Omplacering? Hjälp!

Twinflower

Trådstartare
Jag har ett stort dilemma! Jag har två underbara norska skogkatter, som jag älskar (såklart).
Den ena bajsar på golvet ca 2-3 ggr/vecka, och i somras när jag var arbetslös så hände det inte en enda gång. Men så fort jag började jobba igen så började han återigen med detta beteende. Det fick mig att inse att det här är ngt som han gör antagligen för att han inte mår bra när jag är borta mkt.

Jag har ett heltidsjobb, särbo och intressen. Detta gör att jag är borta ganska mycket och jag har sån ångest för mina katter. Dom har ju varandra men det känns som att jag får välja mellan deras välmående och mitt liv/intressen. Nu ska jag börja rida två dgr/vecka igen, vilket innebär att jag kommer vara borta ännu mer. Om man ska ta en typisk vecka så kommer den vara ungefär såhär:
Måndag: hemma efter jobbet, sover hemma
Tisdag: jobbar, sen i stallet och hemma vid 22, sover hemma
Onsdag: jobbar, åker till min pojkvän, sover där...
Torsdag: jobbar, har träning och hemma vid 22, sover hemma
Fredag: typ "måste" vara hemma med katterna?
Lördag: är i stallet på dan, åker sen till min pojkvän, sover där
Söndag: kommer hem eftermiddag/kväll, sover hemma
Plus att jag kanske måste ha lite utrymme att träffa vänner och annat ibland! (låter ego men så är det ju, man måste ha lite socialt liv och träffa vännerna ibland)

När jag väl är hemma så är det ju inte så att jag kan leka/gosa med katterna HELA tiden, antingen så vill dom inte just då eller så har jag annat att göra såsom laga mat, tvätta mm. Självklart betyder det ju mkt för dom att jag bara finns här, och att jag sover i sängen men det känns inte som att jag räcker till. Tyvärr är det svårt för min särbo att vara här så ofta för vardagar är det för långt o åka t jobbet, och varannan vecka har han sin dotter och då funkar det inte att vi alla tre sover här. Plus att han är lite allergisk.
Känns lite som att jag får välja katter eller ridning/intressen... jag vill absolut inte att mina katter ska må dåligt! Så... jag har börjat fundera på om det är bättre för dom om jag hittar ett annat hem åt dom... jag kan inte komma på ngn jag känner som skulle kunna ta dom... och det känns så jäkla svårt!!!

Vad har ni för åsikter? [borttagen del som bröt mot forumreglerna./tifo]
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omplacering? Hjälp!

Med din nuvarande livstil bryter du mot djurskyddslagen eftersom katter enligt den ska ha tillsyn 2ggr per dygn. Hög tid att ändra på det tills du har lyckats omplacera de stackars katterna alltså!
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Enkelt uttryckt: Katterna är ensamma på tok för mycket.

Kan ni inte flytta ihop, du och särbon?
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Är det konstigt tycker du att katterna protesterar??
Du har skaffat dem och ska se till att de mår bra under den tiden du äger dom. Dvs, du får skjuta på annat tills du hittat ett bra hem åt dom för såhär kan dom inte ha det. Varför har du katter om de hamnar sist på priolistan?
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Jag blir så trött på människor som utgår från det värsta och att man inte bryr sig om sina djur! Hade jag inte gjort det så hade jag inte funderat på att ge dom ett nytt hem!!!

Som jag skrev, jag ska BÖRJA rida! Det innebär inte att jag inte har tagit hand om mina katter hittills! Och att prioritera dom sist, vad är det för jäkla påhopp?
Som jag även skrev, att jag ens är på jobbet 9 tim/dag är för mkt! Tänkte du då att jag ska prioritera bort mitt jobb? Lite svårt o betala räkningarna då...
Men visst, jag gör slut m killen, säger upp mig från jobbet o så kan jag o katterna bo på gatan sen.

Fan va trött jag blir på att man aldrig kan få föra en vettig diskussion utan att folk hoppar på en! Lär er läsa för fan!
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Jag hade omplacerat om jag var du, framför allt för att djuren inte mår bra (vilket du ju själv märkt). Sedan har jag svårt att se poängen med att ha djur med allt vad det innebär om man ändå nästan aldrig träffar dem. Du skriver dessutom att du har ångest över katterna och då blir ju oftast umgänget inte vidare värst roligt heller, det blir ett tvång att "stanna hemma med katterna".

Det är inte rimligt att sätta ett i övrigt fungerande och givande liv på paus för djurens skull, då är det bättre att djuren får flytta till någon som har bättre förutsättningar att ge dem vad de behöver.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Faktum är ändå att katter SKA ha tillsyn 2 gånger per dag. Vilket du verkar bryta mot flera gånger/v. Kan inte pojken bo hos dig så får du faktiskt ändå se till att placera om katterna eller se till att dom har kattvakt när du ska sova över hos pojkvännen. Eftersom du känner att du måste välja mellan katterna och ditt liv så är omplacering absolut det bästa. För mig är katterna ett intresse, skulle jag någon gång känna att dom hindrar mig att göra saker jag hellre vill göra så är det omplacering direkt. Då har man liksom tappat sitt intresse för katterna och dom förtjänar då ett bättre hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Omplacering? Hjälp!

Fast tills man hittat ett bättre hem åt sina djur så anser jag faktiskt att man måste sätta vissa saker i sitt liv i pausläge.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

I nuläget sover du väl borta iaf två nätter per vecka? Vilket jag inte tycker är sjysst alls. Ngnstans så åkte du till jobbet, direkt till pojkvännen, sov där och kom hem på eftermiddagen? Det är inte okej.
Utifrån ditt inlägg så får man känslan av att du inte ger dina katter den tid de behöver, nej. Givetvis blir man irriterad då! Att de dessutom protesterar genom att bajsa där de inte ska, det är väl tecken nog?
Att börja dra upp att du måste jobba är ju bara löjligt. Du vet att du är borta för mkt när du jobbar, ÄNDÅ sover du borta osv?

Din kille får ju helt enkelt sova hos dig tills du löst livet för katterna. Det är ditt ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Omplacering? Hjälp!

Fast tills man hittat ett bättre hem åt sina djur så anser jag faktiskt att man måste sätta vissa saker i sitt liv i pausläge.

Ja, det har du förstås rätt i! Jag tänkte väl mer på det där med att hon skulle säga upp sig och göra slut med särbon. Det är å andra sidan, när jag tänker vidare på det, betydligt allvarligare än att ta en paus. Att under de veckor som det kan ta att hitta ett nytt hem skippa intressen, vänner och allt som inte är absolut nödvändigt är förstås rimligt. Det mesta är görbart om det handlar om en kortare tidsperiod.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Givetvis så ska man inte ge upp sitt liv i övrigt om djuren inte är det viktigaste och det är upp till var och en. Men att fortsätta trots djuren inte mår bra, det är fel. Då får man som det sagts innan, pausa och se till att djuren får ett bra hem.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Skippa måste man ju inte heller, men att sova över hos pojkvännen är ingen absolut nödvändighet under den tiden. Att träffa kompisar nån dag/v funkar också. Problemet som jag ser det är när man måste göra saker dagligen utöver jobbet. Framför allt nu när katterna protesterar redan, då får man faktiskt prioritera sina djur som ju uppenbarligen inte mår bra tills man löst problemet.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

då din pojkvänn är lite allergisk och om du tror de är ett förhållande som kommer att hålla så omplacera katterna. För är förhållandet seriöst kommer ni förr eller senare flytta ihop.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Jag kan tycka att det är helt ok att sova borta men bara om du tittat till katterna tidigare på kvällen :). Jag vill kolla till min/mina (har ingen katt än) minst två gånger dagligen. Dessutom kommer en annan person kolla till dem mitt på dagen fram till eftermiddag.

Hur gör du med maten?

Edit: om du inte bor allt för långt borta så kan jag gärna ta mig an dem om du vill förståss :). Men då kommer de även få vara ute en del och komma in när de själva vill. Stallmiljö, väldigt lugnt. Har tid för gos och lek. Alltid velat ha katter innerst inne, tror de skulle få det bra här. Och då kan du komma och hälsa på närsom om du vill.

Om du känner att du vill det alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Omplacering? Hjälp!

Synd att du inte bor i Stockholm!

Mina katter är min familj och dom går före allt! Jag kommer lämna bort dom på prov i helgen, till mina föräldrar några veckor. Tyvärr så tror jag inte att dom kommer kunna ha dom permanent, men jag hoppas på min bror. Hoppas hoppas!!!

Visst känns det jättetråkigt, framförallt eftersom jag är deras trygghet! Men kunde jag sälja min häst så ska man väl klara av detta?
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Synd att du inte bor i Stockholm!

Mina katter är min familj och dom går före allt! Jag kommer lämna bort dom på prov i helgen, till mina föräldrar några veckor. Tyvärr så tror jag inte att dom kommer kunna ha dom permanent, men jag hoppas på min bror. Hoppas hoppas!!!

Visst känns det jättetråkigt, framförallt eftersom jag är deras trygghet! Men kunde jag sälja min häst så ska man väl klara av detta?

Jag har inga problem med att man omplacerar sina katter för att tiden inte räcker till, men jag tycker att du tar i när du säger att katterna är din familj och går före allt. De går alldeles uppenbarligen inte före allt. Du prioriterar särbon (inte konstigt) men planerar även in att börja rida trots att du vet att katterna får för lite uppmärksamhet och ditt sociala liv går också före. Det minsta du kan göra är att vara ärlig mot dig själv.

Helt rätt beslut att omplacera, men för att inte upprepa sina misstag måste man vara ärlig gentemot sig själv.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

+1
Vi har lite samma "problem" som Ts fast vi har alltid tillsyn minst två gånger per dag o ordnar kattvakt när vi åker bort.
Men de är ensamma väldigt mycket + att de inte trivs med hundarna o eftersom vi prioriterar hundarna letar vi nytt hem åt dem. Vi vill åka iväg mer än vad vi gör idag men eftersom katterna är här så avstår vi från det tills vi hittat ett bättre hem åt dem. Om vi inte gör det får de stanna o vi får göra det bästa av situationen, det är ändå ett ansvar vi har tagit på oss o mitt hjärta tillåter mug inte att lämna dem mer än vad vi gör idag med jobb o olika aktiviteter.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Mina katter är min familj och dom går före allt!

Jag köper inte riktigt heller det där.

Enligt lag så måste katterna ha tillsyn 2 ggr om dagen.
Och jag tycker det är förkastligt att vara borta flera dagar/nätter i veckan utan att titta till dom däremellan.

Du gör absolut rätt i att se till så dom får ett nytt hem.
 
Sv: Omplacering? Hjälp!

Återigen, jag beskrev blivande situation, jag kommer lämna katterna på prov i helgen o framtill dess går dom före allt utom jobbet. Det här "tidsschemat" är inte nu eller då, utan så det kommer VARA! Därför måste jag lämna bort dom och ja, det är jobbigt som fan!

Ja, man måste se till katterna 2 ggr per dag, men lagen kanske skulle bry sig mer om hur mkt man är med katterna? Är det bättre om jag är hos dom 2 ggr/dag i 15 min? Bara för att ge ett exempel på relevansen i lagen. Sen beror det väldigt mkt på om dom är ensamma, vana att alltid ha mat o vatten vs utfodras 2ggr/dag. Att tex en granne skulle komma hit i 10 min när jag är borta skulle göra er nöjda men mina katter skulle inte bry sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
486
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 313
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp