Omskärelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.

RIA

Trådstartare
denna tråden kan egentligen ligga på fler ställen men väljer att lägga den här...

vad anser ni om det?
har hört att det är väldigt vanligt i USA. vet inte hur det ligger till här i sverige?

jag själv tycker inte om omskärelsen. jag vill inte utsätta min son för det. om han sen skulle vilja göra det i vuxen ålder så är det hans beslut.

min man har även han funderat på att få det gjort, men enbart för att han hört att tjejer gillar omskärda killar bättre än icke omskärda. jag har ju som tur är lyckats omvända honom :cool:

jag tycker själv inte k*ken är en "riktig" k*k utan förhuden.
som sagt så vill ju många män omskära sig för utseendets skull, men ärligt? Bryr vi oss tjejer om ifall den är omskärd eller inte?
 
Sv: Omskärelse?

Det heter omskuren.
Och det görs av religiösa skäl.

Rent medicinskt så skyddar det kvinnor från livmoderhalscancer.
Men det gör god hygien och kondomer också.

I USA får kvinnor i det närmaste panik om de träffar en kille som inte är omskuren.
Allt beror nog på vad man är van vid.
 
Sv: Omskärelse?

I Sverige görs det väl inte om det inte är pga religiösa skäl eller medicinska komplikationer?

Anledningen till att de skulle vara bättre i sängen är väl att de kan hålla sej längre för att de har mindre känsel? Det tilltalar inte direkt mej, hellre kort och effektivt än långt och skavsår.
 
Sv: Omskärelse?

Fast i många stater i USA är det ju snarare tradition än religion.
 
Sv: Omskärelse?

Och det görs av religiösa skäl.
Jag har haft 2 st amerikanska pojkvänner under årens lopp och båda har varit omskurna, men ingen av dem pga religiösa skäl.
Det var liksom så man gjorde bara!

Och jag måste erkänna att jag gillar omskurna penisar mer än icke-omskurna. Det känns både renare och fräschare faktiskt.
Och ingen av dem har kunnat hålla sej speciellt mycket längre än någon annan man jag varit med, så jag tror inte riktigt på den grejen.
 
Sv: Omskärelse?

Jag har haft 2 st amerikanska pojkvänner under årens lopp och båda har varit omskurna, men ingen av dem pga religiösa skäl.
Det var liksom så man gjorde bara!

Och jag måste erkänna att jag gillar omskurna penisar mer än icke-omskurna. Det känns både renare och fräschare faktiskt.
Och ingen av dem har kunnat hålla sej speciellt mycket längre än någon annan man jag varit med, så jag tror inte riktigt på den grejen.

:o
Jag har bara haft svenska pojkvänner, både omskurna och inte...
Jag är mer bekväm med de icke omskurna, kanske bl.a. beroende på pojkvännernas egen inställning...?
:o
 
Sv: Omskärelse?

*delvis kl*

ja, precis så har jag också uppfattat det.

sen att man hört på tv att det är något alla gör i USA.

här i sverige vet jag inte hur vanligt det är men jag har varit med killar som varit omskurna.
det är inget jag föredar. hygienen är vad man gör den till! vissa männ (och kvinnor) tvättar sig väl inte tillräcklig mellan benen, därför har väl också sjukdomar ökat i takt med det.

nu pratar jag inte om alla män, men min man är väldigt noga med att hans penis är ren. jag vet många killar som efter att dom pissat inte ens torkar av den.

att det är religöst i vissa länder, det vet jag.
jag undrade mer hur vanligt det är att man omskär sig för utseendets skull?

jag känner mig i alla fall obekväm med en omskuren kille. det känns som att när man runkar dom så kan det inte vara lika skönt som att förhuden skulle varit kvar, likaväl som att ha sex med dom.

dessutom så föddes dom med förhud så någon nytta måste den ju ha :smirk: :angel:
 
Sv: Omskärelse?

Rent allmänt så är stympning stympning oavsett... Den enda anledning jag skulle acceptera det är väl om det är pga medicinska skäl... Ska man göra det för religionens "skull", får man väl vänta till 18 eller nåt sånt. Och inför hårda straff på föräldrar som tillåter sina barn bli grovt misshandlade.
 
Sv: Omskärelse?

Jag föredrar omskurna män rent sexuellt, men det är inget jag "baserar val på" så att säga ;)
 
Sv: Omskärelse?

dessutom så föddes dom med förhud så någon nytta måste den ju ha :smirk: :angel:
Och alla människor föddes med en blindtarm ;)

Och sen så föddes vi utan skor och kläder, men lik förbaskat använder vi dem dagligen även när vädret är så varmt att man inte behövde!

Att du känner dej obekväm med omskurna killar är ju inte killarnas fel, det är din osäkerhet. Varför skulle runkningen inte vara lika skön?
Och om runkningen inte är lika skön - gör någonting annat istället då!
 
Sv: Omskärelse?

tja, det borde ju göra ont? eller? å att göra det på små oskyldiga bebisa :mad:
dom har då inte fått bestämma om dom vill det eller inte. det väljer deras föräldrar eller religion.

som sagt får min son gärna göra det-efter att han fyllt 18 år och bestämmer själv.

men annars så tycker jag det är onödigt lidande.
 
Sv: Omskärelse?

ja du läste nog inte allt. jag skrev även när det gällde sexet.
nej, jag är inte osäker vad det gäller sex men jag vet vad jag gillar helt enkelt...
jag vill runka med förhud!
 
Sv: Omskärelse?

Tidigare skrev du:
jag känner mig i alla fall obekväm med en omskuren kille. det känns som att när man runkar dom så kan det inte vara lika skönt som att förhuden skulle varit kvar, likaväl som att ha sex med dom.

Det känns inte som att de meningarna handlade om att du gillade förhud, utan att du kände dej obekväm eftersom du inte kunde tänka dej att det var lika skönt för killen.
Hur som helst, det är inte en diskussion värdig att ha.

När det gäller känslighet och inte så var jag tvungen att googla lite för att se vad studierna säger. Och det visar sej att studierna visar att det inte finns några vetenskapliga bevis på att penisen och främst då ollonet skulle bli mindre känsligt pga att man tagit bort förhuden.
Jag tyckte att Wikipedia hade en bra för och emot diskussion:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omskärelse
 
Sv: Omskärelse?

Jag tycker inte att det är rätt att kapa kroppsdelar på ett barn, oavsett om det är för religösa, estetiska,traditionella eller "han ska se ut som pappa" argument. Folk skulle gå berserk om någon toppade sitt barn öron så att han ser ut som Spock men förhuden går bra att ta bort?

Man kan väl införa 15 eller 18års gräns? Då kan barnet själv ta beslutet.

Ja, jag har haft sex med både omskurna och ickeomskurna och bortsett från den första förvirrningen så är det ingen större märkbar skillnad. Men glidmedel fyller lite mer funktion för omskurna.
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse?

men detta med att det ska skydda mot HIV som det var så mycket prat om då? stämmer inte det? har det motbevisats?

tillägg: snabb googling visade att WHO fortfarande förespråkar omskärelse. tydligen 60% mindre risk för HIV.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omskärelse?

På vilket sätt tycker de att det minskar HIV?
Det orsakas ju tex via kroppsvätskor/sekret vid sex & sånt har ju även omskurna killar:crazy:
 
Sv: Omskärelse?

Så länge alla får bestämma över sina egna kroppar så tycker jag alla ska ha makt att oxå göra vad de vill med sina kroppar.
Men det är fel när man själv inte får välja.
 
Sv: Omskärelse?

Min systerson är omskuren. Av två anledningar.

1, hans pappa önskade det.
2, han behövde det pga medicinska skäl.

Dom slog alltså två flugor i en smäll.

Pappan är muslim, mamman inte.
Eftersom lillkillen fick problem med förhuden så var ju valet enkelt iom pappans religion.

Operationen blev gjord på ett ordentligt svenskt sjukhus av en ordentlig svensk läkare. Lillkillen blev sövd och har aldrig klagat på snoppen efter det.

Han fick sin fest där alla kom och firade hans dag.
Det enda han sagt till mig ang detta är "Anna, jag har lagat snoppen".

I skolan när jag gick i den så fanns där en kille som blev omskuren vid 17 års ålder. Han fick gå i kjol i flera veckor för att det gjorde så ont.

Ju mindre dem är desstu mindre ingrepp egentligen.
Själv skulle jag inte låta mitt barn bli omskuren, eller könsstympad. Då skall det finnas en väldigt bra anledning till det..

Och rent sexuellt föredrar jag mannen som den är skapad ;) Dvs med förhud.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 320
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp