Onödigt att börja med padock/ridhus redan nu!?

Domino_s

Trådstartare
Håller på att sätta igång mina 2 hästar båda stått ca 3 månader.

Stoet är skrittat i 2 veckor nu och jag ska snart börja trava henne om nån vecka tänkte jag....

Valacken är endast promenerad hittills och riden 1 gång. Även han i ca 2 veckor.

Som det är just nu så har vi ingen padock (dom håller på att utöka den) och kommer förmodligen inte ha på ett tag.

Min fundering var om det är helt onödigt att lösa ett ridhuskort (snorbilligt iofs:angel:) och börja träna lite granna där redan, eller ska jag träna upp konditionen i skogen först och sedan ridhus.

Min första tanke var att börja med ridhus redan nu, men sen har jag fått så mycket negativt om det tankesättet....Att jag skulle tråka ut hästarna och förstöra deras arbetsglädje...:confused:

Iom att jag ej haft tillgång till ridhus tidigare så har jag aldrig kunnat anväda det regelbundet tidigare utan behövt åka och nu blev jag lite osäker om jag tänker helt fel....

Vad tycker ni?

Tacksam för svar! :bump:

//Domino_s

Sv: Onödigt att börja med padock/ridhus redan nu!?

Jag tycker att det är bra att ha tillgång till ridhus, även om du har ett ridhuskort så måste du ju inte rida där 7 dgr i veckan ;). Hästarna mår bäst av allsidig träning som är regelbunden, om det då är dåligt väder så blir det nog lätt att man hellre skippar än rider ut. I sådanna tillfällen är det bra med ridhus :) Jag själv rider i ridhus ca 4 dgr i veckan :)

om hästarna stått i 3 månader tar dig det betydligt mer än 2 veckor innan det är vettigt att belasta kondition, muskulatur, leder och häst i sin helhet, i ridhus.
bäst muskulatur och kondition på grundnivå i fråga om igångsättning, görst bäst utomhus.

nu är det ju vinter och inte de bästa förhållanden. men för att få en häst som håller och inte anstränga den över sin kapacitet för tidigt, skulle jag definitivt inte rida arbete i ridhus på flera veckor än.
när hästen stått mer än 6 veckor brukar man säga att det tar minst halva tiden mot vad den stått, att komma igång skapligt igen, på grundstadie för fortsatt arbete.
men visst - om du anpassar nivån så kan du självklart rida ngt pass här och där även såhär i början. men då skulle jag ta det väldigt lugnt. inget arbete i ordets rätta bemärkelse på ett bra tag än : )

Senast ändrad:

om hästarna stått i 3 månader tar dig det betydligt mer än 2 veckor innan det är vettigt att belasta kondition, muskulatur, leder och häst i sin helhet, i ridhus.
bäst muskulatur och kondition på grundnivå i fråga om igångsättning, görst bäst utomhus.

nu är det ju vinter och inte de bästa förhållanden. men för att få en häst som håller och inte anstränga den över sin kapacitet för tidigt, skulle jag definitivt inte rida arbete i ridhus på flera veckor än.
när hästen stått mer än 6 veckor brukar man säga att det tar minst halva tiden mot vad den stått, att komma igång skapligt igen, på grundstadie för fortsatt arbete.
men visst - om du anpassar nivån så kan du självklart rida ngt pass här och där även såhär i början. men då skulle jag ta det väldigt lugnt. inget arbete i ordets rätta bemärkelse på ett bra tag än : )

Nej självklart menar jag inte att köra på med "arbete" det första nu, men eftersom jag är rädd om mina hästar vill jag te x ta första travstegen på bra underlag som jag kan lita på....Särskilt eftersom valacken kan bralla en hel del, då vill jag veta att underlaget inte sviker....:)

Jag ska skritta stoet minst 1 vecka till, men sen tänkte jag försöka köra på med lite trav kortare stunder....Självklart kommer jag inte kräva nåt av henne eller valacken innan dom är redo för det....

Men som sagt, jag kanske är lite överförsiktig, men jag vill gärna att första travstegen, likväl när det blir dags att sätta igång galoppen att det ska göras på bra underlag som jag kan lita på....:idea:

Tack för ditt svar!

//Domino_s

Jag tycker att det är bra att ha tillgång till ridhus, även om du har ett ridhuskort så måste du ju inte rida där 7 dgr i veckan ;). Hästarna mår bäst av allsidig träning som är regelbunden, om det då är dåligt väder så blir det nog lätt att man hellre skippar än rider ut. I sådanna tillfällen är det bra med ridhus :) Jag själv rider i ridhus ca 4 dgr i veckan :)

Precis....min tanke är att rida där 2-3 dagar i veckan (när dom sedan är i full gång) dom har även en underbart preppad ridbana med superunderlag som även nu vid skitväder är torr och lätt att jobba på....:)

Tack för ditt svar!

//Domino_s

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 116
Hundhälsa Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 634
Senast: dobbis
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka