omskola travhäst till ridhäst?

Sv: omskola travhäst till ridhäst?

Utveckla gärna denna vetskap, kan ju vara intressant för oss som har en annan vetskap.

Heléne

Så länge man har lite koll på vad som är bra exteriör och inte för ridhästar så syns det. Det är min åsikt.

Jag förstår inte varför man köper en travare som ridhäst!
De är näst intill odugliga som det!

Grinigare skrev:
Så länge man har lite koll på vad som är bra exteriör och inte för ridhästar så syns det. Det är min åsikt.

Jag förstår inte varför man köper en travare som ridhäst!
De är näst intill odugliga som det!

Tycker det är synd att din "vetskap" endast grundar sig i travarens exteriöra egenskaper och inte i hur de verkligen är att rida och utbilda. Du har definitivt missat något.

Intrycket att travaren går på bogarna och är överbyggd ändras till stor del när de utbildas till ridhästar och lär sig sätta benen under sig och bli mer bärande.
Heléne

Titta på akademisk ridkonst, vilken ras används fllitigt, jo kallblodstravaren. Där de flesta har varit på banan i tidigare liv.
Kolla in Eva Jälmbrants häst Hårfagre, Pfilosofy mfl =http://w1.691.telia.com/~u69103796/index.htm
Kallblod i piaff = http://www.akademiskridkonst.se/bilder/barock/carinabraut.jpg
Sen finns det klubbar som bara har Ridtravare. kolla på nätet.

Exteriören säger en hel del om förutsättningarna en häst har.
Och travare har inte det som krävs för att komma vidare långt inom ridsport. Det är fakta.

Visst kan det finnas fall där det går att rida den hyfsat, men de är få räknade och dessutom är travare i regel riktigt fula.

Det är en JÄVLA skillnad på kallblodstravare och varmblodstravare. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Grinigare skrev:
Exteriören säger en hel del om förutsättningarna en häst har.
Och travare har inte det som krävs för att komma vidare långt inom ridsport. Det är fakta.
Som jag skrev i mitt första inlägg " Även om de inte tävlas i några högre klasser är de trevliga hobbyhästar och duger till bra mycket mer än att "flängrida" i skogen" - alltså har jag inte påstått att de har vad som krävs för att komma långt inom ridsporten och det har heller aldrig varit diskussionen i denna tråden.
Grinigare skrev:
Visst kan det finnas fall där det går att rida den hyfsat, men de är få räknade och dessutom är travare i regel riktigt fula.
Jaså, helt plötsligt finns det travare som går att rida hyfsat?

Huruvida de är fula eller ej är upp till betraktaren, precis som med andra hästraser och allt annat här i livet.

Heléne

Hyffsat är väldigt långt från bra. Snälla, kom inte och påstå att det finns ridbarhet i travare.

Grinigare skrev:
Hyffsat är väldigt långt från bra. Snälla, kom inte och påstå att det finns ridbarhet i travare.

Det finns defintivt ridbarhet i travare och detta baserar jag på min erfarenhet som ägare till en ridtravare. Snälla, vidga dina vyer innan du uttalar dig vidare i ämnet.

Heléne

Åh, du råkar inte ha några ridbilder som jag kan få se?

Inga nyare, tyvärr men här är några gamla:

Vår första dressyrtävling:
Allie33.jpg

Lite betestjock:
Allie22.jpg

Huvudbild:
Huvudbild.jpg

Jag tycker att ridbarheten hos en del travare är väldigt hög, tycker själv jag sitter på en av dom. Sen är det lååångt långt ifrån alla som har en BRA eller ens "okej" kropp för ridning - men det är ju inte så konstigt eftersom dom är avlade för körning. Men att säga att alla travare är kassa är bara dumt - Alla halvblod är inte bra heller, och de är ändå framavlade för ridning.

FAst där syns det ju inte när du rider. Hästen är ju helt öppen i formen dessutom.

Jag säger vad jag tycker om travare i allmänhet. Klart att det finns undantag, men det gör det för allt.

Instämmer men vi gör iallafall något annat än "flängtravar" i skogen :angel:.

Detta är de enda foton jag kan erbjuda för tillfället (är på jobbet och detta är de enda bilder jag har nerladdade). Dessutom går hästen aldrig bättre än vad ryttaren rider, oavsett ras :angel:.
Heléne

Grinigare skrev:
Det går inte att skola om en avdankad travare till en ridhäst. Om du inte bara vill vara ute i skogen och slängtrava förståss.

:mad: Nu blir jag rejält förbannad. Jag brukar inte bli det men det där var :devil: det lägsta jag läst. Min travare är under omskolning av mig som jag själv inte anser är asduktig men ännu så länge räcker kunskapen. Han kan gå i form i skritt och trav. Travar lungt och trevligt i skogen och kan galoppfattning. Det är inget snack om att det bara slängtravas här inte.

Det är :devil: kommentarer som dina som gör att ridtravare inte har någon status. :mad: Du kanske skulle ta dig tid att åka ut på en ridtravartävling och kolla på deras dressyrtävlingar så får vi höra dina kommentarer sedan.

Nu är jag så fruktansvärt arg så jag skakar och tårarna stiger i mina ögon. Fy fan för folk som dig säger jag bara. Inte nog med att du sårat mig du har säkert sårat fler och jag tycker det är skit av dig. Du får gärna komma och provrida min kille som inte ens gillar slängtrav utan faller in i galopp istället. Dvs om du nu skulle klara av honom. :devil:

HAhahaha, är det inte lustigt att "rid"travare får tävla i en egen klass, eftersom de inte passar in bland de riktiga ridhästarna?

Jo, men en ridtravare (eller ja... "avdankad travare" om man så vill) som hamnar hos en DUKTIG ryttare med KUNSKAP blir nästan utan undantag en otroligt trevlig ridhäst!
Sen alla de som köper en travare för att de vill ha en billig häst är väl ett kapitel för sig...
Jag kan helt ärligt säga att många de travare (som är i tävling = körhästar) jag sett har haft en riktigt trevlig kropp för ridningen. Sen är det självklart mycket andra faktorer som spelar roll om hurvida det blir en bra ridhäst av det eller inte...

Usch, vad luddigt jag skriver. Är helt degig i huvudet. Men du förstår vad jag menar, hoppas jag.. :crazy:

Senast ändrad:

Grinigare skrev:
HAhahaha, är det inte lustigt att "rid"travare får tävla i en egen klass, eftersom de inte passar in bland de riktiga ridhästarna?
Nu är det ju inte riktigt därför man anordnar de här tävlingarna, det vore ju lite mer intelligent om du tog reda på fakta innan du säger nåt.... :smirk:

Liknande trådar

Träning Har hittat en super fin 4 åring som startat ett par gånger. Egentligen är jag inte förtjust i travhästar och har bara hållit på med...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: fruxolisa
·
B
Avel Står i valet och kvalet med det ena stoet, hur hade ni gjort? Jag har ett flb sto på 6 år, mkt bra typ, korrekta ben, 160 cm, väldigt...
Svar
6
· Visningar
804
Senast: Molin
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar