigt onda sammandragningar vid tex kraftig ansträngning. Då är det dags att ta det lite lugnare helt enkelt. Det sägs ju att det gör mer ont andra graviditeten mot den första och för mig stämmer det verkligen. Det känns bra mycket mer nu när livmodern växer eller när jag får sammandragningar, mot förra gången.

Det är ju inte bara livmodern som växer, alla ligament runt om töjs och sträcks de med och även det kan kännas. Likaså när fogarna mjukas upp.

Jag hade såna huggande känslor förra veckan (och då och då nu med). Ringde barnmorskan och hon sa att det antagligen var pga att det växer så mycket nu, ligament och sånt som inte riktigt hänger med.

Det är så läskigt nu, jag vet ju inte alls hur jag "ska" känna. I vanliga fall är jag en sån som ignorerar det mesta och tänker att det går över. Men nu har jag ju inte bara mig att ta hänsyn till.

Jag är likadan! "Det går över". Men nu är det ju någon annan som kan utsättas för nåt, därför kan jag inte ignorera det heller. Man vill gärna veta.

Tur att det finns "gamla" erfarna här som kan svara på våra frågor och ge lite tips och råd. Det känns lite fånigt att ringa barnmorskan (eller andra sjukvårdsgrejer) för minsta lilla grej.

Min kompis fick massa sammandragningar när hon lyfte tungt. Så ta det lugnt!

Jag kapar tråden lite, jag är 15+0 gången och har haft lite små huggande känslor i nedre delen av magen men bara några stycken mitt på dagen. Kändes inte som växtvärk. Nån som vet vad det kan vara?

jag har exakt desamma o vi är på dagen lika långt gångna... :laugh:
oroade mig oxå lite över de där men det är normalt..

Den huggande känslan man kan få beror på att ligamenten (band som håller upp livmodern) inte är van att bära någon tyngd. När livmodern växer och blir tyngre kan det ibland strama/hugga till i dem, speciellt i samband med häftiga rörelser eller hostningar/nysningar. Ingen fara alls, du kommer säkert att känna av dem lite till och från udner hela graviditieten!

turbofling: Det låter ju som sammandragningar, fast jag har hört att de inte ska göra ont. Jag har haft några sammandragningar (kände nog första efter v 23 någon gång) men de har aldrig gjort ont och jag har inte varit öm efteråt. Det har känts lite obehagligt bara. Om du är orolig tycker jag att du ska ringa din barnmorska. Lyssna på din kropp och utför inte rörelser som gör att du får sammandragningar. Sammandragningar i sig är ju egentligen ingen fara alls (det är bara livmodern som tränar) men om man får det ofta och de gör ont, så ska man nog akta sig lite. Sjukanmäl dig om du tycker att du behöver det och skulle problemet fortsätta så se till att bli sjukskriven (halvtid kanske?) eller byt arbetsuppgifter (om de du har nu innebär lyft och sådant som gör att du får sammandragningar).

//Julia

Jag har inte känt av det onda i magen mer, trots jobb.
Men min rygg blir bara värre och värre (foglossningar?), men jag har hellre ont där än i magen. Ska till barnmorskan nästa fredag så jag ska prata med henne då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått så sjukt ont i magen från ingenstans. Helskumt... Jag skulle beskeiva det såhär: ▪Öm när man tar/trycker på magen ▪Smärtan...
Svar
16
· Visningar
2 178
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips. Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: ginnies
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 510
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka