omusklad häst, orkar inte gå i form i trav

rombing

Trådstartare
Jag söker efter några knep eller egna erfarenheter, övningar som ni har använt på era hästar för att muskla dom..

Hästen är ett varmblod som enbart kan skritt och trav. Han klarar av att gå i form i skritt och trav men som rubriken säger så orkar han bara detta en kort stund när det gäller trav.. Hur kommer man vidare? och hur ska man gå till väga? Han rids alltid i en sansad och balanserad trav.

Försöker så mycket jag kan att rida serpentiner och mycket svängar mm.

Snälla? Mvh. M

Sv: omusklad häst, orkar inte gå i form i trav

Rida i snön, få upp konditionen, kan det vara något?

hm...

Rida i snö upplever jag är bra för konditionen. Klättra runt i kuperad terräng bygger muskler.

Om du bor nära någon strand är det super träning att rida i vattnet!
Nu på vintern är snön den bästa motsvarigheten. Beroende på hur omusklad din häst är så kanske det räcker att gå med den i en halvmeter djup snö ungefär 5 minuter om dagen och sedan öka på allt eftersom :) Och då får ju du lite träning med ;)
Jag var ute och gick med min häst i snön i tjugo minuter förra veckan (snön har tyvärr smält bort nu :() och han blev lika trött som av ett medel-hårt ridpass (Han är inte jättemusklad, men vi jobbar på det)
Annars ut i terrängen med er! Ju jobbigare att ta sig fram, desto bättre!:D

Rider ett sto just nu som är 10 å rgammal... hon har haft 6 föl under sitt liv... vilket har gjort att hon inte är riden nästan nånting... hennes rygg såg för jävlig ut när jag började med henne...
Det fanns tyvärr ingen snö när jag började... så vi har ridit omkring mycket i skogen så att hon får lyfta på benen över stockar å allt annat roligt man kan hitta där... det har vi varvat med att rida i uppförsbackar... ganska så branta! Det sa bara pang så funkade formen tokfint i skritt... sen kom det några centimeter snö... tyvärr alldeles för lite... men det räckte faktiskt... efter några dagar med plumsande i snö, lyftande på benen i skogen å ridning i uppförsbackar så funkar formen i alla gångarter! Hon blir heller inte trött!!!!! :o)
Men att plumsa i snön är det allra bästa om man kan det...!

kl

Jag har hört att de kan vara slitsamt för hästens ben att gå i snö/vatten djupare än hästens knä, eller de kanske bara är en myt?

TS:
Ut och lek i skogen runt stock och sten som de andra skrivit. Men låt inte hästen bara "springa iväg" utan samla ihop henne även där ute. Just med varmblod är tempot något jag tycker man ska jobba hårt på. :)

Min favorit - cavaletti ;) kan varieras i oändlighet....
Om hästen kan gå "i form" i skritt så jobba mycket i skritt, börja med alla olika rörelser t.ex framdelsvändningar, bakdelsvändningar, skänkelvikning, "krumelurer" (då menar jag volter, 8-or, serpentiner av olika storlek), rygga, öppnor o slutor.
Då bygger du sakta men säkert upp styrka och smidighet som gör att traven blir lättare.
Sen fortsätter du med samma sak i trav för att förbereda för galopparbetet....

Om du inte gjort det förr så titta på westernridningen, i deras tävlingsgren Trail finns det mycket smått o gott man kan göra med sin häst - då blir inlärningen lite mer kul också :angel:

Jag skulle nog gå tillbaka ett steg då jag inte tycker det låter som att hästen är redo för ridning än. Tömkör. Både på banan men också ute i skogen. Det ger hästen en chans att bygga upp sig utan ryttare på ryggen.

Försöker så mycket jag kan med tömkörning och det tycker jag går bra. Dock finns det ingen gjord i stallet men vi försöker lösa det på bästa sätt ändå.

Nej tyvärr så har vi ingen sjö i närheten och i de närmsta skogarna har ägarna förbjudit att rida så är lite problematiskt det med. Ska börja med att rida och gå i snön med honom, får väl passa på så länge det är snö och iofs variera arbetet :p men tack för alla idéer. Om ni skulle komma o tänka på mer så får ni jättegärna lägga till det! :)

Jag och hästen fortsätter försöka! :D

Jag har ridit mycket unghästar på senaste tiden, också min egna som jag ridit hela tiden och följt,. En unghäst har ifrån början inte alls särskilt mycket muskler. Min egna har varit ridhäst i ganska precis 1år (har hunnit haft 2 längre vilor också, så totalt har han blivit riden kanske 8månader)

Jag har ridit korta pass, ifrån början red jag bara 5-10 min och har ökat på med tiden . Har alltid försökt rida varierat, i paddock, rundkorall, ovalbana, ridhus, skog, och väg. Men vi har fantastiska möjligheter på gården!

När min häst var ungefär i samma stadie som din, började arbeta i form i skritten men orkade inte så mycket mer, så red jag ca 20-30min /5dagar i veckan. Jag red i paddock ca 2dagar då jag tränade lite "dressyr", två dagar i veckan red jag på en väg, lite "islänsk stil", då man rider fort och rakt fram. Och en dag i veckan red jag ut. Uteritterna blev kanske på 30-60min.

Jag har alltid fokuserat på att hästen ska vara lydig för hjälperna och har försökt rida så varierat så möjligt, sen har formen och sånt kommit utav sig själv. Det tar kanske ett halvår (på en vuxen och färdig utbildad häst) och du verkar ju ha kommit en bit på vägen. Fastna inte för mycket vid "i form-tänket", utan försök ha roligt, rid varierat och rid inte för långa pass.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?