Ont i benet

lisa412

Trådstartare
Jag får ibland rejält ont i vaden när jag travar. Det känns som kramp på utsidan/baksidan av vaden och jag känner att foten blir ostabil och att den vill liksom vika sig inåt, ungefär som att undersidan av foten vänder sig mot hästens mage.

Idag var jag tvungen att avbryta ridlektionen.... Det gick verkligen inte att fortsätta rida pga att det gjorde ont och att foten kändes så ostabil..

Jag är lite dålig på att förklara kanske men är det nån som vet vad det här beror på eller vad jag kan göra för att slippa ha så här ont??
 
Är det alltid samma ben? Du kanske är sned i kroppen? Det kanske är idé att låta en naprapat eller liknande kika på dig?
 
@deathslyna Nej men jag kanske får ta och prova det :)


@bettysmatte Ja, alltid samma ben och på samma ställe. Har också funderat på om man ska låta nån ta en titt på en men tänkte se om jag kan göra nått själv först ;)
 
Jag får likadant i mitt högra ben. Ont på utsidan och foten viker sig ungefär som när jag vrickar den. Det är mitt ben som är lite vridet så för att slippa smärtan så får helt enkelt höger fot peka lite utåt istället för framåt. Då känner jag inget alls :)
 
@supersonic Ja det kanske handlar om hur jag vinklar min fot/mitt ben för jag får ju inte ont varje gång?
Jag ska testa att vrida ut tårna när jag rider nästa gång! :)
 
@lisa412 Du har möjligtvis inte tidigare stukat den foten rejält, eller kanske brutit den? Skador på ligament på utsidan av foten kan göra foten instabil och den viker sig då som du beskriver. En rejäl stukning kan även ge smärta upp längs benets utsida då vadbenet kan få sig en törn vid en stukning. Denna smärta kommer då ofta om man har kortare stigläder och beror även på vinkeln i foten.

Lösningen? Träna upp musklerna som stabiliserar foten, hitta rätt stigläderlängd, vinkel på benet och kanske andra stigbyglar (kanske svårt om du inte rider samma häst regelbundet).
 
@Balahé Nä jag har aldrig skadat benet/foten. Men jag märker att jag oftast får ont när jag rider med kortare stigläder.

Har du nått tips på hur jag kan träna upp musklerna och vilka stigbyglar som kanske är bättre? Nu är ridskolan slut så jag kommer bara rida medryttarhästen så då har jag ju lite mer kontrol över utrustningen.
 
@lisa412 Bara att stå på ett ben tränar stabiliteten i foten. Tåhävningar (både på två och ett ben) är också bra. Balansplatta eller liknande är effektivt för hela din balans, inte bara foten. Behöver du mer tips än så hade jag kontaktat sjukgymnast/fysioterapeut då det är lättare att visa än förklara i skrift.

Stigbygelplattor som är sneda kanske kan hjälpa, eller några av alla de stigbyglar som är ledade eller sviktar. Prova också att byta tänk när du rider, tänk "upp med tårna" istället för "ner med hälen". Det gör skillnad för vilka muskler som arbetar.
 
Så, nu har ridit och testat alla era tips :) Idag tänkte jag verkligen på vad jag gör med foten och att jag ska stå på tå mer än att försöka trycka ner hälen. Jag jämförde också det högra benet (det jag får ont i) med det vänstra och märker att det vänstra är mycket mer "avslappnat", det högra får jag liksom bråka med mer.

Jag antar att det hela beror på en "vridning" i högra foten och förhoppningsvis med lite träning så kommer det nog bli bättre.

Tack igen! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 770
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 546
Senast: underensten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 375
Hästmänniskan Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har...
Svar
13
· Visningar
1 732
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp