Omotiverad & Seg häst?

D

Dookie

Hej, jag är förtvivlad, Köpte för ca 2 år sen en jättefin D-ponny på 15 år. Problemet är att han inte är så pigg som jag vill ha honom. jag har försökt med allt, frågat veterinär, tränare, hovslagare & stallkamrater.. men inget av de har kommit på vad problemet är.. Enligt veterinären & hovslagaren finns det inga fysiska problem med honom. Han är bara så lat!! han gillarn inte dressyr, inte hoppning inte få skritta fram i skogen.. VAD SKA JAG TA MEJ TILL?! jag vet att han är en jätteduktig & välutbildad ponny men med mig så är han en riktig latmask. just nu får han bara havre & betfor att äta, hjälper det med att ge han många olika sorters mineraler varje dag? är de fodret allt hänger på?
HUR SKA JAG FÅ HAN PIGG & MOTIVERAD?

Sv: Omotiverad & Seg häst?

Det kan såklart vara foderrelaterat, eller åtminstone delvis.

Skriv ner hästens totala foderstat, alla fodermedel i kg och värdena på höet om analys finns, så kanske man kan se om något verkar fela.:)

Visst sjutton kan det vara foderstaten som felar, men det kan också vara att han inte tycker det är roligt att bli riden. Min häst var så de 3 första månaderna jag hade honom, han lyfte inte alls på fötterna och skrittade saaaaaakta.

Det enda som fungerat på den här pållen har varit ridning utan krav i början, låta honom ha roligt, inget krav på form eller samling, utan helt enkelt bara busa ute i skogen. Hitta på nya vägar varje dag, variera motionen med tömkörning eller kanske promenader för hand.
Så ut i skogen å busa med er i ett par veckor, så ska hästen förhoppningsvis bli lite mer samarbetsvillig.

håller med carran !

precis sådär var min ponny när jag fick honom... men han var 5 år!
han gjorde precis det han skulle, om ens det..
och hoppningen var en mardröm...
hela hans tidigare familj har typ tävlat MSV hoppning.. och dom kraschade nästan hela banor på tävlingarna med honom ( LD ).. :S

allt jag har att säga ge tillbaka honom hans "riktiga" livglädje...

jag har kämpat otroligt mkt för att få tillbaka min ponnys "riktig", idag 2 år senare tränar vi lätt Lb-banor och har en pigg och framot ponny med bra tramp i steget som jämt är med på noterna och älskar livet..:D

såå ut busa i skogen/hagen och "lek med honom"

Är din häst inkörd? Om den är det så rekommenderar jag att skaffa vagn och sele och ut och kör med hästen! De hästar jag haft hittills har faktiskt tyckt att körning är roligare än ridning. Min fd häst (islänning) som ofta var seg vid ridning kunde bli ett riktigt krutpaket när hon kördes!

Jag både rider och kör min pålle, och för det mesta är han pigg. Men hästar har sina dåliga dagar de med. Och ibland passar man helt enkelt inte ihop. Ibland passar inte sättet man rider på just den hästen. omgivningarna kanske inte faller i smaken..
Hästar kan verkligen vara besvärliga..
Vad du än göra, ta inte fram sporrar och spö! "Banka" inte och peta inte oavbrutet med skänklarna! Det gör i nio fall av tio saken bara värre.

Byt tränare, ge honom en korrekt och uträknad foderstat.

Hej, jag är förtvivlad, Köpte för ca 2 år sen en jättefin D-ponny på 15 år. Problemet är att han inte är så pigg som jag vill ha honom. jag har försökt med allt, frågat veterinär, tränare, hovslagare & stallkamrater.. men inget av de har kommit på vad problemet är.. Enligt veterinären & hovslagaren finns det inga fysiska problem med honom. Han är bara så lat!! han gillarn inte dressyr, inte hoppning inte få skritta fram i skogen.. VAD SKA JAG TA MEJ TILL?! jag vet att han är en jätteduktig & välutbildad ponny men med mig så är han en riktig latmask. just nu får han bara havre & betfor att äta, hjälper det med att ge han många olika sorters mineraler varje dag? är de fodret allt hänger på?
HUR SKA JAG FÅ HAN PIGG & MOTIVERAD?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 031
Senast: aprilia
·
W
Foder & Strö Hej, skulle verkligen behöva lite råd nu. Jag har en smäcker, och tyvärr, för smal D-ponny! :( Jag har haft min ponny i 13 månader...
Svar
8
· Visningar
983
Senast: Weathergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka