Omplaceringshund - före och efter?

Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Jag har haft flera omplaceringshundar i min omgivning, ett par har varit rätt vilsna, men efter gott om tid, lugn och ro, har det blivit jättetrevliga och mysiga hundar av dem.
En slussades in i en barnfamilj, och trots att den egentligen varit rätt illa behandlad i den förra familjen med många och stökiga barn fungerar den jättebra i den nya familjen. Den behövde lite tid som sagt men sen gick det hur bra som helst.
Många kan tycka att det är kul att kunna göra en god gärning, och vill gärna ha en äldre hund och inte en valp. Jag kan förstå dem :)
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Jag tror inte att mina hundar sörjer ens en minut när jag lämnar bort dem. Bara det finns en matskål på golvet och en skön soffa så är de nöjda. Min äldre hund är väldigt mattig och visst har hon viljat följa med mig hem när jag hälsat på, men jag tror ärligt inte att hon gått omkring och tänkt på mig när jag åkt ;)
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Hundar tänker inte så. Det är mer människors tankar. Dom byter ju ledare helt enkelt. Det svåra är väl om, den *nye* INTE uppfyller sina krav på ledarskap.
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Jo och det är därför jag tänker vara noga nu. Hittar jag en ny matte/husse som blir en stark ledare så kommer Billie att följa denna lätt och på så vis fasas jag rel. snabbt och lätt ut.
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

jag har precis tagig över en hanhund på 4,5 år. Han var orolig två dagar sedan blev han lugn och gav inte ett tecekn på att sakna husse/matte
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Jag har en staffe som jag adopterat från Irland.Vi tror att hon är sju månader ungefär. (Löper för första gången nu.) Jag har haft henne i en månad. Det finns en organisation här i Sverige som löser ut hundar som hittats på gatan och väntar på att bli avlivade. Hon har antagligen bott sina första månader i familj för hon visar inga tecken på att farit speciellt illa. Hon har ett grundförtroende för människor som jag tror hon inte hade haft annars.
Allt har funkat jättebra ända från början. Jag och min sambo tog "föräldraledigt" de två första veckorna för att ge henne en så bra start som möjligt. Hon var väldigt "klängig" den första veckan vilket är förståligt! Men undan för undan har hon blivit mer själständig och trygg. Dock är ju rasen sådan att de vill vara med överallt men hon följer oss inte längre som en skugga. Jag tror hon är nöjd med att vara medlem i våran lilla familj. Kanske finns det människor hon minns och saknar från Irland, men det lär man väl aldrig få veta!
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Jahapp.... Jag kan ärligt säga att jag gjorde ett försök. Hittade vad jag trodde var det perfekta hemmet (förutom att det låg lite långt bort, Skåne) men jag klarade bara inte av att boka biljetten. Satt med fingret på knappen en timme framför SJs bokningssida och blängde in i skärmen... Låg sömnlös i fyra dygn och mådde piss rent ut sagt.

Så nej, någon omplacering blir det inte. Mattes pluppa stannar hos matte.

Bad intressenten om ursäkt, som tur var är han en trevlig prick och visade sig vara förstående.

Så nästa gång jag kommer ut på buke och gnäller över hur dryg min hund är o.s.v - sparka till mig... :p
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Jag har två omplaceringar..
En tik.. på 8 år, Hon har haft 7 olika hem :eek: hade jag vetat det innan jag tog henne hade hon fått stanna hos kompisen. anledningen till att jag fick henne var att kompisen tröttnat på henne eftersom hon va så vek.. hon ville ha en tuffare hund, så hon har skaffat JRT.. Denna tik är ja som sagt vek, men vet inte om det har med omplaceringarna att göra..
Hon älskar verkligen allt och alla! Men det känns ändå som att hon som, ja.. inte är säker på om hon ska få stanna här, eller det va mer så förr... Åsså va det ganska jobbigt för henne på skolan oxå, hon träffade ju förra ägaren varje dag så det gjorde inte saken lättare att "glömma" henne..
Men det går bättre å bättre!
Den andra hanen är jag tredje hemmet. han är 6 år.. han är världens gladaste och vet inte hur man tar det lugnt :p
Han har nog inte tagit nån skada av att fått nya hem.. tror jag, vet inte hur han va innan då... men men
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Will do! :D

Jag är ingen perfekt ägare åt min hund alla dagar heller och ibland får jag verkligen psykbryt på honom, men det känns som om det inte bara är mitt tålamod som blivit bättre nu utan även att åldern börjar ta ut sin rätt. Han ligger ju ett par månader före och känns verkligen vuxen och mogen - ibland... ;)
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Du vet...

Älska mig som mest när jag förtjänar det som minst ;)

Glöm inte bort glädjen!!
 
Sv: Omplaceringshund - före och efter?

Ingen av de omplaceringar jag har tagit emot har farit illa av att bli omplacerade. Inte heller de hundar jag valt att omplacera själv har farit illa av det.

När man omplacerar är man ju noga med till vilket hem man omplacerar.
Är det ett vettigt hem så får hunden det lika bra där.

Hundar är anpassningsbara.... Just därför är det lätt att omplacera dem.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 993
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp