Omplacering? Hjälp!

Sv: Omplacering? Hjälp!

Återigen, jag beskrev blivande situation, jag kommer lämna katterna på prov i helgen o framtill dess går dom före allt utom jobbet. Det här "tidsschemat" är inte nu eller då, utan så det kommer VARA! Därför måste jag lämna bort dom och ja, det är jobbigt som fan!

Ja, man måste se till katterna 2 ggr per dag, men lagen kanske skulle bry sig mer om hur mkt man är med katterna? Är det bättre om jag är hos dom 2 ggr/dag i 15 min? Bara för att ge ett exempel på relevansen i lagen. Sen beror det väldigt mkt på om dom är ensamma, vana att alltid ha mat o vatten vs utfodras 2ggr/dag. Att tex en granne skulle komma hit i 10 min när jag är borta skulle göra er nöjda men mina katter skulle inte bry sig.

Edit:jag åker hem före stall o före pojkvän... Intressant att ni utgår från att jag inte gör det, men jag anser att det inte har ngn betydelse i det här fallet eftersom problemet är att dom behöver ngn som är hemma så mkt mer...
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Fast lagen är nog mest tillämpad för att förhindra ev lidande vid skada och sjukdom. Om du åker på morgonen och kommer hem efter jobbet dagen efter är det fasligt många timmar om katten blir skadad strrax efter du åkt.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Hade jag varit du så hade jag försökt hitta ett nytt hem åt dem, sätt ut annonser, hör dig för med folk på jobbet osv. Kanske kan din partner kolla med folk han känner också?
Lägger du ut en välskriven annons med riktigt fina bilder på katterna så lär det inte vara omöjligt att hitta ett bra hem åt dem.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Fast lagen är nog mest tillämpad för att förhindra ev lidande vid skada och sjukdom. Om du åker på morgonen och kommer hem efter jobbet dagen efter är det fasligt många timmar om katten blir skadad strrax efter du åkt.

Fast så som du och flera andra här i tråden verkar det som att ni tycker man ska anpassa hela sitt liv efter katterna? först och främst har ju TS två katter så de har sällskap av varandra. Sen undrar jag hur många katter som inte är ensamma hemma på dagarna? och man måste väl kunna vara borta en natt utan att ordna kattvakt?
resonerar man som du måste man ju vara hemma jämt? katten kan ju bli sjuk eller göra illa sig närsomhelst?

Just TS ena katt trivs inte av någon anledning så då är det klart den ska omplaceras eller att man ändrar på något så att den mår bra, men din och några andras åsikt gör mig lite matt...
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Då ska du nog läsa det här igen ur TS första inlägg:

"Måndag: hemma efter jobbet, sover hemma
Tisdag: jobbar, sen i stallet och hemma vid 22, sover hemma
Onsdag: jobbar, åker till min pojkvän, sover där...
Torsdag: jobbar, har träning och hemma vid 22, sover hemma
Fredag: typ "måste" vara hemma med katterna?
Lördag: är i stallet på dan, åker sen till min pojkvän, sover där
Söndag: kommer hem eftermiddag/kväll, sover hemma
Plus att jag kanske måste ha lite utrymme att träffa vänner och annat ibland!"

Nej, man behöver inte anpassa varenda minut av sitt liv efter katterna men om man har såpass lite tid över som TS har alt kommer ha så är det inte så lämpligt att ha katt. Det tror jag dock att hon själv har förstått så det är väl bara att hålla tummarna för att det finns andra bra hem för katterna.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Jag kan ju tillägga att jag tycker det är jättebra att TS redan innan hon får ändrat tidsschema osv funderar på hur hon ska göra med katterna. Det är nog långt ifrån alla som gör så! De flesta kör nog bara på tills situationen blir ohållbar och funderar först då på hur man ska göra.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Fast så som du och flera andra här i tråden verkar det som att ni tycker man ska anpassa hela sitt liv efter katterna? först och främst har ju TS två katter så de har sällskap av varandra. Sen undrar jag hur många katter som inte är ensamma hemma på dagarna? och man måste väl kunna vara borta en natt utan att ordna kattvakt?
resonerar man som du måste man ju vara hemma jämt? katten kan ju bli sjuk eller göra illa sig närsomhelst?

Just TS ena katt trivs inte av någon anledning så då är det klart den ska omplaceras eller att man ändrar på något så att den mår bra, men din och några andras åsikt gör mig lite matt...

Har man sällskapsdjur måste man självklart anpassa sitt liv efter dem. Du kan ju inte låta dem fara illa när det är du som har skaffat dem för din egen skull. De kan inte påverka sin situation.

En natt kan man vara borta, absolut men katterna ska ha tillsyn 2 ggr/dygn. TS sover ju inte heller borta "ibland" utan regelbundet flera gånger i veckan.

TS har ju insett att hennes livssituation inte passar för att ha katter och väljer att omplacera vilket är jättebra men fram tills man har löst situationen så ja, då får man anpassa sig så gott man kan.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Din åsikt gör mig lite matt!!
Djuren väljer inte vart de ska bo, det gör människan.
Tar man hem ett djur har man bara skyldigheter.
Katterna mår ju uppenbarligen inte bra eftersom de protestbajsar. Missade du den delen?
Vissa katter kanske skulle kunna finn sig i att ha det så som ts katter men långt ifrån alla. Ansvaret man har som djurägare är att alltid se till djurens bästa så länge det inte är några nödsituationer. Så är det bara. Hela mitt liv är anpassat för mina djur. Jag åker inte på semester osv för jag anser inte att mina djur skulle trivas på pensionat. De har det bäst hemma och då får de vara hemma! Jag är för det mesta hemma förutom när jag tränar hundar osv. Givetvis hälsar jag på vänner och gör lite annat ibland med men inte regelbundet flera kvällar i veckan.
Såhär är det att ha djur!
 
Senast ändrad:
Sv: Omplacering? Hjälp!

Självklart ska man se till att djuren har det bra och trivs de inte måste man göra något åt det, jag har inte sagt något annat! Jag skrev att TS katt inte trivs och självklart ska omplaceras- missade du den delen?
Det jag reagerade på var att du tyckte det var fel att lämna två katter, som dessutom har sällskap av varandra, ensamma på dagarna och vissa kvällar. Kan man inte lämna sina katter mer än max några timmar/dygn är det inte många som kan ha djur...

Men vi får nog acceptera att vi tycker olika.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Fast det är skillnad på att lämna dem några timmar/dygn och att lämna dem dagligen, heltidsjobb och utöver det sova borta och vara borta efter jobb med flera ggr i veckan. Det förstår väl du med?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
486
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 313
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp