Ont i fotlederna!? D:

RidTravarTjej

Trådstartare
Hejhej! :)

Nu är det så att jag har en liten fundering... När jag har korta stigläder, dvs mot hopp-hållet får jag ofta ont i fotlederna även om jag slappnar av eller "har fötterna utåt".
Det blir ju som ett "störmoment" i ridningen då jag alltid måste vända hemmåt när det blir så, det värker verkligen extremt. :( :banghead:

Kan det bero på sadeln eller min hållning? OBS! Det blir bara så i just den sadel jag har, men man har ju inte fötterna "i" sadeln & jag har provat olika stigbyglar?

VAD kan det bero på? O_o :confused:
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Jag får också ont, för min del beror det antagligen på att jag har för korta hälsenor. Jag brukar släppa stiglädren en liten stund och rotera fötterna så kan jag rida klart min runda. Ett annat knep är att länga stiglädren.
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Prova sneda stigbyglar, såna som ser ut som helt vanliga men har stigläderöglan flyttad lite mer mot insidan och fotplattan lite nedtrampad.
Kan kallas för offset-stigbyglar ibland, googla det så får du upp bild. (Fick upp en massa irrelevanta stigbyglar också, men den första bilden är rätt. )

Med dessa stigbyglar kommer fotplattan att hänga mer parallell med marken, och du slipper vridningen och snedbelastningen i lederna. Jag har ridit med mina i 15 år, och har inte haft problem med mina svaga vrister och knän sedan dess. :)

En del är nöjda med sneda gummiplattor i sina vanliga stigbyglar, men jag tycker det blir för snett med sådana.
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Vad har du på dig när du rider? Jag får ont i fotlederna om jag rider i skor/graningestövlar. Jag måste ha på mig shortchaps eller liknande som ger rejält med stöd för att kunna rida i hoppläder.
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Jag får också ont i både fotleder och knäleder om jag rider länge med korta läder. Lösningen är a) inte ha korta läder och/eller b) ta ut fötterna ur stigbyglarna ibland och sträck på allting. :)
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Min gissning är att du kanske har lite svaga fotleder som inte orkar hålla upp din vikt. En ordentlig ridstövel eller liknande kan hjälpa kanske. Annars skulle jag kunna tänka mig att fotledsstöd (såna man köper på apoteket) kan funka också.
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Och för mig är det tvärtom, det är för mkt rörlighet. Har hypermobila leder (inte många som är så bra på att trampa ner hälen som jag... :grin: ) så att bära vikt på dem i en sån position gör jätteont. Har blivit värre och värre med åren, blev till slut tvungen att sluta hoppa och sälja mina hoppsadlar.

Kan numera inte ens skritta i en hoppsadel och ibland får jag även ont i dressyrsadeln. Trots att jag har väldigt långa läder och så hårda stövlar som det går att få tag på.

Så mitt råd är att länga lädren och använda stadiga stövlar innan det blir värre.
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Jag börjar tro att jag inte heller kommer kunna rida i hoppsadel mer. Det roliga är att min hopptränare alltid var på mig att jag skulle korta lädren, men jag kunde inte det. Hade säkert fått bättre balans i sprången, men jag kunde ju inte rida så för övrigt:)

Funderar på att köpa Bow Balance till dressyrsadeln iaf, någon som testat om det blir bättre?
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Hade samma problem som er andra, testade lite olika och även ledade stigbyglar utan någon märkbar skillnad.
Köpte sedan bow balance och är nu helt problemfri :D
Från det att jag köpte dom så hade jag fortfarande en del ont i början men sen blev det bara bättre och bättre ca ett halvår senare var jag helt bra och kan rida med olika längd på stigläder, olika sadlar och stå upp länge utan att få ont.
Märks skillnad direkt man rider i ett par vanliga stigbyglar eller bara ett par andra modeller av ledade, dessa klassar ut allt annat, man kan inte ens jämföra!

Så jag rekommenderar sprenger bow balance till alla er som har detta problem! Det hjälpte iallafall mig. :)
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Jag har haft vanliga ledade Sprenger sen de kom på marknaden, hjälper inte. Tveksam till att det skulle bli någon större skillnad med BB?
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Nu rider jag inte i BB, men däremot JIN, vilket är drömmen för min fotled (har problem med den ena). BB är väl inte bara ledade, utan har en större anläggningsyta för foten, precis som JIN?
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Jag fick jätteont tidigare när jag hade korta stigläder eller red mycket i lättridning i traven, enda som fungerar för mig är sprengers ledade stigbyglar + ridstövlar om jag inte ska få ont, + så långa stigläder som möjligt. Viktigast är att fotleden är stabil, typ lindad eller ridstövlar med bra stöd :)
 
Sv: Ont i fotlederna!? D:

Hade det problemet förr och kan komma tillbaka i bland.
När jag får ont beror det på att min fotled är för ihop tryckt eller hur jag skall förklara det då jag ofta har gått och små stukat/trampat snett.

En ostiopat fixade till det på mej och vilken skillnad första gången kändes som det var en till del i leden att hålla reda på när man gick första stunden efteråt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 852
Senast: WBanna
·
Ridning Nu börjar mitt tålamod med morsan tryta! :arghh: Hon har ridit min häst en eller två gånger i veckan (samt ridit ridskolehäst en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 817
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp