Ont i kroppen/tänderna eller testar han bara?

M

monet

Jag har lite problem med min 11-åriga valack som jag haft i lite mer än 3 år. När jag ska rida så vägrar han gå(de kvittar om jag leder eller sitter på), när vi väl är i paddocken/skogen funkar de bättre och på vägen hem går han. När vi har sällskap funkar de lite bättre men han stannar ändå ibland... Min fundering är om han inte vill bli riden pga av obehag i t.ex. tänderna eller ryggen för han vill inte heller alltid stå stilla när jag sitter upp. Jag ska prova att rida med repgrimma nästa gång, funkar de bättre så är det ju troligen så att han har ont i munnen när han har bettet. Eller vad tror ni? Är det bara så att han inte ser mig som ledare? Han har även börjat krångla när man jobbar med honom och har kortare tyglar(jag är inte hård i handen!) så jag måste hitta en lösning. Vad tror ni är felet? Vad brukar en veterinärbesiktning/tandkontroll kosta?

Kan han ha verkligen ha ont för han går ju snabbt när vi ska hem:S

Jag har tvådelat bett och är lagom stor till honom.

Hoppas ni kan hjälpa mig:)

Sv: Ont i kroppen/tänderna eller testar han bara?

Tänderna borde du absolut kolla om du inte gjort det senaste året. Har han tvärt börjat med detta? Hur sitter sadeln?
Gör han likadant om du sätter upp en annan ryttare?

Att han inte velat gå har han gjort nästan hela tiden men tycker att de blivit lite värre.. Han har inte krånglat innan när jag rider då sköter han sig annars toppen... Ibland har han inte velat stå stilla när jag sitter upp men sadeln sitter bra, de var en o tittade här om månaden så de är de iaf inte:) Sätter jag nån annan på så kommer dom bara tillrättavisa honom och de betyder ju inte att han slutar ha ont bara för att han då inte vågar göra nått.

Nä du måste ju först kolla om han har ont. Annars så är det tillrättavisa som gäller, annars kommer han bara fortsätta stanna och göra som han vill om du inte visar att de in är ok att göra så. Kolla tänderna, det tycker jag man borde göra regelbundet.

Hej!

Min pärla gick från att vara världens sötaste och gladaste till att börja testa och ha sej, ville inte gå från stallet, men när man kommit ca 300 m blev hon sitt vanliga jag- fullt ös medvetslös med spetsade öron. Vi har tränat både dressyr och hoppning men ingen har sett nånting på henne. Men jag har funderat på/misstänkt att det kanske varit nåt.

Så åkte jag in på klinik och kollade upp tänderna (kostade 2000 kr) och passade på att kolla rörelser också och jovisst, hon var halt ena fram. Inga reaktioner på böjprov, men klart påverkad i fram och inte direkt fjädrande i steget. Vi bedövade hoven och då blev hon sitt vanliga glada jag. (totalt för tänder och hältkoll (+ 3 röntgenplåtar på hoven : 5600 ca)

Nu ska hon vila 3 veckor till och skos av klinikhovis efter det. Får antiinflammatoriskt och som sagt, bara promenader..

Så känner du att du tvekar om det är nåt- åk in och kolla upp hästen- oftast känner man sin häst så väl att känslan är rätt och har du fel så slipper du iaf oroa dej och den själsfriden kan gott vara värd de pengarna- tycker jag iaf:-)

/Lavinia, som nu äntligen kan slappna av när hon vet varför häst varit som hon varit.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 417
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar