Omöjligt att lasta...

Sv: Omöjligt att lasta...

Har du lastat häst förut?

Om inte så behöver du lära dig själv först hur det "ska" gå till. Lugnt, sansat och säkert.

När du sen är säker på hur det ska gå till så ber du om hjälp, lämpligen från en som du lastat med som har lättlastade hästar.

Och inte när du ska iväg någonstans utan bara för lastandets skull.

Sen när den väl går på lugnt så se till att den körs bra också! Lugna svängar, lugna accelerationer, lugna inbromsningar osv osv. Det hjälper inte att lastträna om det sedan körs illa :crazy:

Delvis knapplån

Så gör vår stora häst också, kliver in direkt, bara det hänger en lina på transporten. Till o börja med, måste vi ta linorna bakom rumpan på honom, men numer räcker det oftast, att han ser att de hänger en lina där. Och ibland kliver han in av bara farten, glömmer bort sej eller nåt, :grin:.

Ett knep vi tog till åt lilla rädda ponnyn, var att sätta för ögonen med en toppluva, snurra honom några varv, så att han inte visste vart han var, och sen klev vi in i transporten. Detta skall bara användas i nödfall, då det inte är så sjysst mot hästen, den tappar också balansen, så ur säkerhetssynpunkt är det inte heller bra, varken för människa eller häst.,( men så att man vet om att det kan göras ifall man är tvungen att snabbt komma till veterinär till exempel).

Man måste försöka avgöra, om det är en själv som är orsaken, eller om hästen är rädd, för att veta exakt vad som behövs. Är det ledarskapsproblem, så finns övningar att göra som ofta löser problemet med lastningen. Kan man inte själv, så kan man få hjälp av "horsemenship" kunniga tex.

Är hästen rädd, gäller det att ta det lugnt med linor o annat och jag rekommenderar också där att ta hjälp av duktig hästkunnig människa.
Men jag kan rekommendera att låta hästen i lugn o ro bekanta sej med en transport. Vi hade transport i hagen länge, där hästarna matades, och tror att det är till viss del därför som lilla ponny inte längre är livrädd för transporten. Han såg sina kompisar kliva in och äta mat o gottis därinne, och vågade sej till slut in. Men vi tog också hjälp av en "horsemenshiptränare", och fick lära oss en massa bra övningar.

hade en unghast som vr livradd for transporten. sa det slutade med att jag parkerade den i paddock dar hast var och borjade ge honom mat darinne. Forst ville han inte ga in overhuvudtaget men fick honom att hoppa in for att sen hoppa rakt ut.. och bara det var ett steg (ingen ramp, sk.stocktrailer). Sa han fick sin mat vid bakkanten, sen flyttade vi den langre och langre in och han larde sig att han kunde komma och ga. Samt sta dar och ata utan att det var panik.

Jag kom till punkten var jag kunde stanga grinden bakom honom och han at. det var som ett stall tillhonom. Band upp honom och borstade, han at..

Sen var det att kora ivag. Forsta gangen stod han los i framandan, och fick lite panik. Jag stod i bakdelen och pratade med honom och det var inte alltfor otackt.. Sa vi fortsatte traningen.. Varje dag, under en hel sommar.

NU, allt jag behover gora ar att leda fram honom till trailer, lagger grimskaft over ryggen och han hoppar rakt in. Inga problem alls.

Det viktigaste ar att repetera varje dag, och inte gora det en stor affar. Och ta tid pa sig.. det gar inte att lassa en hast pa 15 minuter om den ar nervos. Rakna med timmar.. Vet att det inte ar skoj nar det ar kallt men som sagt tid och inte stress, Hastar kanner sant pa en gang.. Sen om du kan kanske lana transport en gang i veckan och bara kora runt for 30 minuter eller sa och kom hem igen.. da lar sig hasten att det var bara en aktur och han kommer hem igen.

Framfor allt, vet vad du gor innan du borjar lassa.. Lycka till

Börja med att vara helt lugn .. vet du om att du kan spänna dig eller bli lite små stressad så ta några djupa andetag innan du går med hästen emot rampen. Sedan går du lugn men bestämt in emot transporten, -titta inte på hästen. Lossas som om hästen aldrig varit rädd...
Om hästen tvär stannar så kan det vara bra om någon står inne i transporten och ex. skakar på med en hink med havre. När hästen väl är lastad och gått in så ge den gräna lite godis. Transporten ska bli till ett trevligt ställe.. (:

När du lasttränar så gå in och ut i transporten flera gånger (ge godis varje gång hästen går in) ända tills hästen inte tvekar att gå in längre.

Läs gärna detta: http://stud.epsilon.slu.se/338/1/deboussard_e_090630(1).pdf

Vad använder du för signaler till hästen när du lastar? Har du något som alltid betyder gå framåt? Använd i såfall denna signal konsekvent även när du lastar. Är t.ex. din signal som betyder framåt att du viftar med ett rep bakom hästen ska du fortsätta med denna signal ända tills hästen går ett steg framåt, då slutar du vifta med repet. Om du viftar med repet och hästen går bakåt fortsätter du att vifta ända tills hästen tar ett steg framåt. Vanligaste misstaget vid lastning är att man använder otydliga och inkonsekventa signaler. Jämför med när du rider, vill du att hästen ska svänga vänster använder du oftast vänster tygel. Skulle hästen mot all fömodan börja svänga till höger istället förtydligar du antagligen att du vill att den ska svänga till vänster istället för att helt släppa vänstertygeln och börja använda spöet bakom hästens öra.

Hoppas du hängde med :p

synd att ni gav upp! Redan där skapade ni er problem, för hästen har då lärt sig att den kommer undan om den protesterar tillräckligt länge. Har man väl börjat lasta hästen fortsätter man tills den är inne, om man så ska stå där hela dagen.

Varför skulle man behöva det? Som i all annan inlärning kan man ta en lastning stegvis. Jag håller med om att man ska sluta i en framgång - men beroende på vart man startar så kan en framgång vara att hästen sätter en hov på rampen.

/Migo

Jag har precis köpt en ny häst som inte är så åkvan och som nog har fått lite spö för att gå upp de få gånger hon har åkt .....
Det jag undrar över är hur ni som förespråkar att hästen inte ska få backa ut av sig själv gör rent praktiskt. Först ville hon inte gå upp alls men efter några dagars träning där hon har fått gå upp och backa ut går hon nu med mig upp helt i släpet och står lugnt en stund men så snart ngt händer utanför släpet vill hon backa ut. Hon kastar sig inte utan backar snabbt och stannar så snart hon kommit ned på marken. Om jag ber henne backa ner så fortsätter hon att backa tills hon kommit ner på marken helt. Om jag håller emot eller ej gör ingen skillnad. På marken kan jag be henne backa steg för steg dock. Jag vill givetvis att hon ska stå lugnt kvar så att jag kan gå runt och stänga bakom henne. Hur hindrar jag henne? Jag har repgrimma med långt grimskaft men har ju inte en chans i världen att hålla emot en häst på 170 cm .... I övrigt är hon väldigt uppmärksam, följer mig lätt, backar lätt när jag ber, flyttar sig lätt i sidled....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 469
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar