omöjlig travare !!!!

I

ican_89

hej

har ett 14 årig vbl sto, som är den envisaste häst jag träffat.
Hon kommer inte när man kommer in i hagen utan man får alltid locka henne med något.
När man går med henne så går hon bara över en i stort sett.
Och när jag rider henne ibland så drar hon bara ner huvudet och sticker i full fräs.
Sätter man press på henne så stegrar hon och man slår nästan runt.
Känns ändå som hon vill inerst inne men hon tänker inte ge sig hon är en bestämd dam !
I hagen är hon högst i rang.

va har ni för tips?

Sv: omöjlig travare !!!!

hästen har antingen ont och/eller brist på ledarskap.
skulle därför börja med att kolla upp utrustning, tänder, så hästen inte har nån låsning osv för att utesluta smärta sen börja träna på ledarskapet.
lycka till:)

hej

har ett 14 årig vbl sto, som är den envisaste häst jag träffat.
Hon kommer inte när man kommer in i hagen utan man får alltid locka henne med något.
När man går med henne så går hon bara över en i stort sett.
Och när jag rider henne ibland så drar hon bara ner huvudet och sticker i full fräs.
Sätter man press på henne så stegrar hon och man slår nästan runt.
Känns ändå som hon vill inerst inne men hon tänker inte ge sig hon är en bestämd dam !
I hagen är hon högst i rang.

va har ni för tips?

Hästen är den bästa läraren vi har. Hon är inte Envis utan anledning. Hon vill visa dig något. Du får fråga dig, vad?

Smärta? Attityd? Förväntningar? Erfarenheter?

Har du någon som kan hjälpa dig på plats?

Kan du ta hjälp av tränare?

Få kollat sadeln?

Kanske har hon behov av en veterinärkoll?

Mat, träning, etc. har stor betydelse också, det är bara att börja nysta och sluta försöka överlista, det går aldrig.

Lycka till!

Låter lite som min häst innan vi kom på vem som bestämde. Som de andra sa kolla så hon inte har ont någonstans. Använd rösten mycket, olika ton lägen. Det lyssnar de på jätte bra och försök att flytta på henne och inte tvärtom. Vet att det är svårt har åkt ut ur boxen några gånger med min häst för hon ville ut. Detta är ett ranghögt sto också. De kan vara jätte svåra att dressera men när man väl lyckats så har du en underbar kompis. Tänk på detta med rösten för har hon gått på travet så tänk på att de har blivit körda och man använder rösten lite mer då tycker jag. Bägge mina ston lyssnar på olika röst lägen jätte bra de är gamla travare.Lycka till

Hej om du ger hästen havre så tycker jag att du ska prova med krossat korn iställlet. det gjorde jag med mitt vb sto och hon blev mycket lugnare. Det andra tror jag nog gäller att du marktränar med hästen och visar att det är du som är ledaren. När du rider henne eller leder henne och hon är på väg att gå på dig eller stegra sig pröva då att leda henne runt runt många varv helst i det varv som är jobbigast. Prova ialla fall! Hälsn Hilding

Mina tips är att lära sig förstå balans och rörelse, sedan blir allt lätt eftersom det handlar om att inte överskrida hästen gränser utan att kunna vägleda hästen så att den finner harmoni tillsammans med dig.

Fördelen för dig är att du inte behöver ha några förväntningar om att din häst redan kan allt du vill. Tänk på att ge hästen möjlighet att lära sig hitta en finkänslig kommunikation. Det kommer ifrån dig. Eftersom hästarna är som oss, personliga, så är det ibland lite klurigt att hitta en komminikation som funkar.
För att få en lyhörd och harmonisk häst så kan du behöva justera många delar, mijö, mat, balans mellan vila/ rörelse.

Det viktigaste är nog ändå dig själv. Hur blir du lugn, harmonisk, smidig och tydlig i ditt sätt att vara, så att hästen har en god förebild? Lycka till!
:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka