Omöjligt att lasta...

M

moontje

Japp, då har vi det klassiska problemet, att inte kunna få in hästen i transporten xD
Igår skulle vi lasta hästen för första gången, vi höll på i en kvart, hade inget godis med mig och hon vägrade, bestämde mig sen att jag skulle gå istället för att hon som hjälpte mig hade bråttom. Ja, jättekul.. 7 km genom en halv meter snö bara :cool: .
På hemvägen skulle vi försöka locka in henne med godis, ta ett steg i taget, tillslut stog hon med 4 ben på rampen, men längre än så kom vi inte. Vi höll på i mer än en halv timme och jag höll på å frysa ihjäl. Och en gång till, så fick jag gå, 7 km genom en halv meter snö :mad: .
Vi har ingen egen transport, men en bekant har en.
Hur ska jag gå till väga nästa gång vi ska lasta henne?
Om 1 månad är det dags igen :crazy:
Fick henne för 1,5 år sen, och då skjutsade ägaren henne till mig istället, det va alltså 1,5 år sen hon åkte transport sist..

Någon som kan detta? :angel:

Sv: Omöjligt att lasta...

Hur gör du när du lastar henne då?
Ett stort fel som många gör att att de STIRRAR på hästen och drar i den med folk lite överallt som står spända och nervösa, hästen fattar då inte vad man vill och känner av atmosfären runt om, dessutom ger du ett hotfullt intryck, du ska istället kolla dit du vill gå med hästen, gå bestämd rakt in i transporten och gör ingen stor grej av det hela. Börjar hon tveka så känner man det redan innan hästen stannar, säg då till henne lugnt men i samma ton som du säger NEJ i tex stallmiljö eller liknande. Avdramatisera det hela. Lägg matta på rampen så att den inte låter så mkt.

Ställ transporten i nedförsbacke, då blir rampen inte lika bred.

En kvart eller halvtimme är väl ingen tid? ;)

Mitt bästa råd är nog att träna när du har GOD tid på dig, är mätt, nykissad och klädd så att du inte fryser. Och sedan är det bara att vara tålmodig.

I övrigt finns det massor av tips och råd i div lastningstrådar här på buke :idea:

Jag har aldrig lastat henne förrut, men just igår så gjorde jag på lite olika sätt. Först gick jag in bredvid/framför henne och låtsades som att vi var precis var som helst, när hon sedan backade följde jag med, och försökte igen och igen, men som du säger, har jag även stått och 'stirrat' på henne.. insåg inte att det skulle vara hotfullt. Dock var vi bara 2 stcyken mitt på gatan, där det alltid är lika lugnt xD
Detta med NEJ, har jag också försökt..

:angel: Tänkte att det inte skulle ta så lång tid att lasta faktiskt xD Men vi hade bråttom :p
Ska se om jag kan få låna transporten nästa vecka, under sportlovet så jag kan träna med henne. Skulle bara behöva veta HUR jag ska göra då :p
Till sommaren är hon tvungen att åka transport, då vi ska flytta då (till gymnasiet). Så det skulle vara ganska bra om hon skulle kunna gå in i transporten då utan problem :)

har du testat att lasta henne med linor?
Man kanske inte vill vänja dem vid det, men det är bättre än att gång på gång ge upp. (nu menar jag inte att du gång på gång gett upp, men det kan bli så.)
Och som sagt, tycker inte heller att kvart eller halvtimme är särkilt lång tid.
Som skuggi skriver Ta god tid på dej!

Okej, har du testat att ha lång lina (EJ LASTLINOR!! UTAN ETT LÅNGT GRIMSKAFT) (slapp men ej lös), sen själv ta och sparka/slå rytmiskt på rampen/väggen etc. Sluta inte att slå i transporten förens hästen är lugn, då slutar du, leder bort hästen från transporten, låter henne tänka, sedan gör du om det, fortsätt tills hästen kan stå närmare och stilla, till sist står du själv på rampen och sedan inne i rampen. Ja du förstår principen?
Ett annat trick är att lura hästen att du fortsätter gå. Dvs du kollar INTE på hästen (man ska ALLTID kolla dit man ska, oavsett om man rider eller hanterar från marken!!) och du går rätt in. Stannar hästen och börjar backa så vänder du dig INTE om utan står stilla och trampar vidare som om du fortfarande går framåt, när häasten ger efter slutar du att trampa och går in mot transporten igen.

Du får anpassa dig lite efter hästens personlighet, en del hästar härmar, andra måste vänjas vid ljud, andra måste få känna på saken, andra måste få undersöka osv. HUVUDSAKEN är att aldrig stressa hästen och aldrig tvinga in den!

Har precis lastat(mindre än 2 timmar sedan) min nya häst. Första kvarten så det helt rökt ut trots allehanda erfarna som hjälpte till. Dra, putta, pocka och locka, inget funkade. Sen tog vi bara en longerlina och lade bakom rumpan och då gick hon på som om hon aldrig hade tänkt göra något annat. Och sen stod hon blixtstill hela resan. Perfekt....nästa gång tar jag linan direkt. Så hon förvandlades från svår till lättlastad på en minut.

Nej, det har jag inte, hur gör man då? :d

Tror att om jag skulle göra det skulle min tjej nog få panik..

Du leder hästen mot transporten, du har en lina fastsatt i transporten på varje sida (alltså 2 linor) och 2 st medhjälpare, du leder hästen mot rampen och då tar dina medhjälpare och korsar linorna bakom rumpan på hästen, eller på "låren" och då känner hästen trycket och går oftast in. Det funkar på min, har jag inte linor så kan jag stå hur länge som helst och försöka få in honom. Men så fort han känner linorna bakom rumpan så kliver han på och står lugnt och väntar, tills man fått på bommen och stängt. Lycka till!

Vi drog ju inte fram hästen utan hade bara ett lätt tryck med linan mot rumpan. Hade hon backat våldsamt eller försökt att resa sig hade vi givetvis lättat på linan. Linan var inte tänkt som ett tvång utan mer som ett stöd.

Jag har också en häst som är svårlastad. Jag gav upp när hästen efter 1 ½ timme var stressad, nervös och inte ett dugg närmare att gå in i transporten. Jag gjorde i princip inget annat än att vänta ut honom och vända tillbaka honom mot transporten när han ville gå där ifrån. Så jag lastar också min häst med linor nu, liksom Tahari. Behöver inte nudda hästen med linorna, det räcker oftast med att de ligger på marken. Ibland får en medhjälpare lyfta den ena linan lite och en enstaka gång har vi haft båda linorna lyfta. Verkar som han ser linorna som nån sorts stöd och går in på första försöket utan dramatik och stress. Jag äger inget eget släp, annars hade jag nog försökt lastträna honom för att slippa linorna. Men vi kör inte så ofta och det här sättet funkar bra för både mig och hästen.

Lycka till med lastträningen! :)

Har en kille som är extremt envis när man lastar honom det tar mellan 4-6 timmar att lasta honom..han har varit väldigt omogen och är ett vanvårdsfall så jag har tagit det piano med honom..nu har jag skaffat egen transport så nu ska här tränas och jag upplever också att han mognat väldigt dom senaste månaderna..det gäller att man har tid och tålamod när man lastar och att man håller sig lugn...har läst tipsen här ochdet finns många tips att ta till sig lycka till alla med hästar som är svårlastade:D

Mitt bästa tips är att ta hjälp av någon som är erfaren och van att lasta hästar.

Min första häst tog tre timmar att lasta, VARJE gång.

sist ja lastade tog de 4 timmar, gissa om ja va sur, och hade en billig häst. sen dess är de ingen som har velat komma och hjälpa mig

Jag har aldrig lastat henne förrut, men just igår så gjorde jag på lite olika sätt. Först gick jag in bredvid/framför henne och låtsades som att vi var precis var som helst, när hon sedan backade följde jag med, och försökte igen och igen, men som du säger, har jag även stått och 'stirrat' på henne.. insåg inte att det skulle vara hotfullt. Dock var vi bara 2 stcyken mitt på gatan, där det alltid är lika lugnt xD
Detta med NEJ, har jag också försökt..

Hej,
När man skall lasta så gäller det att bestämma sig för en metod och hålla sig till det. Oftast tycker vi att vi håller på såå länge men det fungerar inte så då testar vi något nytt eller byter ut den som håller i grimskaftet, vilket bara gör hästen förvirrad.

Gör ist. så att du går fram emot rampen, INTE upp på. Stanna, stå still o smek hästen lite på halsen, låt den titta. Backa henne sen ett par steg. Gå fram igen, ta ETT steg upp på rampen, stå still lite, smek och backa sen ner. Var noga med att det är du som ber henne att backa. Gör igen men ta två steg upp och sen ner. Gör så lungt o metodiskt upp och ner flera gånger, ibland bara 1 steg o ibland 4-5 steg, tills ni står lungt i transporten. räkna gärna till 5 innan du ber om något nytt så hon hinner tänka lite. Backa ur halvvägs, ge en morot och backa sen ner och sluta. Upprepa under några dagar, bara du har en transport tillgänglig så kan du göra detta själv. Om det går bra stäng försiktigt luckan den andra eller tredje dagen, låt den vara stängd en liten stund så du märker att hästen är lugn, öppna sen försiktigt o räkna till 5 innan du lungt backar ut hästen, en extra person att stänga behövs givetvis.
Så länge hästen tänker (kolla öronen o ögon) framåt så är du nöjd. När du ber henne att gå framåt så gör det med ett jämt tag i grimmskaftet, så fort hon tar minsta steg framåt så ger du eftergift. När hon tänker bakåt så håll emot lätt i grimskaftet. Om hon backar, håll emot mkt och DIREKT hon har kommit ut/ner så ber du att hon går framåt igen, belöna=eftergift och smek så fort hon tar minsta lilla steg framåt.
Om du "följer med" henne ner så ger du ju omedvetet eftergift varje gång hon backar ner, håll emot ist o visa genom trycket som blir att om hon backar utan att du har bett om det så blir det jobbigt , men så länge hon tänker eller går framåt så får hon eftergift = löst grimmskaft och det är trevligt.

Visst ska man se framåt när man går in, första gången. Men sen måste man se hästen för att kunna läsa signalerna rätt, men se med "mjuka" ögon d.v.s se helheten. Om du fokuserar blicken på en viss punkt så blir det ett tryck mot hästen och de vill den gå undan ifrån. Dock så kan en lätt fokuserad blick mot ett visst ben hjälpa till under lastningen, om du tittar på det ben som du vill att hon skall flytta ex.

Har lastat många svårlastade hästar, både egnas och andras, på hemmaplan och på tävlingar och träningar, har alltid lyckats med denna metod. Glöm inte bort att andas ordentligt och att avbryta i tid. Ge gärna en morot som belöning efteråt, men locka inte med mat under tiden.

Lycka till /movgli

Hej!

Idag försökte vi lastträna min pålla som av nån orsak fått för sej att hon inte vill gå in. Med longerlina på ena sidan (som absolut inte får nudda henne) går hon in, men väl där får hon nästan panik och ramlar baklänges ut igen.. Vi knatar naturligtvis in igen, men för varje gång vi går in blir pållan bara mer och mer stressad och olycklig och panikslagen. Det slutade med att hon kastade sej ut i total panik och då kände inte jag att det var värt skaderisken på häst och människor längre och "gav upp". Jag gick tillbaka lite senare och nosade på transporten, men lastade inte igen..

Jag har sett beteendet tidigare när vi "lasttränat", men inte när vi bara knatar in och åker.. Jag hade tyckt det var trevligt att kunna lasta själv så vi skulle ju behöva träna, men hon blir ju bara panikslagen när vi tränar.. Nån som har några bra idéer??

/ Lavinia, lätt förtvivlad och ledsen, inte bara för att hästen inte vill lastträna.

Hej jag hadde samma problem med min Quater men jag lärde henne att gå in.

Först:jag lät henne nosa på den för att hon ska se att det är inget fara.
Sen:Så gick jag framför henne baklänges och hadde pekpinne med mig(Dressyrspö).:)

Jag drog försiktigt i grimskaftet och petade samtidigt med pinnen på sidan.Varje gång hon tog ett steg så backade jag henne och började om tills vi var inne.

Det funkar jätte bra man måste berömma mycket och ge godis varje gång hon tar ett steg framåt på rampen och sedan backa.Det ärr svårt att förklara det met mail.Men om du har några frågor så det bara å skriva.

Man måste ha pekpinne(dressyrspö t.ex.)mycked godis och mycket tid träna mycket 20minuter varje dag.:D:bump:

Hur ska jag gå till väga nästa gång vi ska lasta henne?
Om 1 månad är det dags igen :crazy:
Transportträna i lugn och ro!

Att försöka dra in hästen i släpet på en kvart när man är stressad, hästen vill inte, och åskådarna fryser... fel tillfälle att ta itu med problemet.

Kan du låna hem transporten i ex.vis en vecka, ställa upp på stallplan och lägga ner din tid på att träna hästen att gå i och ur släpet, gång på gång på gång, oavsett hur lång tid det tar? Då kanske det verkligen bara tar 5 min att lasta hästen nästa gång ni ska ut och åka.

Tycker det är lite väl tidigt att stämpla hästen som omöjlig att lasta efter 15 + 30 min totala lastningsförsök i stress och oro. Är du nervös för att du inte får in hästen i tid, så ger du hästen vibbar att någonting i släpet stressar dig, vilket gör att den blir misstänksam och tänker att det säkert är bättre att vänta utanför släpet på säker mark :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 469
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar