Onödig medicinering, vem ska betala?

J

Jaba

Min fölunge har varit sjuk.
Blodprov togs osm visade bra resultat men dom skickades vidare på en mer ingående analys för att veta om han låg på den "nedere" eller "övre" delen av medelnivån.
NÄr blodprovet äntligen anlyserades efter 4 dagar så visade dom värden som var totalt tvärt emot dom första. Provet visade väldigt låga värden och behandlig sattes in direkt.
Veterinnären som behandlade fölungen trodde vi hade tagit nya blodprov och kund einte förstå hur dom kunde skilja sig så mycket.

Veterinären har nu gort lite efterforkningar i detta och kommit fram till att:
Dels hade anlaysföretaget gort fel men pga tt dom inte hade fått tillräcklig information av deras "högre":confused: makt. Så dom hade helt enkelt analyserat fel/på fel sätt.

Detta har alltså let till att jag måste betala en räkning på 6000 kr helt i onödan. På vetkostnader, medicin och jourtid som hästen igentligen inte behövde.

Vet vill ju så klart ha betalt för sin vård men ska verkligen jag behöva stå för detta?

HUr går jag vidare?
KAn jag gå vidare med detta?

Sv: Onödig medicinering, vem ska betala?

HAmnade min tråd på rätt forum igentligen?:angel:

Försäkringsbolaget kanske ?

Men jag förstår inte riktigt....

Först var provet okej, sen var det dåligt och då behövdes medicinen ? Då var väl medicineringen inte i onödan ? Snarare tvärt om, vilken rackarns tur att ni gjorde en andra analys...

Eller så har jag missupfattat hela historien

Jag fattade det tvärtom. Fölet hade inte behövt behandlingen som sattes in baserat på felaktiga provresultat.

Knivigt. Labbet har gjort fel alltså borde de stå för konsekvenserna MEN har de fått felaktiga instruktioner som leder till deras fel borde väl den som gett instruktionerna (du eller vet?) stå för det?

Varken vet elle rjag har gett några andra instruktioner än att ett blodprov ska analyseras.
Detta prov fick vi först vänta på i 4 dagar och desutom fick vet. till svar att dom inte hade tänkt analysera detta prov den aktuella veckan utan vänta med till veckan därpå.

Vem som är labbets "högre" makter vet jag inte. Dock sa vet. att labbet hade delgivit att dom hade gort ett misstag.

Vid ett blodprov så kan man göra ett snabbtest. Detta snabbtest visar endast om värderna ligger dålig(0-5), bra (5-8) eller väldigt bra (9-12).

Anledningen till att man skickar samma prov på vidareanalys är att få reda på om vart mer exakt h ästen ligger. OM den ligger i den nedre delen av bra eller den övre delen.

För min häst handlade de om det 5 blodprovet. Alla andra blodprov visade att han hade gått stadigt upp. Även vidareanalysen på dessa har stämmt överänns med snabbtestet.
Så när snabbtestet kom och visade så bra resultat så gratulerade veterinärerna som hade varit ut och behandlat oss för att allt var över.

PÅ snabbtestet visade detta prov alltså vara på den godkända delen.
Medans den vidareanalysen låg på 3.

Det är samma blod tagit vid samma tidpunkt vi pratar om....
Inte två olika blodprov.

Försäkringsbolaget för övrigt betalar 80% upp till 30000.
Den summan har vi överskridit rätt så rejält.

Föresten tror inte jag att ett försäkringsbolag vill betala för behandlig som igentligen inte beövdes.

Okej, den biten förstår jag.

Men jag (antaligen en trög människa just nu) fattar inte varför behandlingen var onödig om det andra provet visade ett sämre resultat

AHA ! Tack Snuffsan !

Ja, det var ju skillnad...

Men jag vet inte ändå vem som betalar, rimligtvis borde det vara labbet kanske som faktiskt gjort felet

Analys av antikroppar samt eventuell infektion.
Labbet är Strömsholm.

Och det tror du dom bara går med på si så där?:angel:

Det vet jag att dom inte gör.

Men labbet borde ju stå för vården etc. eftersom det var de som orsakade att du behövde vård i onödan pga. labbet. Så jag tycker att du ska ringa labbet och prata med någon där. Och prata givetvis med din vetrinär.

Veterinärerna har vi varit i kontakt med som börjar skylla ifrån sig.
Dom har oxå varit i kontakt med strömsholm som givetvis inte vill betala något trotts sitt erkännande.

Hur går jag vidare?
Ska jag vända mej till Sverker kanske?

Liknande trådar

J
Hästvård Är det möjligt att ett blodprov kan ge två helt skillda resultat? När blir blodprov gammla? I måndags togs det blodprov på min...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama