Omskolning

T

Tisselille

Hejsan!
Jag skulle vilja ha lite råd. Jag ska hjälpa till att skola om en travhäst till ridhäst. Det är så att jag ska ha hästen på foder i sommar...

Jag vet att hon kan gå i form i skritt och trav om man verkligen jobbar med det, men galoppen förstår hon inte riktigt.. så min fråga är, hur är det bästa sättet att få galopp? Ska man träna upp ryggmuskulaturen så hon orkar bära sig ordentligt, man kan ju gå ut och klättra kanske 2 gånger i veckan eller? Ska man "rusa" in i galopp och precis när hon börjar galoppera att man ger hjälperna och sedan berömmer? Eller ska man lägga ut låga hinder så hon måste hoppa och förhoppningsvis galoppera efter det?

Hur gör ni?

Sv: Omskolning

Jag red i all terräng där min var tvungen att lyfta på benen och koncentrera sig, klättrade mycket.
Jag travade på en raksträcka i så lugnt tempo det gick sedan lät jag henne öka lite, sedan gjorde jag halvhalt satte mig djupt och la till galoppskänkel blev det slängtrav så gjorde jag om det tillslut gick det och då överröste jag henne med beröm!! Med min häst gick det helt ärligt väldigt snabbt med i början, men det var lättare att samla upp henne när hon fattat galoppen.. (snö är inbjudande..;)
men att fatta det bakom en häst kan också hjälpa! på inbjudande ställen, gräsvägar, snötäckta småbackar tex.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Piek
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka