omskola travhäst till ridhäst?

Sv: omskola travhäst till ridhäst?

Tja, det verkar ju som om att du verkligen gillar hästens personlighet - så jag förstår inte varför du tvekar? :)

Jag rider ett sjuårigt varmblodssto som gått på bana (sprungit in 35000) sen 1,5 månad tillbaka ungefär. Jag håller så sakta på att utbilda henne till ridhäst, och det går faktiskt riktigt bra än så länge. Hon söker sig långsamt framåt-neråt, börjar förstå sidförande skänklar bättre och bättre, höger galopp funkar (även kort galopp på volt!) medan vi måste fortsätta jobba på vänster. Hon är en enormt trevlig häst och jag kunde ärligt talat inte ha fått en bättre häst. Jag trivs så HIMLA bra med henne! Jag är själv ingen särskilt duktig ryttare, men med ärligt intresse och vilja att lära mig mer så utvecklas vi tillsammans. Jag skall även börja rida för instruktör framöver med henne, vilket förhoppningsvis kommer göra att vi utvecklas mera. Tanken är att hon ska utvecklas till en trevlig allroundhäst som jag kan rida lite dressyr, hoppa lite och rida ut på. Kanske kan vi starta distansritt någon gång?

Så - gillar du hästen ska du naturligtvis slå till!! Travare är jättetrevliga hästar tycker jag - så hindras inte av hästens travbakgrund!

Tycker också du skall slå till! Finns hjärtat med brukar allt annat lösa sig:)
Snart kommer du inte vilja ha en medryttare, fröjden att åka till sin egen häst gör att du struntar glatt i att du bara käkar nudlar:)

Å du så lång tid tar det inte, jag räknar med tre timmar i stallet/dag. De timmarna hade jag inte pluggat eller gjort ngt vettigt ändå, kanske hade jag slötittat på tv eller spelat ett dataspel :smirk:

Istället har jag blivit starkare, piggare och gladare sen min pålla kom till mig!
Kan bara hålla med de andra om att varbloden verkar helt suveräna som ras! Arbetsvilliga som få andra, dessutom positiva och nyfikna...

Montéryttare skrev:
MEN böjsenan kommer aldrig att bli 100% så du kommer kanske inte kunna andvända hästen "fullt ut"...
Men ridhäst går det oftast att skola om bra till!

hur kan du säga att böjsenan aldrig kan bli 100% bra?? det beror helt på skadan och hur man hjälper avläkningen. jag vet många hästar som både haft senor som ej blivit bra och senor som blivit 100% bra! ett exempel som jag inte tror är så himla dåligt - ett kallblod som är helt otroligt lovande värmde till start (han har 30 000kr på sig och rekord 33.4) han värmde 1.25 i 500meter och var ofräsch, senan gick naturligtvis, det hade ni också tuckt att det var självklart om en 4 årig palt på 750kg travar 1.25 ofräsch... men senan blev skadad till 85% beräknade veterinären och ett felsteg i hagen kunde vara slutet. han stod på box i 5 månader - nu tävlar han på travbanan för fullt igen och kommer garanterat att sänka rekordet!!!
jag vet att det inte är normalt att senor blir så bra, men man skall inte döma ut hästen innan man ens sett skadan själv eller gett hästen den tid den behöver!!!!

Tack för era svar. :-)

vet ni vad, jag ska ta honom! *jipiiiiiiiiii*

Nu ska jag bara fixa stallplats o sådär... lite pnegar o så ska fram.. men det är ju bara baggisar när man väl fått sin älskling!! Han är såå social o mysig. Mkt hanterad o trygg i sig själv, så vitt jag har sett o vet. Vet säger att hon tror inte senskadan kommer påverka honom ngt i framtiden. Hon säger att han ska vila 2 mån o sedan bedömmas.

(Om ni vill se kort på honom, gå in på gnägg, min tråd!! :-D )

Tack tack! :-)

Ja, just nu ser det inte så ljust ut för boxplats. Ev har jag en, men det hänger på om en annan ska ha den eller ej. Tjejen som har stallet vill ha dit mig, men hon vet inte om den andra personen skulle ha boxen, o den andra personen är på semester i en v o svarar ej...?? Hm.. *tänker*

Ingen som har en box över? :-D (i gbg med omnejd)

grattis!! jag tycker du gör helt rätt!! han förtjänar en chans! jag tog mitt sto för 4 år sedan, då skulle hon inte ens kunna överleva som avelssto pga av en kronisk miniskskada i ett bakknä, och en blödning i ledbandet i bakknät. hon gick på bete i 3 månader och sedan skrittade jag henne ett par månader. nu rids hon varanandag och tränar regelbundet för instruktör i hoppning - hoppar bana på 90 utan problem. hennes skada fick sin tid och hästen en andra chans... du gör helt rätt! lyssna till ditt hjärta.

tusen tack för ditt svar *värmer*

Jag är så otålig, alla papper o så är ej fixade o stallplats o så, *nervös* Bara allt löser sig på smidigt sätt nu.

Lycka till! Jag hör också till dem som fallit totalt för lynne/temperament hos ett par travare, även om de inte fungerat 100% ridmässigt enligt mina önskemål. Det gör inte min kropp heller efter år utan ridning och en massa fler kg...

Eftersom din ekonomi inte verkar vara av den mest solida sorten föreslår jag att du genast kolla möjliheterna att ta en veterinärvårdsförsäkring (givetvis med reservation för den skada hästen redan har). En rejäl sårskada eller en kolik mad klinikbesök skulle väl kasta omkull dina kalkyler rejält? Skulle din pappa ställa upp som sponsor i ett sånt läge?

Lovis skrev:
Tack tack! :-)

Ja, just nu ser det inte så ljust ut för boxplats. Ev har jag en, men det hänger på om en annan ska ha den eller ej. Tjejen som har stallet vill ha dit mig, men hon vet inte om den andra personen skulle ha boxen, o den andra personen är på semester i en v o svarar ej...?? Hm.. *tänker*

Ingen som har en box över? :-D (i gbg med omnejd)
Tyvärr bor jag nog liiite aningens för klångt bort, annars hade du fått komma hit :D

Jag har "skolat om" mitt sto. Hon kom inte direkt från banan men hon var ändå "snurrig" i huvudet. Jag red in henne och utbildade henne från noll.. det enda hon kunde när jag fick henne var att svänga om man använde tyglarna och att båda skänklarna betydde framåt.
Det tog ca 7 månader innan jag överhuvudtaget kunde få henne att gå framåt istället för att resa sig. Travare är oftast smarta hästar med stark personlighet och en stor portion egen vilja så det är inte lätt.
Min valack har jag också ridit in, men han omskolas inte, han tränas för trav men ridtränas.
Det är otroligt mkt jobb men vill du ge hästen en chans så gör det, det är det värt, för du får en helt underbar häst sen.

Tack för ditt tips, det ska jag göra. :-)

Det går inte att skola om en avdankad travare till en ridhäst. Om du inte bara vill vara ute i skogen och slängtrava förståss.

Åjo, det går allt att lära dem skritta och gå fint på höger sida av landsvägen också. Och att lägga en riktig repa i fyrsprång över en stubbåker! Men det är förstås inte alla ryttare som har kapacitet att klara detta, eller att dressyr och/eller westerträna dem :angel:

Det beror ju på vad man ser som välriden dressyr/western och inte.

Grinigare skrev:
Det går inte att skola om en avdankad travare till en ridhäst. Om du inte bara vill vara ute i skogen och slängtrava förståss.

Sagt av erfarenhet eller oerfarenhet? :angel:

Är det av erfarenhet är det kanske dina kunskaper som är otillräckliga och är det av oerfarenhet, varför uttala sig?

Vi är ganska många här som rider fd travare. Även om de inte tävlas i några högre klasser är de trevliga hobbyhästar och duger till bra mycket mer än att "flängrida" i skogen. Jag har sett betydligt fler ryttare som flängrider på hästar av andra raser.

Har man tid, tålamod och en bra tränare kommer man långt med omskolning av en fd travare :love: .

Lovis: Lycka till! :)

Heléne - lycklig ägare till Alide, fd travare

Hejsan. Idag berättade min dukiga dressyrtränare att han haft en travare för länge sedan som han utbildat till St.George!!! och tävlat med. Eftersom mânga av er här pâ Bukes har travare tyckte jag att det var en kul grej att berätta...

Det tog 36 inlägg, men så ÄNTLIGEN! kan vi åter dyka in i argumentationen om travarna som tävlar svår hoppning och går svår dressyr... *suck*

Ja det är första gângen jag nâgonsin gjort ett inlägg om travare, kommer just tillbaka frân lektionen och tänkte att alltid glädjer det väl ngn att höra. Det var allt. Om man vill kan man ju diskutera allting jämt

sture skrev:
Sagt av erfarenhet eller oerfarenhet? :angel:

Är det av erfarenhet är det kanske dina kunskaper som är otillräckliga och är det av oerfarenhet, varför uttala sig?

Vi är ganska många här som rider fd travare. Även om de inte tävlas i några högre klasser är de trevliga hobbyhästar och duger till bra mycket mer än att "flängrida" i skogen. Jag har sett betydligt fler ryttare som flängrider på hästar av andra raser.

Har man tid, tålamod och en bra tränare kommer man långt med omskolning av en fd travare :love: .

Lovis: Lycka till! :)

Heléne - lycklig ägare till Alide, fd travare

Det är sagt av vetskap.

Liknande trådar

Träning Har hittat en super fin 4 åring som startat ett par gånger. Egentligen är jag inte förtjust i travhästar och har bara hållit på med...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: fruxolisa
·
B
Avel Står i valet och kvalet med det ena stoet, hur hade ni gjort? Jag har ett flb sto på 6 år, mkt bra typ, korrekta ben, 160 cm, väldigt...
Svar
6
· Visningar
804
Senast: Molin
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar