omöjliga julönskningar - vad gör man

alazzi

Trådstartare
Dottern (6 år) har skrivit en helt omöjlig önskelista...Hon önskar sig antingen saker som inte finns eller saker som är väldigt dyra. Vilken sits:cry: Jag försöker lite fint införa i medvetandet att man inte kan få vissa saker, eftersom de helt enkelt inte finns. Eller är dyra. Men barn i den åldern har ju inget begrepp om vad saker kostar.

Och så önskar hon att mormor och farmor och farfar kommer till jul, men ingen av dem kommer:cry:

Hon önskar sig en egen lap top och saker i den prisklassen. Hjälp.

Har jag skämt bort henne fullständigt eftersom hon redan tycker att hon inte behöver fler leksaker...

Plötsligt ser jag inte fram emot julen längre..

Sv: omöjliga julönskningar - vad gör man

Åh vad jobbigt :(

Men barn blir ju oftast glada över just det de får, när julen kommer har de glömt vad de skrev :D Iallafall när det gäller saker. Jag skrev BARA 'en ponny' varje år för att mamma inte skulle ha något annat att välja på, men jag fick aldrig nån ponny utan bara andra saker - som uppskattades högt såklart :). Så ta inte så hårt på det!

Ja, vissa saker kommer hon väl att glömma, men inte andra. Den där lap topen har hon tjatat om sen hon fyllde år i maj. Men till såna dyra saker har vi inte pengar. Hennes bästa kompis har nämligen en lekdator och naturligtvis vill dottern ha det också. Men de kostar ju mycket.

Hon önskar sig ett föl också.

Farmor och farfar har aldrig firat jul med oss så det är inget som faller bort just i år. Men mormor skickade nyss ett mail där hon meddelar att hon inte kommer.

Hur gammal är dottern? Vad har hon för intressen?
De bästa julklapparna jag fick var bla en sacco-säck, ryktlåda och ridläger (olika jular) :rofl: men å andra sidan fanns inte datorer och barn var inte så "bortskämda" på den tiden :)

Man kan ju försöka komma på vad barnet skall ha sakerna till.
Min sexåring ville kunna titta på kul film på internet och då så dög en begagnad stationär dator för några hundralappar alldeles utmärkt.

Hon är 6 år. Och har egentligen inga intressen. Hon rider lite och tycker mest om att leka utomhuslekar. Att sitta inne och uggla är inte hennes grej.

Jag har faktiskt precis rensat bort en del lego och träleksaker som hon aldrig har lekt med. Fick loss lite pengar där, men det räcker ju inte till en lekdator. Jag vill inte ens ge henne en lekdator, även om vi hade haft råd, tror inte att hon skulle uppskatta den.

Hon är ju van med internetuppkoppling på datorn;)

Hon har redan en stationär gammal dator;) Men den duger inte eftersom man inte kan bära omkring på den.

I det läget så får hon nog vackert nöja sig med den.
Ett kul nytt spel till den kanske?

Hon har redan en stationär gammal dator;) Men den duger inte eftersom man inte kan bära omkring på den.

Haha, dagens i-landsproblem :rofl:
Men gäller det just en sån sak är det väl bara säga att den är lite dyr? Kan inte en 6-åring förstå det? Det sa jag till min brorson när han önskade sig saker av mig i den åldern :D Om jag inte minns fel ville han också ha en laptop då!
Det roligaste med julen är ju pysslet och baket :love: Låt inte en sån materialistisk sak störa det roliga med julen :)

Jag hade ju planerat att köpa ett nytt spel till hennes Nintendo. Det hoppades jag att hon skulle uppskatta. Men övriga önskningar är ju helt körda liksom.

Nintendo spelet kostar under 40 Euro så det har jag råd med. Sen hade jag tänkt ha något paket till med småsaker så att det inte bara blir ett ynka paket.

Men de saker som hon önskar sig är tyvärr inte möjliga att köpa.

Jag måste ha varit konstig som barn eftersom jag inte ens vågade skriva "häst" på önskelistan eftersom jag visste att mamma inte hade råd med det. Så jag försökte bara önska mig saker som hon kunde ha råd med. Inte när jag var 6 år förstås, men lite senare.

Dottern (6 år) har skrivit en helt omöjlig önskelista...Hon önskar sig antingen saker som inte finns eller saker som är väldigt dyra. Vilken sits:cry: Jag försöker lite fint införa i medvetandet att man inte kan få vissa saker, eftersom de helt enkelt inte finns. Eller är dyra. Men barn i den åldern har ju inget begrepp om vad saker kostar.

Och så önskar hon att mormor och farmor och farfar kommer till jul, men ingen av dem kommer:cry:

Hon önskar sig en egen lap top och saker i den prisklassen. Hjälp.

Har jag skämt bort henne fullständigt eftersom hon redan tycker att hon inte behöver fler leksaker...

Plötsligt ser jag inte fram emot julen längre..

:idea:Du kanske kan kolla på ebay om det går att köpa en billig leksaks laptop där!!

Du kanske har gjort missen att bara köpa det hon har önskat sig? Jag har än så länge inte brytt mig så mycket om önskelistor, jo till viss del men dottern som är 6 hon önskar sig nästan allt om man öppnar en leksakskatalog, hon vill ha en egen häst osv Men hon blir glad för allt hon får, hon är ungen som verkligen lyser upp och säger "TACK Farmor för den fina pyjamasen"

Försök hitta något som dottern kanske vill göra tillsammans med dig? Elin och Fredrik för all del älskar att scrappa med mig, glitterlim, mönstersaxar, klistermärken av olika slag, stämplar osv. De kan sysselsätta sig i timmar och producerar kort och albumsidor för löpande band, en del sparar jag, en del skíckar vi till mormor, moster och morbror osv.

Eller ge bort upplevelse, biobiljett, åka bort och bo på vandrahem bara hon och du, en shoppingtur på stan med fika på ett café, långpromenad i skogen med matsäck och sen verkligen genomför de sakerna.

Jag gjorde ganska tidigt klart för barnen att önskelista är just en ÖNSKELISTA. Inte en inköpslista.

Faktum är att jag "samlade" ihop saker som de behövde under några månader innan jul så det blev en hel del julklappar ändå. Men det kunde vara allt ifrån tofflor till verktyg (som de behövde i form av pennor, pennskrin, saxar, ficklampor och gudvetvad). Väldigt sällan fick de något direkt dyrt när de var så små som sex år.

Jag önskade mig hur mkt som helst som barn. En gång önskade jag mig en livs levande elefant (planen var att den skulle bo i garaget...)
Mina föräldrar, som absolut inte skämt bort mig med prylar, löste det genom att posta ett brev åt mig, avsändare "Tomten": "Tack för din önskelista. Tyvärr kommer du inte att kunna få allt från den, men...blablabla" :laugh:
I slutänden var jag ändå nöjd med det jag fick.

När jag var liten så minns jag att jag ofta önskade mig halvt omöjliga saker i present. En häst stod väl högst på önskelistan i många år. Men; för mig var det ändå så att jag förstod att de där önskningarna var en sak och verkligheten en annan. Önskelistan var just en ÖNSKElista, en slags utopi och drömlista. Att jag drömde om en häst, men förstod att jag aldrig skulle få en var ingen jättestor grej.

Fast å andra sidan; på min lista fanns också de där mer "normala" sakerna som jag kanske kunde få.

Jag tror att din dotter är medveten om att man inte kan få allt; du har ju talat om det för henne?! Men önska sig måste hon ju ändå få göra - på listan kan hon drömma och fantisera.

Prata med henne om saken!

Men exakt vad menar hon med lap top och lekdator.
Mina barn har enleksaks dator . Ser ut ut som en uppfällbar väska=laptop aktikgt.
I den kan de spela små spel som att lära sig bokstäver, räkna osv.

Kanske är en sådan hon menar?

De var inte så jättedyra. Max 300 svenska kronor.

Ja, den där lekdatorn, en V Tech kostar ca 800:- och en sån har hon önskat sig i flera år faktiskt. Jag trodde att det skulle gå över eftersom hon har en egen dator hemma. Och till födelsedagen så önskade hon sig egentligen bara denna dator och spel till Nintendot. Hon fick inget av dessa saker utan betydligt billigare saker. Det finns helt enkelt inte ekonomi för så dyra presenter.

Nintendot fick hon förra julen och det var tack vare julklappspengar från mormor, annars hade vi inte kunnat ge henne en så dyr present.

Nu har jag börjat söka på E-bay faktiskt och har lagt bud på både spel och lekdator. Men man ska ju ha tur om man vinner budgivningen.

Vi har inga önskelistor :idea:

Varför då liksom?

Jag minns så väl när jag år efter år skrev

HÄST
HUND
KATT
MARSVIN
KANIN
HAMSTER

etc på min och kände mig tvingad att skriva något i stil med tuschpennor också.

Varför knäcka eller skämma bort barn?

Om man inte vill ställa upp på den kommersiella julhysterin är det enklast att aldrig införa önskelistorna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 547
Senast: cherie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka