Omplacerad greyhound?

toughcookie

Trådstartare
Har hittat en fyraårig greyhound som ska omplaceras. Nu undrar jag hur stor chans det är att få den "lydig" den kan inte gå lös och har aldrig fått lära sig att komma på inkallning. GÅR det överhuvud taget att få en sån hund så följsam att man kan ha den lös på en gård? Den har varit tränad men aldrig kommit till start pga små skador.
Så ni med erfarenhet, fram med tips och ideer eller säg bara åt mig att glömma projektet om det är vad ni tror!
Vill veta allt. Har även varit inne på neverneverland och kikat lite på greyhounds, dom är ju så vackra:love:
 
Sv: Omplacerad greyhound?

Har du tiden, kunskapen och orken, så helt klart finns det stora chanser att det går, men det är ju ingen lätt uppgift..
 
Sv: Omplacerad greyhound?

Jag och min sambo har en greyhound, en omplacerad kapplöpningshund som gått väldigt hårt på banorna under lång tid både i Sverige och på Irland där han föddes.
Har inte varit några problem alls. I början gick han inte att ha lös. Någon lydnadsstjärna kommer han aldrig att bli kan jag säga med 100 % säkerhet. Men nu kan han följa med överallt, går oftast lös på promenaderna om man inte går efter någon stor väg. Trevligare sällskapshund går inte att hitta enligt mig. :bow:
Otroligt lugna, värdiga och otroligt vänliga framför allt. Greyhounden följer alltid med på dvärgpinscherträffarna vi åker på och leker jättefint med valparna.
Eftersom att han är ganska osmart :o är han väl en tråkig hund för den som har tävlingsambitioner. Men är det en vacker sällskapshund man vill ha så är dom fantastiska! :love:
Han är nöjd så länge han får komma ut i skogen och strosa och ta långa rejäla galoppsvängar på öppna fält. :D

julieharry3_1134942920.jpg

p1010047_1142374878.jpg

2_1148242867.jpg

1_1148242775.jpg
 
Sv: Omplacerad greyhound?

Jag har precis hur mkt yta som helst att röra sig på och drygt en mil till närmsta ordentliga bilväg så det vore slöseri att ha en hund som inte kan gå lös.
Problemet är att jag inte VET om jag har kunskapen, jag har ju haft schäfer innan och nått mer lättdresserat går knappast att hitta. TID har jag hur mkt som helst, det är alltid någon hemma (jaja, vi kanske åker och handlar tillsammans nån timma då och då) ORK har jag också, har gått från att jobba 150% till knappt 50% så jag behöver sysselsättning.
Men som sagt, jag vill ha en hund som jag kan ha med mig överallt, en hund som det är fart i ute och som vill ligga o slappa i soffan framför en bra film på kvällarna och jag har fått för mig att greyhounds är en sådan hund.
En gång i tiden var jag helt övertygad om att jag skulle börja med hundkapp när jag slutade med galopp.........
 
Sv: Omplacerad greyhound?

En greyhound är typ som du säger.. Gillar att va mä men kräver ändå inte så mycket motion. Dom är väldigt snälla o lugna... Att sitta o sånt är kankse inte nått som ligger i deras natur för dom har ju ändå inte så mycket att sitta på*S*... Jag har ju en greyhound själv o sen har även en kompis en oxså(dom kommer från samma ställe).. Han är lika lugn oxså men min är extremt lugn. Man behöver heller aldrig tjata eller höja rösten åt dom särskilt ofta. Men det går väl att få fart på en sån hund oxså bara du har intresset o orken att jobba med det. När ni väl har lärt känna varandra o lita på varandra så gåpr det ju alltid att pröva att släppa hunden på ett ställe där det inte finns nåt särskilt typ människor, vägar o dyl. Kompisens hund är lite "döv" men den kommer tills luta när man väl går eller gömmer sig... Men glöm inte att det ligger mycket i vinthundars intresse att jaga... Hoppas det kan va till nån hjälp..
 
Sv: Omplacerad greyhound?

Om det är så att du tar hunden så kolla även in sporten lure coursing som man tävlar eller tränar i med vinthundar... Lycka till
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Som jag skrivit tidigare går jag i hundköpartankar. Mitt liv kommer att ändras framöver, då jag flyttar från lägenhet till egen gård där...
Svar
14
· Visningar
1 769
Senast: Bapelsin
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp