Omusklad häst

grodan21

Trådstartare
Jag har en äldre häst som har svårt att att bygga muskler. Har gett extra protein hela vintern och nu är det bete som gäller. Finns det något mer man kan göra för att hjälpa muskelbyggnad än rätt träning?

Riskliolja eller foder med riskliolja har jag sett suveränt resaultat av på väldigt många hästar.

Riskliolja innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol som ger ökad muskeltillväxt bland annat. Det ger alltså en helt annan effekt än andra oljor.

Riskliolja finns det en del som framhäver som mer eller mindre mirakelmedel (Hygain RBO exempelvis).
Riskliolja eller foder med riskliolja har jag sett suveränt resaultat av på väldigt många hästar.

Riskliolja innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol som ger ökad muskeltillväxt bland annat. Det ger alltså en helt annan effekt än andra oljor.
Nu har jag beställt oljan, hittade en butik som hade den i webbshoppen, så hoppas att den kommer till veckan. Och att det kan hjälpa muskeluppbyggnaden.

Hur mycket rids hästen och vilken typ av protein ges? Hur är balansen mellan protein i förhållande till energi?
hästen motioneras fyra gånger per vecka. Just nu äter den bara gräs, tidigare i vinter mucel upp och hösilage. Kvoten blev 6-7g smb rp per MJ

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka