ONT av bomfri sadel?

Sv: ONT av bomfri sadel?

Om inte jag minns fel så har jag för mig att jag har läst nånstans att de ska ta fram en hoppmodell också??? :confused:
Nja, jag håller nog med. Tror inte jag skulle göra mer än nåt enstaka skogsskutt.

Konklüsion ÄR deras hoppmodell, det finns de som tävlar hoppning och fälttävlan i den. Men det är taskigt med stöd för benen.

OK, jag har jämt bara skummat på deras hemsida eftersom det inte är nån sadel jag kan tänka mig så har jag inte läst direkt noga. Jag bara tog det ur minnet :p och det verkade stämma då förutom stavningen :D
Jag har aldrig fattat det men ska de ridas med eller utan pad? HAr de bossor som en vanlig sadel?

Svaret jag skrev till lovisaleonora gällde torsionsadeln om det nu inte framgick. :o Läste nu och det kanske såg lite konstigt ut det jag skrivit...

Hejsan!

Jag har hört fler som fått problem med sin Barefoot sadel. Det har varit pga att pommeln i framvalvet blivit för trång för hästen. Hästen kanske har musklat sig mer? Det blir samma problem som om du har en vanlig sadel som är för trång. Som jag förstått så är pommeln i denna sadel av glasfiber. Glasfiber som material är väldigt hårt och stumt. Trä som det är i Fit-form sadeln är inte helt stumt. Ta ut pommeln ur sadeln och lägg den mot hästen och kolla. Verkar det trångt? I såfall är det säkert den som är problemet. Prova som andra har gjort att ta ut pommeln och lägga in ett mjukare material och kolla hur hästen reagerar. Så länge hästen är positiv så är det väl bara att rida så i stället. När man provar en bomlös sadel första gången så tror jag att man måste vara lika noggrann med passformen som på en vanlig sadel. De passar helt enkelt inte alla.

Har ni någon idé vilket material man skulle kunna ersätta frampommeln på Barefooten?
Vill själv ha något annat, tror att det kan komma och trycka i framtiden...ge lite tips så kanske jag kan fixa något!

Jag stoppade framvalvet fullt med hobbyvadd (sånt som man fyller mjukisdjur med, och nej, jag tog inte inälvorna från något lite barns älskade nalle, utan köpte en ny påse, jag lovar :devil: )

Håller med om att framträet uppenbarligen kan irritera vissa hästar i vissa lägen. Men det är OK att plocka ur, man förlorar inte särskilt mycket i stabilitet. Har man en häst med manke så bör man kanske skaffa en sadel som är gjord för att vara utan trä dock. Tror det är svårt att lyfta tillräckligt med bara pad.

När jag tog ur framträet ur min så höjde jag upp den på sidorna av manken med mindre filtplattor.

*Lånar knapp*

Har tagit ur framträet och laggt det över manken/ryggen, som misstänkt var det för smalt, trots att det var den vidaste av de som fanns (pållan har låg och breeeed manke..)
Tog bort "träet" och stoppade i med hobbyvadd, och se där, skillnad direkt.
Pållan stod som ett ljus och såg jättenöjd ut! :)

Skäms nu för att jag inte upptäckt det tidigare.. Men hur dumt det än är så är gjort gjort.

Tack så hemskt mycket för alla svar också! :bow:

Lät bra det där med filtplattor, för jag tyckter nog att den behöver lyftas lite mera över manken än vad den är nu.

Nämen skäms inte för det! Du uppmärksammade ju problemet och åtgärdade det!
Jag fattade inte heller vad problemet var först, funderade på om det kunde vara sadelgjorden precis som du gjorde.
Sen när jag tog ur pommeln var det ganska uppenbart att det var den som gjorde ont! Den är ju jättehård och grävde sig ner i stackars lille hästens rygg...

Sadeln funkar precis lika bra med vadd istället för pommeln precis som många här har provat.

Min bomlösa köpte jag minipaddar till som man la in i fickorna i framkant för att lyfta upp den... De kostade 150:-/par...

Ja, det är klart.. men lite dum känner jag mig allt ändå :crazy:

Klippte förresten sönder ett gammalt schabrak och sydde ihop bitarna vikta på mitten, blev perfekt som upphöjare under framdelen på sadeln.
Aldeles lagom tjockt och "paddigt" :)

Förresten, någon som vet hur ofta man bör tvätta Equalizerna i TN paddarna?
Jag har tagit reda på HUR man tvättar, hittar dock inte hur ofta det ska göras..
Och hur ofta ska man köpa nya?

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att du löste det så snabbt och enkelt!

Jag har haft min padd i ett år, inläggen har inte förändrat sig ännu (har inte tvättat dem heller, däremot själva padden). Tror att det är rätt lätt att hålla koll på när inläggen slutar vara "svampiga" och blir stumma. Kolla när du ändå tvättar padden... Beror ju mycket på hur ofta/länge man rider (själv rider jag kortare turer varje dag, jag sliter nog betydligt mindre på mina inlägg än en distansryttaer i full träning gör :))

Jag rider kortare pass ungefär 5 dagar i veckan nu på vintern, ibland en längre uteritt när väglaget tillåter. Så då verkar det ju inte vara någon fara att den blir utsliten iaf. :)

sante: Jag tog vadd ur en gammal kudde vi hade hemma. Annars kan man nog köpa lite varstans.

Mitt sto´s rygg fixade inte att ha Torsion sadlen, modell trekking.
Hon fick jätte ont i ryggen, länden.
Däremot går det jättebra med Sportsaddle, & hittills med freeform.
Provade iofs inte att ta bort bakvalvet, för sadlen såldes innan det, då jag hade Sportsadlen att tillgå.

Jag trivdes inte heller i den, med min SS ÄR underbar, Freeformen är oxå helt OK.

Ja jösses!
Jag har haft samma problem, men jag utgick från att hästen inte tyckte att jag hade tillräckligt bra balans (vilket inte har verkat vara något problem tidigare ...), så att han helt enkelt tyckte att jag var obehagligt när jag red.

Skulle kanske provat att ta ut pommeln innan jag köpte en ny sadel ... :o

Kanske det.
Pållan rör inte en min längre när sadeln kommer fram, sedan pommeln är borta :)

Min häst har *peppar-peppar* inte haft några som helst problem med sin ST Comfort och jag har haft den i ca 5 månader.
Det verkar som han gillar den och musklerna har utvecklats.
/T

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka