Omvandla aggregat från nätanslutning till batteridrift?!

EmmaW

Trådstartare
Finns det någon som har gjort det?
Snart ska mina ut på "bete" och där finns inte möjlighet att ha nätanslutning vilket mitt nuvarande aggregat behöver, fick då tipset att med en spänningsomvandlare mellan batteri och aggregat så skulle jag slippa köpa ett nytt . Alltså en sån man man kan koppla tex i bilens cigarett uttag men man sätter dit två klämmor bara och kopplar till batteriet i stället. Finns det någon som har gjort så? Eller har andra ideér om hur man kan lösa det med mitt nuvarande aggregat?
Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt?:D

Sv: Omvandla aggregat från nätanslutning till batteridrift?!

Ingen som testat eller har förslag?

Ingen som testat eller har förslag?
Jag hade nog bitit ihop och skaffat ett nytt, avsett för batteridrift utomhus. En 12 VDC -> 230 VAC omformare avsedd för utomhusbruk kostar minst lika mycket som ett batteridrivet stängselaggregat... ;)

Det finns bra batteridrivna aggregat att köpa. Kostar runt tusenlappen och det är absolut värt det. Ett bilbatteri håller länge också. Jag har en hage som drivs med ett sådant och det fungerar väldigt bra. Det går att ställa in impulserna på snabbt eller långsamt och väljer man det långsamma så håller batteriet längre.

Även jag har ett batteridrivet aggregat som fungerar jättebra, lätt och behändigt att flytta mellan hagar. Klart värt pengarna!

Vi har ett soldrivet aggregat (som också har inbyggt batteri), det funkar kanonbra. Enkelt och smidigt att bära med sig, och inte alls så tungt att kånka på som ett vanligt batteri. Klarar 1-2 veckor utan sol om så är, beroende på staketets skick och storlek.

Nu har jag iofs hittat en sån där omvandlare på biltema så summan skulle väl sluta på ca 280kr eller den dyrare lite bättre varianten på 430kr så det skulle ju bli betydligt billigare än ett nytt aggregat:D

Därav min fråga;)

Är det en spänningsomvandlare 12V till 230V växelspänning du menar?
En sådan drar massor av ström för att göra jobbet, varför du måste ladda batteriet stup i ett. Dessutom kör du slut på/dödar batteriet mycket fortare.

Investera i ett batteridrivet aggregat istället. Det enda kloka.

LIA

Nu har jag iofs hittat en sån där omvandlare på biltema så summan skulle väl sluta på ca 280kr eller den dyrare lite bättre varianten på 430kr så det skulle ju bli betydligt billigare än ett nytt aggregat:D
Jo, fast inte är väl de omvandlarna godkända för utomhusbruk i ur o skur...?
(Dessutom, som LIA påpekar - de drar en hel del tomgångsström.)

Senast ändrad:

haha jag anade att dom kanske skulle dra massa ström....men hur mycket har jag inte lyckats få fram....
nu har jag i alla fall löst det hela genom att skaffa ett batteriaggregat:D Så jag sållar mig till skaran som redan har:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka