alexandraisabella

Trådstartare
Jag ramlade av en häst i förrgår och har ont i hela ryggen, axlarna och hela låren. Hjälmen som jag hade då slog i min käke och var lite stor så fick även ont i nacke och hals.

Jag undrar om någon har några bra övningar som jag skulle kunna göra? :)
Testade smörja med tigerbalsam igår och idag, då blir det bättre för ett tag men sen kommer smärtan tillbaka. Kan knappt resa mig ur sängen eller sitta ner utan att det gör ont. :arghh:
 
Sv: Ont i allt

Du var väl inne till sjukhuset? Sa de något? Om du har så ont och det är konstaterat att du bara är blåslagen kanske du kan få smärtlindrande utskrivet?

Övningar tror jag att det är för tidigt för, men jag fick stor hjälp av en sjukgymnast efter en ridolycka för några år sedan, jag fick problem med smärta i musklerna i nacken efteråt. :)
 
Sv: Ont i allt

Du var väl inne till sjukhuset? Sa de något? Om du har så ont och det är konstaterat att du bara är blåslagen kanske du kan få smärtlindrande utskrivet?

Övningar tror jag att det är för tidigt för, men jag fick stor hjälp av en sjukgymnast efter en ridolycka för några år sedan, jag fick problem med smärta i musklerna i nacken efteråt. :)

Nej, brukar inte åka in till sjukhus när jag ramlar av
 
Sv: Ont i allt

Då tycker jag att du ska göra det - har du så ont så här långt efter och inte har kollat upp det kan det vara något som är allvarligt fel.
 
Sv: Ont i allt

Jag håller med Mammas. Det är inte fel att åka till sjukhus när man ramlat av en häst - även om du inte brukar göra det. Jag flög av min häst och bröt nyckelbenet för någon månad sedan. Efter röntgenundersökning fick jag värktabletter utskrivna på recept, och även remiss till sjukgymnasten. Det var superbra och nu är jag helt smärtfri.
 
Sv: Ont i allt

Jag ramlade av en häst en gång, landade på nacken som gav i från sig krashade ljud, åkte inte till sjukhuset. Några veckor senare hade det fortfarande inte blivit bättre och när jag åkte in så fick jag en remiss till röngten och plåtarna visade att två kotor (nr 3 och 4) är något inhoptryckta. Fick gå på sjukgymnastik en tid efter det. Så jag skulle åka in!
Tänk vilken kraft det är man landar med även fast man inte bryter något! Det händer nog mycker mer i kroppen än vi anar!
 
Sv: Ont i allt

Är det bara så du är blåslagen och stel så är Ipren + alvedon och att försöka mjuka upp musklerna vad vårdcentralen brukar rekomendera, faktiskt är det vad de rekommenderar vid sprickor i revbenen och brutna ben i foten också :p. - de mjukgörande rörelserna då.

Men det är ett högt fall och bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: Ont i allt

Nej, brukar inte åka in till sjukhus när jag ramlar av

ALLTID åka in efter en avramling där man slagit sig. SÄRSKILT om man upplever nackproblem. Det är verkligen a och o att du får skadan registrerad, inte minst ur försäkrings perspektiv om du skulle få problem i framtiden!
 
Sv: Ont i allt

Jag ralade av för exakt två månader sen idag. Fick väääldigt ont och vägrade att de skulle ringa ambulans. Hatar sjukhus o all evig väntan på akuten. Ville bara hem. Men till slut blev ambulans tillkallad. Väl inne på röntgen så visade det sig att jag hade en 6,4 mm spricka plus en lika stoe lös bembit i första ländkotan (L1, sitter mitt i ryggen typ).

Tänk vad som hänt om ja bara åkt hem?

Och om du får bestående men av detta om ett år efter att du är färdig behandlad och du inte har varit hos närmsta läkare som dokumenterat skadorna innan 48h (tror jag det är) så du inte ut ettskit från försäkringen!

Det första du gör i morgon bitti är att åka ner tillvårdentralen eller akuten och får detta utrett!
 
Sv: Ont i allt

Ni borde verkligen lyssna på tex Mamas och inte sega med att åka in av de anledningar du fått förklarade ....
 
Sv: Ont i allt

Tänk om hästmänniskor vore hälften så rädda om sig själva som de är om sina hästar. :meh:
 
Sv: Ont i allt

Haha ja det har alla läkare sagt till mig med när jag varit inne pga en olycka från häst :p. Dock har jag nästan alltid åkt in inom 24h när det är något mer allvarligt. Men jag ångrar att jag inte åkt in vid vissa tillfällen som ex. när jag bröt foten och en del av vaden dog. Ser förfärligt ut idag :p.

Det är lite underligt egentligen. Vi stoppar i oss all möjlig mat o skräp osv. Vi kan väga 100 kg för mkt utan att bry sig. Bryta armen, benet osv men ändå fortsätta rida och fixa med hästen och sen KANSKE om man har lust och orkar åka in o kolla upp det inom den närmsta veckan. Men när hästen väger 2 kg mer än normalt får den banta. Man har en noga uträknad foderstat. Motionerar noga så hästen är i kondition hela tiden. Och visar hästen den minsta tendens till att ex. inte vilja jobba lika hårt idag, är väldigt lite oren på något ben, får ett skrap sår osv. så tillkallas veterinär direkt!
Vart i allt detta ligger de logiska? Hur ska vi kunna va rädda och ta hand om våra egna hästar när vi inte ens klarar av att ta hand om oss själva?

Lite OT men ja, jag var bara tvungen att få detta ur mig :)
 
Sv: Ont i allt

Ja, man ska alltid åka in. Jag har själv inte råkat ut för några allvarliga ridolyckor tack och lov. Dock har jag blivit påkörd när jag skulle cykla över ett övergångsställe av en bil som stod still och sen började sakta köra och inte märkte att mitt framdäck åkte in under bilen, samt att mitt knä var i vägen. Det gick väldigt långsamt och jag undrade om han någon gång skulle se mig och stanna.

Jag åkte senare in till akuten och kunde där konstatera att inget hade hänt, men hellre åka in en gång för mycket än ingen alls. Ett liv går inte att ersätta. :)
 
Sv: Ont i allt

Tänk om hästmänniskor vore hälften så rädda om sig själva som de är om sina hästar. :meh:

Skriver under på den..men följer den icket! :D

Jag håller med, alltid åka in om man åker av och fortfarande har jobbig smärta som inte ger med sig efter ett par timmar. Speciellt huvud,rygg och nacke ska man inte underskatta de varningstecken kroppen ger om man trillat av!

Jag gjorde misstaget att inte åka in i tid..
Blev avslängd på en stor sten, landade med ryggen på den..kastade mig upp på hästen igen och fortsatte ridpasset. Det smärtade då jag kom hem som tusan, trodde givetvis att det skulle gå över..även nästa dag, och nästa vecka.
Sen masade jag mig iväg till sjukhuset där det konstaterades på röntgen ihoptryckta kotor i ländrygg och spricka/fissur i en av kotorna som inte kunde åtgärdas så lång tid efter traumat eftersom att det nu läkt ihop så.

Resultatet idag är att jag är fruktansvärt stel i ländryggen och får riktigt ont/det hugger till om jag vrider mig i vissa vinklar eftersom att sprickan aldrig kommer att bli helt ihopläkt bland annat. Är även väldigt svag och instabil i närområdet.

Det jag aldrig kommer att göra igen om jag blir ordentligt avslängd är att sätta mig i sadeln igen i alla fall..hellre att då ringa någon som får komma och hämta upp en för man ska verkligen inte röra sig i onödan blev jag tillsagd om man blivit avslängd ordentligt eftersom att inre organ mm kan vara skadade utan att du känner det för stunden (andrenalinpåslag tex).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
770
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 358
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 121
Senast: Jahaja
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp