omplaceringshund, vill veta allt!

D

DuploBit

Vi kommer antagligen att skaffa oss en omplaceringshund innom snar framtid, det är en beagle av samma uppfödare som den vi redan har. en tik på snart 4 år. allt talar för att det kommer gå bra, med förutsättningarna att hon funkar med våran nuvarande hund och med oss.

kan ni berätta vad ni har för erfarenheter av omplaceringshundar, om ni har en själv och om för/nackdelar. :)

Sv: omplaceringshund, vill veta allt!

ingen som har erfarenhet av det? :confused:

Vi kommer antagligen att skaffa oss en omplaceringshund innom snar framtid, det är en beagle av samma uppfödare som den vi redan har. en tik på snart 4 år. allt talar för att det kommer gå bra, med förutsättningarna att hon funkar med våran nuvarande hund och med oss.

kan ni berätta vad ni har för erfarenheter av omplaceringshundar, om ni har en själv och om för/nackdelar. :)

Min erfarenhet är att det beror på hundens psyke samt på vad den varit med om för att avgöra hur lätt/svårt det är.

Vår lättaste omplacering var en 18månaders Irländsk Varghund från en familj där han haft det bra men saknat uppfostran. Han omplacerades då han slogs med den andra hanhunden i familjen.

Den svåraste var en Pumi som flyttat runt i olika hem & var en totalt sönderstressad individ. Han´var 7månader när han kom till oss. Avlivades vid 9månaders ålder.

Fördelar: Du får en vuxen hund (inte alltid sant, vi hsar haft tre omplaceringsvalpar)
Den är (oftast) rumsren

Nackdelar: Ofta har ju omplaceringar problembeteenden ( av våra sex omplaceringar stämmer detta på 3)
Det kan vara svårare att "forma" en vuxen hund.
Det är svårt att förutsäga beteenden då man inte vet vad hunden varit med om..

Jag har en omplaceringsvovve som jag har haft i 9 månader nu. Det har gått väldigt bra för oss. Han var lägenhetshund som var ensam mycket och var väldigt olydig och understimulerad. Han var omöjlig att ha lös, svårt att gå i koppel mm, men sånt är ju ganska små problem tycker jag. Han blev helt hysterisk för allt, jagade katter och hästar och var knappt kontaktbar i början. Nu kan han vara lös utan problem, går fint i koppel och har långa pratstunder med stallkatterna och skäller inte hysteriskt på hästarna längre, så för oss har det gått väldigt bra.

Men vår kille har ett väldigt bra psyke i grunden så han var ganska lätt att forma om. Men det viktiga är nog att man är berädd att lägga mycket tid på hunden. Lycka till!

det är ju en stor skillnad på olika omplaceringshundar.
den jag har köpte jag när han var 4 århan är idag 8 år, då hade han aldrig- åkt bil,varit i en folksamling, bott inomhus, inte gått speciellt mycket i koppel.
sedan var han ganska graft misshandlad tror jag. första veckan gömde han sej under vardagsrumsbordet så fort jag rörde mej i lägenheten, kunnde inte ta på honom ett halsband som inte gick att öppna, åt bara på natten när jag sov osv,tog ca 1/2 år innan jag kunnde ställa krav och prata med hög röst i närheten av han.
tog ca 2 år innan han kunnde ligga still när nån gick förbi honom och innan han började bli som en hund.

han blev nog även tagen tidigt från mamman när han var liten visste inte hur han skulle leka med hundar eller rikktigt hur han skulle umgås med hundar heller. leker inte med leksaker.

idag är det en helt annan hund än den jag köpte nu är det en hund. men det har tagit mycket tid och väldigt väldigt mycket tålamod, men det gick. han är en helt underbar hund som älskar människor och att gosa. idag har han tom lärt sej att leka men det är bara med våran valp han leker :)

KL

Omplaceringshund behöver inte betyda problemhund. Jag har själv en chihuahuatik som jag köpte vid nyår, hon fyller fyra år i september. Hon är mycket väluppfostrad, skäller nästan aldrig, går fint i koppel, går att ha lös överallt om man vill, bryr sig väldigt sällan om andra hundar eller människor när vi är ute och går. Helt problemfri i bilen, hemma och på husses jobb där hon är nästan varje dag. Fantastisk lätt att ha o göra med, kunde inte fått en bättre vovve! :)

jo, precis, den här hunden omplaceras på grund av att hussa har haft en hjärtinfarkt och det är gamla människor, de har barnbarn och dagbarn och de vill inte riskera något, även om hunden aldrig gjort ngt mot barn så är frun i huset paranoid och vill inte ha hunden längre. hon är lydig och väldigt fint exemplar av rasen. hoppas allt går som det ska, ska träffa henne första gången 1 juni. =) :bump:

Vi har två omplaceringar av resen dalmatiner.

Min tik köpte jag förra hösten då jag kom in på gymnasie med hundinriktning och var "tvungen" att skaffa hund (ingen rolig inriktning annars). Hade/har en blandras som har problem med armbågarna, så han kunde jag inte ha med mig.
I alla fall, hittade till slut min Lilo - på en rottweilerkennel nere i Småland där hon inte hade det något vidare.. Jag köpte henne i oktober och då hade hon stått i en kall hundgård i ett halvår utan någon omtanke. Hon var underviktig, frusen och skitig. Första månaderna blev riktigt tunga då hon var superstressad och var helt grön på alla sätt och vis. Hon lystrade på vad hon hette, kom inte på inkallning, kunde inga kommandon och slet som en idiot i koppel (något som vi kommit på rätsida med efter 1,5 år...). Fick förra helgen reda på att jag är 6 ägaren enligt uppfödaren.
Hur som haver, idag är hon en helt underbar hund som jag har tävlingsambitioner med. Hon är otroligt mysig och vill vara nära och har inga större laster (mer än att hon är otroligt matfixerad och avskyr katter). Jag tror hon är en hund som man får "once in a lifetime" - speciell liten prick!

IMG_1246.jpg

Sedan har vi Kastor. En dalmatinerhane som vi fick överta för cirkus 1,5 månad sedan då han skulle ha avlivats.
Ägaren var superallergisk och hade provat att placera tidigare, hennes sambo hade slagit honom och han var superstressad av att bo inne i stan (och för att hindra honom från att skälla hade hon satt på citronhalsband).
Vi fick tag på ägarinnan sent på kvällen, och han skulle ha avlivats tidigt på morgonen, så det var i sista sekunden :crazy:

Kastor är en otroligt mysig hund som har smält in i familjen (bland två tikar) på ett snyggt sätt (trots att han inte är något vidare på att läsa hundspårk). Det är hans positiva sidor..
I övrigt blir han superstressad av nya miljöer och när man kräver något av honom. Koppel har han aldrig lärt sig att gå i (och snart 5-årig 30-kilos klump som vill någonstans är otroligt tungt). Dessutom har han börjat rymma från trädgården så fort han är lös, men kommer hyfsat på inkallning ute i skogen.
Vi har insett att Kastor kommer kräva otroligt mycket tid och tålamod - men vi håller tummarna för att det blir bra!
Lilo var ju likadan i början, så det är bara att bita ihop!

IMG_5548red.jpg

Hoppas det går bra med din nya hund! Det låter inte som att det ska bli några problem ;)
Se till att lägga in lite bilder när du fått hem henne :D

japp, jag lovar! längtar jättemycket! nu är det 2 veckor kvar =)

NU ÄR DET BESTÄMT!!!! vi hämtar henne på söndag i samband med rasspecialen i vagnhärad :D

är såååå lycklig!!! :bump:

Ja du vad man har för erfarenhet?
Hm skaffade en omplacerings hund som första hund och har inte ångrat en sekund med henne.
Hon va 8mån när jag köpte henne och nu har hon nyligen fyllt 4.., =)
Visst kan erkänna att vissa stunder har det varit tufft för hon är blandning Schäfer/flat retriver så hon kräver en del.
Även en väldigt dominant hund och mycke full i f*n o vilja av järn...

Men hon är mattes bäbis ( behandlar henne som en hund men kallar henne ändå min bäbis ) och en klippa med barn och alla andra djur. Det ända hon inte gillar är kossor men det gör mig inte ett dugg för det gör inte jag heller... =) De skrämmer skiten ur mig med... Haha
Så jag skulle helt klart rekomendera att ta en omplacerings hund om man känner att man orkar med allt runt omkring. Min föll jag för så fort jag öppnade dörren till hemmet hon var i, för hon formligen flög upp i famnen på mig o då var man fast...=) ( inte helt idealiskt jag vet men men)
Lycka till.. =)

Ja du vad man har för erfarenhet?
Hm skaffade en omplacerings hund som första hund och har inte ångrat en sekund med henne.
Hon va 8mån när jag köpte henne och nu har hon nyligen fyllt 4.., =)
Visst kan erkänna att vissa stunder har det varit tufft för hon är blandning Schäfer/flat retriver så hon kräver en del.
Även en väldigt dominant hund och mycke full i f*n o vilja av järn...

Men hon är mattes bäbis ( behandlar henne som en hund men kallar henne ändå min bäbis ) och en klippa med barn och alla andra djur. Det ända hon inte gillar är kossor men det gör mig inte ett dugg för det gör inte jag heller... =) De skrämmer skiten ur mig med... Haha
Så jag skulle helt klart rekomendera att ta en omplacerings hund om man känner att man orkar med allt runt omkring. Min föll jag för så fort jag öppnade dörren till hemmet hon var i, för hon formligen flög upp i famnen på mig o då var man fast...=) ( inte helt idealiskt jag vet men men)
Lycka till.. =)

tack för svaret :)

allt känns jättebra, för vi har jättebra kontakt med de nuvarande ägarna och uppfödaren (som även är vår nuvarande uppfödare) så jag tror detta kommer bra bra.

Förstår vaad du säger med mycket vilja, det är det verkligen i båda de raserna i din hund, men vilken tur att hunden kom till dig som verkligen verkar ta hand om den och ge henne den stimulans som hon behöver :)

:bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
595
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 484
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka