Omröstningar

G

Galadriel

I helgen blev jag lite fundersam över inslaget "omröstning" som ibland hålls av veterinärerna i grinden.
Det rör sig då om en häst som veterinär 1 inte upplever sig kunna bedömma hurvida hästen är halt eller ej, och ber sina kollegor om råd. Man får trava med hästen igen, och veterinärerna skriver ner sin bedömning på en lapp.
Inte så konstigt kanske, men idag skriver de "Halt" eller "OK" (eller något liknande, Ja eller Nej kanske?)

Borde inte hästen även i omröstningssituationen bli bedömd enligt skalan 0-3?
Vem bestämmer över vad som skrivs på lapparna, tävlingsarrangören, veterinärerna eller domarna?

Sv: Omröstningar

Intressant fråga, som jag faktiskt aldrig funderat över!

Om det är så att det alltid skrivs "OK" eller "inte OK"?
Innebär det då att det vid en röstning med resultatet 1 röst för halt, 2 röster för ok, alltid slutar med att det på veterinärkortet blir en 0a?

I så fall är det ju märkligt, eftersom den veterinären som bad om röstning redan då ansåg att hästen var mer halt en en 2a. Och resultatet av röstningen blir att hästen blir en 0a?

Ni som varit med om att det röstas om era hästar, fungerar det så?

Jag måste tillägga ytterligare en tanke, och det törs jag göra tack vara att jag känner TS, och vet att hon inte tar illa upp. ;)

TS häst blev ju som hon själv skrev, föremål för röstning av veterinärerna.
Det kanske var tur det, eftersom det då blev en 0a på rörelser.
Hade hennes första veterinär bara anat nåt litet, hade det nog blivit en 1a på rörelser i grinden.

Var det tack vare den 0a som han fick vid röstningen som hennes häst blev utsedd till Best Condition?
Eller hade han fått det ändå, om 3 veterinärer kunnat skriva "2" på lapparna?

I våras på Vedemaritten var jag veterinärskrivare när en av veterinärerna tyckte att en häst haltade. Då krävdes det omröstning eftersom det var en cei klass.
De övriga veterinärerna sa ok och hästen blev godkänd i mål, men jag fick skriva en etta på uppdrag av den första vet. Han gick dessutom och pratade med ryttaren och förklarade sig.

I de andra fall jag varit med om (som skrivare ej tävlande) har hästen alltid fått nolla när veterinärerna har röstat och "friat".

*KL*

149 visningar, och inte mer åsikter än så här?

Tycker ni inte om att diskutera och fundera?

Senast ändrad:

Har också varit veterinärskrivare men kan inte minnas om det vid röstning blev att stå 0 eller 1. Ska försöka dra mig till minnes... Men man kan ju tycka att det borde stå en 1:a även om hästen blir godkänd. Som någon skrev högre upp, en av veterinärerna har ju redan varit skeptisk till att rakt av sätta 0:a i alla fall.

Står nog i Distans TR vad som gäller.
För FEI, alltså internationella tävlingar gäller FEIs reglemente.
Det här är inget någon arrangör, domare eller veterinär bara hittat på, utan det finns regler som styr det hela. En omröstning har inget med en BC att göra, står ingenstan på vetkortet att man gjort en röstning. Det här är ett sätt att underlätta och säkerställa veterinärbedömningen av hästen.

fast anmärkningarna man har fått har ju betydelse inför BC.

mycket intressant det här.. tycker oxå att det borde bedömmas enligt 0-3 skalan...

Ur TR "Beslut om att utesluta en häst skall avgöras genom omröstning av minst två medlemmar av veterinärkommissionen i närvaro av minst en medlem i domarkollegiet."
Jag ifrågasätter inte fenomenet röstning, och vill inte diskutera ett enskilt fall, då jag naturligtvis tycker min häst förtjänade sitt BC (i synnerhet som veterinärerna bedömde de aktuella hästarna återigen en bra stund efter målgång), utan det är just vad som skrivs på lapparna jag funderar över. I alla andra fall bedöms hästen på en glidande skala, även rörelserna, men när det kommer till omröstning är det helt plötsligt annorlunda.

Det som veterinärerna ska skriva på sina lappar när det blir omröstning är endast GODKÄND eller UTESLUTEN. Sen är det den veterinär som har besiktigar hästen som meddelar skrivaren vad som ska antecknas under rörelser.

Ur TR "Beslut om att utesluta en häst skall avgöras genom omröstning av minst två medlemmar av veterinärkommissionen i närvaro av minst en medlem i domarkollegiet."
Jag ifrågasätter inte fenomenet röstning, och vill inte diskutera ett enskilt fall, då jag naturligtvis tycker min häst förtjänade sitt BC (i synnerhet som veterinärerna bedömde de aktuella hästarna återigen en bra stund efter målgång), utan det är just vad som skrivs på lapparna jag funderar över. I alla andra fall bedöms hästen på en glidande skala, även rörelserna, men när det kommer till omröstning är det helt plötsligt annorlunda.

Måste det alltid vara 2 vet som utesluter? jag har ju blivit utesluten o bad om en andra upptravning/ åsikt men fick till svar att ajg inte hade rätt till det..

Det som veterinärerna ska skriva på sina lappar när det blir omröstning är endast GODKÄND eller UTESLUTEN. Sen är det den veterinär som har besiktigar hästen som meddelar skrivaren vad som ska antecknas under rörelser.

Se där, raka besked.

Man tycker ju då att den som besiktar sätter en 1a, minst, eftersom den ändå begärt dit de andra veterinärerna som second option.

Man tycker ju då att den som besiktar sätter en 1a, minst, eftersom den ändå begärt dit de andra veterinärerna som second option.

Rent teoretiskt skulle ju orsaken till att han ville ha råd från övriga veterinärer kunna vara att han tvekade mellan 0 och 1, eller? Fast om man är minsta lilla tveksam borde man väl sätta 1...

fast jag har fått 1a utan att jag behövt ha omröstning.
omröstning för mig är - skall detta ekipage fortsätta eller inte.
Speciellt om veterinärerna skriver GODKÄNND /UTESLUTEN
då känns det konstigt att inte ens ekipaget får en 1a?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 590
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka