Sv: Omplaceringshundar
Jag har en omplaceringshanne som jag tog som 7-åring. Hans 1:a husse var resande så hunden fick vara hos hans släkt och vänner när han reste, vilket innebar att hunden vägde 10 kg för mycket inom en snar framtid. Han hade hunden tills han var 6½ år. Då omplacerades hunden 1:a gången. Dom hade han i 6 månader. Under dom 6 månaderna så hade hunden lyckats med bedriften att bita deras lilla 8-månaders baby i ansiktet.
Hunden kastades ut av mamman till släktingar i väntan på ny omplacering. Uppfödaren ringde och undrade om vi ville ha hunden annars avlivas han och vi sa att vi kan väl prova. Dom som hade hunden ville komma med hunden personligen och berätta om händelsen.
Händelsen var: att hunden hade kraftig öroninflammation, dom gav han mat lämnade babyn på golvet i samma rum och lämnade själv rummet, vilket innebar att babyn kröp fram till hunden som skramlade i sin skål och skulle dra sig upp och tog tag i det onda örat varvid hunden gläfste till och träffade i ansiktet på babyn.
Jag tyckte inte att det var hundens fel utan ägaren som lämnat hund/baby utan uppsikt, så vi tog hunden. Vi har haft han i 1 år nu och gosigare hund får man leta efter (har dock haft en kraftig öroninflammation igen) Han har utsett MIG som ledare och den man tyr sig till.
(alla våra andra hundar som JAG har haft och JAG har tränat, har ALLTID lydit husse bättre
)
Tidigare har vi fått (köpa) två hundar av uppfödaren, en som var 1 år (utan problem) och en som var 4 månader som inte funkade i hennes flock. Hon var en villervalla (kallades så) som drog fram överallt. Upp i sängen där gamhundarna låg och vilade och åkte på stryk, in i valplådorna och härjade med valparna så hon åkte på stryk av tiken (bara en del av allt). Så uppfödaren insåg att hon funkar inte i hennes flock, men hon har varit en villervalla fortsättningsvis också. Hon kissade inne tills hon var 6
ÅR i ren protest, hon har försökt gnaga sig ut genom fönsterkarm och dörrkarm (det är bara lite kvar nu
) trots att hon bara är ensam i 10 min. Vi bor i en trävilla, och sådana vill det gärna "knäppa"
i, när hon hör ett knäpp så flyr hon in i förrådet och bara skakar. Knäppgök!
Hon är nu 10 år och pigg som en mört.
Man ska vara noga med att få hunden att känna sig trygg i sin nya omgivning. Tillit och förtroende åt båda hållen. Hunden som vi har (som hade bitit) höll jag under stenkoll så fort mina barn (lite äldre)var i närheten och talade även om för dom att låta bli öronen. Han ska inte behöva stå ut med en massa "dumma" saker. Han har aldrig ens försökt göra något mot någon av oss. Vi har hjälpt han med det onda örat bara.
Långt blev detta.
Lycka till!