Ont i magen fast ändå inte...

Jamtland

Trådstartare
Underlig rubrik, jag vet. Ska se om jag kan förklara så det låter vettigare.:D

Jag är gravid med mitt tredeje barn, har inte känt så här med någon av de två tidigare. Redan innan jag blev gravid den här gången så har jag någon gång upplevt att om jag tex nyst eller hostat med benen fullt utsträckta så hugger det till i magen, inte i "matmagen" utan mer som nere i ljumskarna.

Känslan är svår att beskriva men det känns som om typ maghinnan (vet inte ens om man har någon sådan?:confused:) håller på att spricka när jag nyser eller så. Smärtan känns mest längst ner i magen, typ där bebismagen övergår i ljumskarna. Och den sitter på insidan,l inte ute i skinnet.

Nu när jag är gravid så är det inte bara ibland när jag nyser som det känns som om något blir för uttänjt för att det ska vara riktigt bra.

Är i vecka 28 nu och nu har det hänt flera gånger att det även hugger till om jag tex har suttit och reser mig upp (även om jag tar det lugnt), precis som om något i nederkanten av magen blivit för kort och håller på att slitas sönder. Gör GRYMT ont ibland, känns lite obehagligt ibland och märks inte alls för det mesta.

Ska iväg på rutinkoll nästa vecka hos bm och ska givetvis fråga henne vad det är frågan om, men känner att jag vill höra om någon av er har en aning?

Jenny

Sv: Ont i magen fast ändå inte...

Det kan inte vara ligamenten till livmodern? De tänjs ju allt efter att livmodern växer och kan göra grymt ont ibland när man gör något hastigt, typ nyser .

Senast ändrad:

Det är inte ligamenten som stramar till? Jag är i vecka 27 och känner igen det du beskriver, jag känner av det lite då och då - speciellt om jag reser mig upp för fort eller så. Det är ju lite "tillväxtspurt" under den här delen av graviditeten så det kan nog kännas lite extra då misstänker jag...

Svar till båda eftersom ni säger samma sak:

Jag har ingen aning om vad det är så det är mycket möjligt att ni har rätt. Men då undrar jag om de ligamenten kan kännas av när jag inte var gravid också? För det har ju hänt att jag vikit mig dubbel av smärta när jag tex nyst även mellan graviditeterna. Och jag kan ju tycka att efter två graviditeter så borde de ligamenten vara vana att sträcka på sig...;)

hm, ja det vet jag inte... de borde ju inte göra ont annars också tycker jag - de tänjs ju ut pga att livmodern blir större och tyngre. Sen går de nog tillbaka, så de kan säkert göra ont av att tänjas även om man har varit gravid innan. Jag väntar mitt första barn så jag vet inte alls om det blir nån skillnad...?

Ring och fråga om du inte vill vänta tills du ska till BM nästa vecka?

Det är inte helt omöjligt att de känns även när man inte är gravid, jag har känt av mina (jag tror det är ligamenten iaf) när jag har fått nysattacker, då gör de dock inte riktigt lika ont.

Jag vågar nästan lova att det är ligamenten för exakt så har jag också, känns som någon greppar tag i magmuskeln och river isär den ungefär, när man nyser, reser sig för fort eller gör andra hastiga rörelser. Ibland kan det sträna bara ändå utan att det gör sådär akut ont.

Första gången det hände blev jag jätterädd och det var bara nån gång i v 7 eller 8, det förklarar ju inte varför du får ont mellan graviditeterna men det behöver inte komma sent utan man kan känna av det jättetidigt också. :)

Säger som övriga; ligamenten!

Jag har varit med om att jag känt av ligamenten vid enstaka tillfällen som ogravid (dock aldrig innan första graviditeten), och jag har känt av dem som gravid redan ganska tidigt. Gör akut skitont och sen släpper det. Jag känner oftast av dem om jag reser mig upp lite för snabbt (men även ibland när jag reser mig lugnt) och när jag hostar/nyser.

Tror du kan vara lugn, men hör du med barnmorskan nästa gång!

Eftersom du har haft ont även när du inte har varit gravid så skulle jag gissa på att du har eller har haft cystor. Det är inte farligt och för det mesta så spricker de av sig själva men det gör grymt ont. Ibland gör det bara ont när man vrider sig snabbt, hostar, nyser eller har sex och ibland gör de så ont hela tiden att man får åka in akut och då brukar de operera bort dem.
Så jag tror jag att det du har ont av nu är ligamenten och det förut var av cystor.

och jag tycker det låter som foglossning.

*kl*

Tror aldrig jag har sett bukefalisterna så överens någon gång? ;)

Skoja bara, tack för alla svar, nu känner jag mig ännu lugnare och tänker påpeka det för bm när vi träffas, men något behov av att ringa och fråga har jag inte direkt längre.

En fråga till bara, kan det hända något med ligamenten? Med tanke på hur djävulskt ont det kan göra så är man ju brydd om de kan brista eller något?

Jenny

Har aldrig hört något om att de skulle kunna brista... Men jag vet ju egentligen inte. Känns dock rätt otroligt!

Googla ligamentsmärta och gravid så kan du säkert hitta lite info!

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 517
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 078
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka