Omöjligt att hitta drömhuset...

Lill76

Trådstartare
Vi har letat hus/gård i över 1 år, men det tycks omöjligt att hitta något som passar... Det måste ligga inom ett visst område med tanke på barnen o skolan/aktiviteter. Tillräckligt med mark för 2 hästar o hyfsat stort boningshus. Visst renoveringsbehov av boningshus och stall inget hinder. Kan tänka oss att bygga ett utestall vid behov också om inget stall finns.
Men va f-n, hittar man nått så antingen ligger det på helt fel ställe i kommunen eller är huset för litet eller är det något jäkla fantasipris.... Hur länge letade ni efter drömhuset och vad är viktigast för er. Läge? Utseende? Funktioner? Pris?

Vi har letat hus/gård i över 1 år, men det tycks omöjligt att hitta något som passar... Det måste ligga inom ett visst område med tanke på barnen o skolan/aktiviteter. Tillräckligt med mark för 2 hästar o hyfsat stort boningshus. Visst renoveringsbehov av boningshus och stall inget hinder. Kan tänka oss att bygga ett utestall vid behov också om inget stall finns.
Men va f-n, hittar man nått så antingen ligger det på helt fel ställe i kommunen eller är huset för litet eller är det något jäkla fantasipris.... Hur länge letade ni efter drömhuset och vad är viktigast för er. Läge? Utseende? Funktioner? Pris?

De flesta jag känner som hade lite mer speciella krav än normalvilla i normalt bostadsområd - de har letat några år.

Själv tittade jag i halvannat år ungefär. Sedan kom drömhuset. Hade det inte dykt upp vete katten om jag inte letat än....

Känner igen frustrationen :p

För mig är läget viktigast i kombination med priset. Vi har liksom de flesta ett "tak" för hur mycket vi vill lägga.

Läget för huset är svårt att förändra. Ligger huset i skugga bakom något berg, i en tråkig omgivning mm (under kraftledning, nära industriområde, väldigt nära grannen osv) så är det i stort sätt omöjligt att förändra (om man inte vill riva och bygga nytt vilket i de flesta fall inte är ett alternativ).

Om huset i sig inte är exakt som man vill är det lättare att förändra, du kan installera en braskamin, renovera ett badrum, bygga till en altan, gäststuga osv.

För mig är markerna viktiga, sankmark och mycket berg är inte idealisk för hästar. Vi vill gärna ha marken väl samlad runt gården och med blandad skog/bete. Lagom storlek på mark, de flesta "gårdar" säljs med mindre än 3ha.

För oss har de stora begränsade faktorerna varit pris i kombination med närheten till stan där vi båda jobbar. Att hitta en gård som faller oss i smaken som varit "lagom" i båda fallen, tja det har inte hänt än och vi har tittat både passivt och aktivt i nästan två år. Iof har vi inte bråttom men det är lite frustrande.

Vi letade i ett år. Hittade först det vi trodde var drömgården, men lång historia kort så blev det inte det trots vunnen budgivning och löfte om köp.

Gav upp husletandet, började planera för lägenhetsflytt istället... men såg efter några månader ett hus i min barndomsby som skulle säljas. Visserligen litet och anspråkslöst och utan vidare mycket mark men vi åkte ändå och kikade.
Jag fastnade, sambon fastnade inte lika mycket men till slut förstod han fördelarna och vi köpte det.

Huset/fastigheten är inte på långa vägar det perfekta huset varken utseendemässigt eller funktionsmässigt.
MEN den har en ´feeling´som jag mår bra i, och läget är verkligen helt underbart. Huset är fräscht trots att det inte renoverats på länge så nu bor vi här och känner oss för hur vi vill ha det, är ingen brådska att något måste renoveras. Troligen kommer vi behöva bygga ut när barnen blir större men ingen brådska än på tio år.

Jag har gångavstånd till mina föräldrar men ändå lagomt långt bort. Vi har mycket sol, ligger längst ner på en bergssluttning med skog i rygg och åkrar framåt.
Lagomt avstånd till samhället (skola, affärer) och det går att cykla in. Makalösa ridvägar och skrittavstånd till ridhus.

Lagomt pris så att vi utan problem kan bygga ordentligt till hästarna utan att totalkostnaden för hus och stall blir för högt.

Det går alltid att bygga om/bygga till/bygga ut ett hus så det passar, men läget och husets känsla är svårare att åtgärda så det är viktigaste grejerna tycker jag :)

Hur länge letade ni efter drömhuset och vad är viktigast för er.
1 år är ingen tid! Det tar tid att hitta "den" gården. Vi letade i 4,5 år innan vi hittade rätt och vann budgivningen :-) för även om man hittar drömgården. Så är det inte säkert att man har råd med den!

Läge?
Läget var viktigast för oss. Du kan alltid bygga nytt hus eller renovera. Men läget kan du aldrig flytta på!

Utseende?
Går alltid förändra. Men lite skog och öppen betesmark skulle finnas. Hus och övriga byggnader var mindre viktigt.

Funktioner?
Vad menar du med funktioner?

Pris?
Inför varje objekt vi tittade på gick vi igenom vad gården skulle vara värd när den var färdig och hur mycket ev renovering skulle gå på. Sen räknade vi på vad vi kunde lägga vid budgivningen. Vi hade på alla objekt individuella pris bilder!

Till slut hamnade vi 6 km från stan. I ett friluftsområde är. Där det finns oändligt med stigar och vägar att rida på. Många hästgårdar runt omkring. 800 m ner till badstranden. Vi köpte en gård med xa 5 hektar mark, lite skog, lite åker och lite naturbete. Befintliga byggnader i form av jordkällare, ladugård, garage, skjul och ett torp. Alla byggnader i stort behov av totalrenovering
totalrenovering. Här kommer vi bygga nytt hus, garage och stall:-)

Det finns en blogg om du vill se och veta mer om detta projekt!

Hur länge letade ni efter drömhuset och vad är viktigast för er.
1 år är ingen tid! Det tar tid att hitta "den" gården. Vi letade i 4,5 år innan vi hittade rätt och vann budgivningen :-) för även om man hittar drömgården. Så är det inte säkert att man har råd med den!

Läge?
Läget var viktigast för oss. Du kan alltid bygga nytt hus eller renovera. Men läget kan du aldrig flytta på!

Utseende?
Går alltid förändra. Men lite skog och öppen betesmark skulle finnas. Hus och övriga byggnader var mindre viktigt.

Funktioner?
Vad menar du med funktioner?

Pris?
Inför varje objekt vi tittade på gick vi igenom vad gården skulle vara värd när den var färdig och hur mycket ev renovering skulle gå på. Sen räknade vi på vad vi kunde lägga vid budgivningen. Vi hade på alla objekt individuella pris bilder!

Till slut hamnade vi 6 km från stan. I ett friluftsområde är. Där det finns oändligt med stigar och vägar att rida på. Många hästgårdar runt omkring. 800 m ner till badstranden. Vi köpte en gård med xa 5 hektar mark, lite skog, lite åker och lite naturbete. Befintliga byggnader i form av jordkällare, ladugård, garage, skjul och ett torp. Alla byggnader i stort behov av totalrenovering
totalrenovering. Här kommer vi bygga nytt hus, garage och stall:-)

Det finns en blogg om du vill se och veta mer om detta projekt!

Ang funktioner - Visst inte hur jag skulle uttrycka mig men, måste det finnas t.ex stall, ridbana, dubbla badrum, uterum, öppen spis en speciell uppvärmingskälla mm. :)

Lagomt pris så att vi utan problem kan bygga ordentligt till hästarna utan att totalkostnaden för hus och stall blir för högt.

Ja det "lagoma" priset är ju trots allt så viktigt, med ett lagom pris har man råd när pannan havererar, taket läcker och när hästarna skadar sig :p utan att behöva sälja eller låna till hutlös ränta (om man ens får). Man har råd att äta oxfile nån gång ibland. Det är ungefär så vi resonerat. Vi vill ha råd med roliga projekt, att träna hästarna, att bygga till, osv.

Vi hade hittat vår drömgård, men hängde inte med i budgivningen eftersom det var över den gräns vi inte ville passera. För vi ville ha "råd" med annat. Nu jämför vi tyvärr alla gårdar med den gården.

Ska vi pressa oss över vår maxgräns så måste verkligen alla "funktioner" vara på plats.

Håller helt med Smulan75 ang lagom pris - just nu finns en fantastiskt trevlig gård till salu - känner väl till den då jag hyrde boningshuset en period. Läget bra, fräscht stall, ridbana mm. men tyvärr är där mycket pengar att lägga på huset och priset är redan för högt..... :( Den får jag släppa till någon annan!

Från det att jag fick sambon till att gå med på att köpa gård tills det att vi skrev på köpekontraktet tog det ungefär 5 dagar.. :p
Näe då.. Han är inte alls impulsiv.. ;)

Skämtåsido. Jag kan känna din frustration. Fast för mig var det ju mer frågan om att inte sambon förstod vårt eget bästa.
Jag hade säkert tittat och drömt i 2 år innan det föll herrn i smaken.

Men kan ni inte tänka er att kompromissa med något?
Ett lite mindre hus som ni kanske kan satsa på att bygga till i stället.
Sedan är et ju alltid extra svårt när man är helt begränsad till ett område.
Men om jag hade varit i eran sits så hade jag nog åkt runt och kikat om det finns någon gård i området som ni kan tänka er. Sedan hade jag helt fräckt knackat på och frågat om de skulle kunna tänka sig att sälja. Givetvis på ett ödmjukt sätt så inte folk tar det som en förolämpning. Sådant folk finns det gott om..

Hoppas ni hittar erat drömställe snart!

Ett år är nog inte så långt i de här sammanhangen. Det kan ta tid att hitta rätt. Vi lyckades på halva den tiden men å andra sidan har jag en kamrat som under de senaste fem åren varit på ca 100 visningar.

Hur länge letade ni efter drömhuset och vad är viktigast för er. Läge? Utseende? Funktioner? Pris?
Vi letade i 7 år.
Pendelavstånd till både Stockholm och Uppsala var en svår nöt att knäcka.
Gården hade tillräckligt med mark medan allt annat utom att vi hade råd med den var fel.

Vi letade i 2 år ganska precist. Allt inom 5-6 mil till Malmö (åt alla håll!) och med minst 1 ha mark luskollades. Vi hade i princip bara de kraven (behövde inte ens vara beboeligt, kollade tomter också) och priset var väldigt avgörande (jag pluggade fortfarande).

Hade tur att hitta "rätt" köpare och fick mycket för pengarna (i våra ögon). Grovt eftersatt underhåll gjorde att knappt någon ens kom på visning, trots hästgård i Flyinge med 1.5 ha mark.

Vi har letat ca 1 år och 3 månader. Vill köpa hus i ett specifikt område i Västerås som ligger ca 2-3 km från centrum och kanske är ca 1 km från ände till ände ena hållet mätt. En hel del hus men ett mkt populärt område och det säljs inte så många hus per år.
Vi kan inte tänka oss något annat område utan endast detta, vilket gör att vi kommer få leta ett tag.
Jag hade hoppats få flytta till den här sommaren men nu blir det nog svårt :(

Vi har en bra budget för området men de finaste husen har vi inte råd med.
Läget är allra viktigast och vi vill helst inte ha någon källare. Sen är de flesta husen byggda 50- och 60-tal vilket gör att de flesta husen tyvärr har källare.
Det kan vara både renoveringsobjekt eller färdigrenoverat, läget är viktigare. Helst på en återvändsgata eller att tomten har en insynsskyddad placering med tomt i bra vädersträck.

vissa av de hus som varit till salu senaste året har haft diverse fuktskador med mögelangrepp och de problemen vill vi inte köpa på oss.
Det är problemet med generationsskifte, att de äldre som säljer sina hus inte har gjort något sen 60-talet och inte dränerat eller liknande.
Har vi tur får vi tag på ngt hus utan källare, det vore fantastiskt skönt.

På detta område får man betala mellan 2 mkr - 4,5 mkr beroende på skick, läge och storlek på huset.
de i 2 miljonersklassen är antingen väldigt små ( under 100 kvm) eller totalrenoveringsobjekt.

även om det är frustrerande med att bo kvar i lägenheten så är vi kräsna och vill inte förhasta oss och köpa något bara för att vi vill flytta, tex att göra avkall på område m.m. I områden längre från stan så finns det betydligt fler objekt.
Magkänslan ska kännas rätt, huset ska ge en bra känsla och läget ska vara bra! :)
så då är det värt väntan..

Vi har sökt i snart två år, och kommit fram till att vi nog inte kommer att hitta nåt vettigt. Det finns så sjukt mycket risker med att köpa ett äldre hus. Hur kul är det att efter stora renoveringar märka att halva huset är mögligt...

Vi ska bygga eget, men nu håller vi bara på att skissa på hurudant hus vi ska ha, hur garaget ska vara, och hur byggnaden ska placeras på tomten.

Så vi får väl vänta några år till innan vi har vårt hus. Ett år är inget!

Vi har letat i 1,5 år och inte hittat "rätt" hus ännu. Visst, hade vi haft en budget på kanske 10 milj så hade det säkert gått bättre. Men det har vi inte.
Tänkte på när vi började leta, det var så mycket vi ville ha, men med tiden så har vi insett att vi inte kan få allt vi vill ha utan ha fått kompromissa oss fram till en lösning som fungerar. Så för oss så kommer vi bygga ett nytt hus men i gammal stil som inte behöver renoveras eller upptäcka "spännande" saker såsom mögel eller annat. Men så ska vi bara hitta tomten som funkar, och den har vi nog med hittat nu. Så vi ska lägga bud och hoppas på att banken är med oss.

Vi letade i ca 2 år, mer seriöst nu det senaste året. Skrev på papper för ett tag sedan och kommer snart flytta in. Detta är väl inte vårat drömställe utan vi gjorde avkall på en hel del saker. Men eftersom vi inte ville bo kvar i hyreslägenhet så köpte vi detta huset pga läget och att vi ser det som en investering. Men som sagt så ser jag detta som en öppning och vem vet vi kanske kommer att trivas jättebra efter att vi renoverat lite och stannar kvar. Ska iaf bli kul att få börja fixa snart :)

Vi letade i över ett år, om inte mer. Ändå hade vi inte så specifika krav. Vi kollade både villor inne i stan, utanför stan och gårdar. Vi hade massa strul med mäklare och besiktningsmän, men till slut hittade vi VÅRT hus, vår lilla gård. Då var det bara att köpa. Det steg 50% i budgivningen och vi har renoverat för nästan lika mycket som vi köpte det för. Men det tror jag det är värt ;) Är iaf glad att vi aldrig köpte något av de andra, då hade vi ju missat det här!

Det här är väl inte fel
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=48L2KI87KCMOIS8E&typ=CMLantbruk

Tittade på två hus innan vi hittade huset. Det första var billigt men ett riktigt skyffe och litet. Blev verkligen lurad av mäklarbilderna. Det andra var stort och tråkigt men renoveringsbehov och dyrt-tur det inte blev det..

Tredje och sista huset föll vi för pga det var så annorlunda.
Det blev en rätt utdragen process pga vi la bud sen ändrade sig säljaren ang.utropsspris. Blev ny visning med nytt utgångsbud, 100 tusen mer.
Men nu äger vi det:) Bra läge, insyns skyddat läge, inte långt till stallet. Lite renoveringsbehov finns det. Men det påbörjade burspråket är nästan färdigt.

Vardagsrum:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
5 061
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar