Omöjligt att hitta drömhuset...

Vi har haft koll på marknaden där vi vill bo i cirka 3 års tid nu. Och ja, det ser inte så bra ut tyvärr. Det stora problemet för oss är att det är väldigt mycket små hus med små tomter samt att de allra flesta har väldigt stora renoveringsbehov, många hus har inte blivit renoverade sedan 50-60-talet. Tyvärr finns det inga större tomter heller, annars hade det helt klart kunnat vara något.

Nu börjar det dessutom brinna lite i knutarna, vi väntar smått här i oktober och när bebisen väl börjar kräva golvyta så måste vi flytta till något större, vilket då är någon gång i mars-april nästa år. Risken är stor att vi hamnar i en större lägenhet i brist på annat, och det vill jag verkligen inte!

Drömmen är en mindre hästgård, alternativt då ett hus som har så pass mycket mark att det går att bygga stall och få plats för hagar. Vi tittar även efter "vanliga hus" i cirka 130-150 kvm:s storlek. Under dessa 3 år har vi hittat 1 hus som varit intressant, som med facit i hand var alldeles för stort, ingen hästgård och alldeles för dyrt, men vi föll som furor. Dock blev det inget köp den gången. Det dyker ibland upp större hästgårdar i området, ofta före detta travstall, men då handlar det om kanske 16 boxar, och då blir det för stort istället.

Vi har haft koll på marknaden (gårdar) i säkert 8 år.. Under tiden har vi hunnit köpa ett hus (med stall) (BRA affär!) och sälja, för att nu hyra sedan tre år tillbaka. Jag är jätte nöjd över att vi inte slog till i början när vi var mest aktiva eftersom våra behov, önskemål och förutsättningar ändrat sig drastiskt under dessa år.
Vi trivs jätte bra där vi bor idag och har inte bråttom iväg utan ska det bli något så ska det antingen vara en riktigt bra affär, eller ha alla rätt i boken. Ska man lägga så mycket tid, energi och pengar på att driva en gård så är det i mina ögon idiotiskt att göra massa avkall. Däremot får man ju vara realistisk i sina önskemål. Jag hade aldrig köpt en gård om den ekonomiska nivån låg på "ha råd med oxfilé någon gång ibland", jag vill ha en tryggare ekonomi en så. Dessutom är oxfilé för gott för att ätas bara någon gång ibland ;)

Vi letar precis som många här i tråden, en gård alternativt ett hus med stor tomt. Har dock precis börjat leta, men jag bönar och ber om att vi ska hitta något i typ november. Orkar inte med en vinter till att pendla till två ställen (jobb och stall).

Vi kämpar också på med vårt husletande. Har tittat på 60+ hus, vann en budgivning i april och fick veta dagen efter att säljaren förlorat jobbet samma dag och inte kunde sälja längre. Hittade ett nytt fint hus en månad senare och det låg ute för acceptpris, vilket vi hade råd med. Budgivningen kom dock igång snabbt och från att vi hoppade på kom det TJUGOTRE bud! Och då hann hon inte ens lägga in alla för att det han komma högre medan hon höll på att lägga in lägre. Mäklaren ringde igår och sa själv att det var galet mycket pengar, men säljaren var ju glad såklart. So today's a new hemnet day....

Problemet är väl att många har en orealistisk bild av vad man får för pengar idag och vad de själva vill ha..det diffar för mycket mellan den egna finansieringsförmågan och den bild man har i sitt inre av det framtida boendet.

Men för den som är beredd att pendla så finns fortfarande icke brukningsbara jordbruksfastigheter till rimliga priser. Om man sedan jämför med vad en vanlig skokartong till villa kostar i stan så.....

Vi har sökt i snart två år, och kommit fram till att vi nog inte kommer att hitta nåt vettigt. Det finns så sjukt mycket risker med att köpa ett äldre hus. Hur kul är det att efter stora renoveringar märka att halva huset är mögligt...

Vi ska bygga eget, men nu håller vi bara på att skissa på hurudant hus vi ska ha, hur garaget ska vara, och hur byggnaden ska placeras på tomten.

Så vi får väl vänta några år till innan vi har vårt hus. Ett år är inget!

Nu är det väl fråga om vad man menar med "gammalt" men jag tänker precis tvärtom. Hellre ett äldre hus som är placerat där det är fördelaktigt att bygga hus (till skillnad från nyare hus som helst enkelt placeras där det finns tillgänglig mark) och där det inte finns plast i väggarna än ett nyare. Så olika det kan vara :)

Fast nåt sånt alternativ har jag inte. Med gamla hus menar jag allt som jag inte byggt/låtit bygga själv. Mitt alternativ var bra läge med gammalt hus eller nytt hus på egen tomt med bra läge.

Vi letade ganska inaktivt i nåt år och sedan ramlade vi på en gård. Vi kallar boningshuset för Kråkslottet, byggt 1850, men läget på gården är unikt och helt perfekt.

Långt ute på landet men bara några mil till större stad, och inga grannar på kilometerlånga avstånd. Sista huset på vägen, intill ett fågelträsk och ett medeltidsslott. Ingen genomfartstrafik, ingen trafik alls då vägen slutar på vår stallplan.

Bestäm vad som är viktigast och tänk att annat ordnar sig. Väntar man på det perfekta kan man få vänta länge.

;)Sedan bör man ju ta med i beräkningen, att ligger fastigheten lite avsides så brukar priset avspeglas rätt bra i det...och man kan pendla många mil för 100 0000 :-

Inte jag heller. När jag har bra, pigga dagar händer det att jag tänker att fan, klart jag kan köra en 50-60 km och så börjar jag kolla på gårdar mot Enköping, men så inser jag att alla dagar inte kommer vara sådana. Det kommer vara trötta, mörka vinterdagar med huvudvärk också.

Jag kan känna att det är på morgonen en perfekt uppstart när man kan i huvudet planera dagen och på kvällen en grym avkoppling och nedvarvning att "bara" få köra bil. Men jag kan hålla med om att 50-60 km är för långt för min del också. Jag har ungefär 40 minuter/35km till/från jobbet och det börjar nog närma sig var gränsen går för att jag inte ska tycka att det blir tradigt.

Kråkslottet, byggt 1850, men läget på gården är unikt och helt perfekt.

Långt ute på landet men bara några mil till större stad, och inga grannar på kilometerlånga avstånd. Sista huset på vägen, intill ett fågelträsk och ett medeltidsslott. Ingen genomfartstrafik, ingen trafik alls då vägen slutar på vår stallplan.
Så underbart. Grattis.

Ja alltså ett 100år gammalt FRISKT hus vore ju perfekt! Vi har alltid drömt om att rusta upp nåt gammalt, speciellt hus. Typ gammal tågstation.

Problemet är att risken är så står att man står där med ett mögligt hus.

Ja alltså ett 100år gammalt FRISKT hus vore ju perfekt! Vi har alltid drömt om att rusta upp nåt gammalt, speciellt hus. Typ gammal tågstation.

Problemet är att risken är så står att man står där med ett mögligt hus.

Risken för mögligt hus är mycket större med ett relativt nytt hus eller ett som är felrenoverat.
Folk är så jäkla okunniga och så blir det totalfel.

Därför ska man göra det själv. Det är just det som vi är rädda för, att köpa ett hus som ser bra ut, men som någon "byggt själv" eller "renoverat själv".

Mannen är i branschen och har rätt bra koll.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
5 061
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar