Omtag med ny sadel

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Äntligen börjar Spirre att se ut som normalt i ryggen och kännas fräsch och fin i ridningen. För er som inte vet så blev han stum och krampig efter Grytritten i år och det enda vi kunnat konstatera är att han troligen inte ska tävlas på brodd.

Nu har jag också gett upp på min westernsadel som distanssadel då Spirre återigen musklat om sig så han har växt ur sadeln. Men nästa vecka kommer min nya sadel - en Star Trekk Comfort Shorty. Jag har enormt höga förväntningar på en bomlös sadel - helst skulle jag se att Spirre aldrig mer behöver ha ryggproblem och att han kommer att muskla på sig ännu mer och bli mer jämn i ryggen.

Men antagligen har jag lite för höga förväntningar. Ni som rider med bomlöst och hade problem innan - vad blev bättre (sämre?) och hur lång tid tog det?

Det känns iaf skönt att börja kunna planera säsongen igen, nu när den har blivit lite förhindrad i några månader... :smirk:

Är det förresten någon här som rider i en Star Trekk Comfort? I så fall får ni gärna dela med er av synpunkter på den.

/Camilla

Sv: Omtag med ny sadel

Det var fasligt vad lugnt det var på forumet nu. Är alla ut och tränar? ;)

Ville bara säga att jag gjorde första hårdare passet på två månader på Spirre igår, vi red tre intervaller a ca 700 m styck. Syftet var mest att se hur han låg i pulsvärden och hur han kändes efter att bara ha gått kortare styrkepass och dressyr/western i två månader. Hade planerat tempo efter slutpuls 160, 180 och 200 men det blev inte riktigt så... :)

Spirre var jättepigg och första intervallen pullade han såpass att även om det inte gick så fort så låg han på 170 i puls mest hela vägen. Andra intervallen kunde jag styra bättre då han var lugnare så pulsen hamnade rätt, dvs 180.

Sista intervallen var han helväck och så pigg att jag faktiskt släppte sista halvan och då slutade pulsen på kring 215...

Nåja, det viktiga var att se hur han återhämtade sig mellan och det var underbara värden. Efter de två första återhämtade han sig till under 100 på bara några minuter och till 80 på mellan 5-10 minuter. Efter sista gick vi hem och då var han lite pigg och tittig men han var under 100 efter fem minuter iaf. Framförallt kändes han helt underbart glad, pigg och stark och även om vi var ute i 1,5 timme (det tar en stund att ta sig till intervallbanan) så kändes det som att vi just ridit ut.

Måste bara berätta allt detta - efter Grytritten kändes det bara pest och därför är det så skönt att känna att han kommit igen.

Dessutom skickades den bomlösa från Kaupre igår så nu är vi on the role again!

/Camilla

Oh vad härligt att ni är på G igen, kul att han känns så fräsch och att din nya sadel är på väg. :)
Kan tro att du ser fram emot att få rida i den.

Nå, blir det någon tävling för er innan Härjedalsritten eller?

Nej, det blir det inte. Skulle ha varit Rönninge eller Vasa men jag vill rida in mig lite i sadeln innan jag anmäler och då blir det Härjedal istället. Sen kanske det blir någon ritt söderöver i höst istället.

/Camilla

Om Härjedalsritten går bra och han känns fortsatt fin så funderar jag på 120 på Karoliner. Syd-Närke har 80 som högsta klass så det är också ett alternativ om jag inte tycker att vi är redo för längre ritter.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Men antagligen har jag lite för höga förväntningar. Ni som rider med bomlöst och hade problem innan - vad blev bättre (sämre?) och hur lång tid tog det?
/Camilla

När jag bytte till bomlöst blev det stor skillnad! :)
Märkte det speciellt i dressyren då min häst nu är MKT mjukare & finare och går mkt bättre!!! :love: :love:

Hoppas du kommer trivas med din bomlösa!

Berätta mer!

Blev det stor skillnad direkt eller hur lång tid tog det? Hade din häst problem med sadeln innan, eller?

/Camilla

Ja han hade problem med sadeln innan.
Det som märktes var att han fick svullnader på ryggraden efter sadeln trots div paddar osv.Det var det som märktes då,nu ser jag ju mer hurdan skillnad det kunde vara! :)

Jag såg resultat redan efter kort tid!

Inga svullnader,gången blev bättre och han har lättare att gå i bra form även i skogen,vilket varit svårt tidigare.

Största skillnaden märker jag i dressyren,då han innan gärna gick i passgång innan han var uppvärmd,behövde värma upp länge och svårt med fattning i ena galoppen,även svårt att hålla formen.

Där märktes en STOR skillnad!!!
Ingen passgång,mjuk & fin,rätt galopp direkt,klarade att gå kvar i rätt form osv!! :love: :love: :love:

För mig var sadeln lite ovan första tiden,lite mer träningsvärk,men kanonskön.Nu skulle jag Inte vilja byta! :D

Ha! Nu har sadeln kommit!

Red ett lugnt pass i den i går bara för att känna mig för och den verkar ligga helt stilla, avlasta ryggraden mycket bra och Spirre verkade nöjd med den.

Själv behöver jag vänja mig lite mer men den var skön att sitta i, jag måste lära mig balansera bättre i galoppen bara!

/Camilla

Lite uppdatering i ämnet:

Nu har jag haft ST-sadeln i tre veckor och följande har blivit bättre:
- Spirre har lättare att hålla formen i galoppen
- galoppen har fått bättre steg, mer kliv liksom
- hans gång har blivit mjukare i alla gångarter.

Dock fick han rejäl träningsvärk efter en vecka men det berodde förstås på att jag blev lite väl ivrig över nya sadeln och red lite väl långa pass kanske...

Igår gicks han igenom av equiterapeut och hon tyckte att det var stor skillnad mot förra gången och dessutom tyckte hon att han var mjukare i ryggen än i vanliga fall.

Om det nu är sadeln det beror på eller andra faktorer som värmen och omläggning av träningen efter Grytritten, det återstår att se, men nu är det iaf anmält till Härjedalsritten!

/Camilla

Härligt att det funkar! Jag köpte en torsion och la på efter nybygget. Sen har jag enbart ridit i den och tom tävlat! min häst älskar sin bomlösa, och jag med! Han har fått finare rygg och något som var roligt var här om dagen.
Dä hade vi ridit i regnet och sadel var blöt, så jag tog fram min bomsadel och la på, tänkte att vi kunde ta en tur i den en gång. Han knäade nästan när jag la på den så jag gick tillbaka med den i sadelkammaren. Då hör jag hur han suckar/frustar! ugefär som åh, viken tur att jag slapp den. :D

Dagen efter skulle vi ha "invigning" av våran ridbana, då tänkte jag för fotot:s skull kunde det vara fint med dressyrsadeln, men jag hade ingen balans i den sadeln längre och hästen var sur och kickade missnöjt. Satt ca 10 minuter i den och beslutade mig för att den kommer säljas så fort jag orkar ta tag i det...

Senast ändrad:

Härligt att du och pålle är nöjda med din torsion!!! Då känner jag mig glad :D

Camilla

Ja, det blev skillnad, och på Wasaritten så var han faktiskt riktigt kontrollerbar! Så nog tror jag han ville visa mig hur nöjd han är!!! :D

Camilla_H skrev:
Dock fick han rejäl träningsvärk efter en vecka men det berodde förstås på att jag blev lite väl ivrig över nya sadeln och red lite väl långa pass kanske...
Jag tror ju snarare att det beror på att Spirre plötsligt kunde ta ut en väldans massa rörelser MER än han gjort tidigare med dig på ryggen och då får man ju givetvis träningsvärk också, för att det är ovant för hästen.
Bintan fick också träningsvärk första tiden med min SportsSaddle och jag red då INGA långa pass i den, för jag satt och tyckte allmänt illa om hur den kändes att sitta i och min egen sits i den.
Nu har jag ju vant mig efter flera år med bomlöst, men faktum kvarstår att den enda som saknar min gamla sadel är JAG. :smirk:

/JES

:) Ja, jag tror också att träningsvärken kommer av den nya sadeln - inte av passen i sig. Däremot tycker JAG om min bomlösa.... ;) I alla fall alla delar av mig utom min vänstra höft men den har varit allmänt mycket sämre den senaste tiden, så det behöver inte bara vara sadeln.

/Camilla

Hm, jag har ett litet bekymmer som troligen har med min höft att göra men jag vill nog stöta och blöta det med er som också har bomlösa sadlar.

När jag har ridit längre pass så är Spirre torr på vänster sida på en yta mellan en femkrona till att ibland vara ca 4 femkronor. Det är enbart under vänster sittben. I går red jag med renskinn under och då var det mindre, rider jag med schabrak blir det större så kanske renskinnet jämnar ut ev. tryck bättre?

Jag funderar på vad jag ska göra? Fixa och trixa med panelen på den sidan och se om det blir bättre, eller vad? Han verkar inte bli öm där och när jag masserar dagen efter är det inget speciellt i det området. Inte heller verkar det påverka steg, eller så. Men det är ju inte bra då han i övrigt är helt jämnt svettig och sadeln verkar ligga lika mycket över hela ytan, förutom just där.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har ett c-ponny till avel, men som rids mellan fölningar. Eftersom musklerna över ryggen och bukens omfång av naturliga skäl varierar...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka