Omskolning av monté till travhäst? HJÄLP!

E

excalibur88

Har rätt så nydligen börjat rida en f.d travhäst. Hon gick kanonfint de första gångerna, lite tittig och något het men annars helmysig.
Sen vips! Det går typ inte att rida henne längre.. Det är precis som att hon bara går i två lägen; Av - Stilla och vill inte gå framåt. På-Drar gärnet och jag kan inte göra något för att stoppa henne. IDAG fick jag svar på alla mina frågor om hon kanske hade ont? Testar hon mig? osv. hon har nämligen gått som montéhäst. Jag behöver alla tips och trix jag kan få! Gärna lite konkret och inte bara "rid i volter" "ta det lugnt" osv. Men visst, först och främst måste jag ju få henne lugn, det går inte jobba med henne när hon skenar som en galning som ni vet. Jag kan inte ens hålla om henne med skänklarna, då tar hon ett språng, släpper jag efter det minsta på tygeln sticker hon direkt. Detta har ju nu oxå relaterat till att jag har blivit hård på handen..
Fast jag har fortfarande lite frågor, varför gick hon så fint de första gångerna? Kan det bero på att hon stått ett år? Varför vägrar hon gå ibland? Min okunskap inom hennes gren kanske? Såå, mer eller mindre; HJÄLP!

Sv: Omskolning av monté till travhäst? HJÄLP!

Kolla över utrustningen, sitter den som den ska? är hästen genomkollad och frisk? Om allt det är OK så skulle jag tänka "rida in från början" då hästen inte verkar förstå dina hjälper.

Min travare var också montériden och ja det var lite svårt för honom att förstå vad jag ville i början. man fick tänka lite som att man red en unghäst för att lära in hjälperna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 848
Senast: Milosari
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 271
M
Hästhantering Hej! Jag har ett problem med min kära häst.> Just nu rider jag vårt fuxsto, och bara det säger väl en del ... ja hon är SPECIELL...
2
Svar
25
· Visningar
4 053
Senast: Miramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar