ömma vårhovar - känns det igen?

A

Annikan

Skulle vilja veta om det är fler än min häst som har de här bekymren, och om ni överhuvudtaget tror att det beror på ömma hovar...

Min arab har fina hovar och har tom fått beröm av veterinär för sina hårda fina hovar MEN han är så himla öm hela tiden. Hoppades förra sommaren att han skulle kunna bli barfotahäst men det gick itne alls - jätteöm o ville inte alls gå, jag satte då på skor fram och han har gått hela vintern med enbart skor fram. Det har gått fint med ridning över vintern. Det enda är att han ömmar o vill inte röra sig på morgonen när han går ut från sin mjuka box över grusvägen till hagen, men väl i hagen rusar han iväg och lite senare är det inga bekymmer med gruset heller.... tills nu.

Nu ömmar han o går stelt med hela bakdelen igen.... har för mig att det var liknande beteende förra våren... Kan hästar bli extra känsliga i hovarna under våren? Jag tänker att hovaran kanske börjat växa extra redan nu eller nåt??? Någon med teorier kring detta?

Jag vill ju helst att han ska kunna vara barfota men det verkar ju helt omöjligt,,, så nu ska jag ta ut hovis och sätta skor bak också, jag är ju livrädd för att han spänner sig så att han får ryggproblem, han är bara 4 år gammal ännu....

Skulle uppskatta lite tankar kring detta om någon har något att komma med!!

Sv: ömma vårhovar - känns det igen?

har väl aldrig funderat på om vissa pållar ömmar mer på våren än annars, möjligen att hovarna kanske skulle bli känsligare av den konstanta vätan dom senaste vintrarna :confused:. men att det inte behöver ha någon betydelse att hästen har kanon bra hovkvalite osv. utan kan ömma rejält ändå vet jag av erfarenhet ;).

har haft ett antal hästar under åren (gäller främst unghästar, skor helst inte innan pållen är insutten och börjar bli "igång" om det inte är helt nödvändigt)där hovis inte tyckt att hästen behöver skor än pga. fina starka hovar och jämn slitning men som barfota inte gått fram ordentligt samt rört sig "spänt", när hästen väl fått skor så har det blivit ett helt annat rörelsemönster och bjudning framåt. skor jag så skor jag alltid runt om och där är jag och hovis helt överens, det blir ibland så att hästen lägger större belastning fram och tappar påskjut om den bara är framskodd.

Hmmm, ja- det är klart... så har jag inte tänkt på det - att det är bättre med fyra skor för rörelsemönstret än bara två.

Jag tycker bara att det är lite konstigt att han har så svårt att gå barfota. Jag har tänkt ha honom till distans och det är ju himla viktigt då att hovarna är tåliga.... och just det här med ömheten på vår/sommar kontra vinter förbryllar mig lite...

Men att inte kunna gå barfota och ha hovar som tål mil efter mil på hårda vägar med skor har förhoppningsvis inget samband....

Vet ju inte vad du har för väder/underlag nu.
Men hos oss är det snö = ganska fuktigt och mjukt underlag. Då blir hovarna mjukare förståss, man märker det tydligt på att hovarna är mycket lättare att verka nu än på sommaren.
På våren börjar ju snön försvinna och den hårdare marken kommer fram. Men det är fortfarande mycket fukt i marken så hovarna är fortfarande mjuka.
Det är då inte så konstigt om hästen blir öm.

Du kanske kan använda boots under en övergångsperiod om han brukar bli bra på sommaren?
Annars är det kanske läge att hålla sig till skor.

Mmm, fast här i vänertrakten har det varit samma skitväder hela vintern... geggiga hagar, ingen snö osv..... så visst, mjuka hovar förstår jag med tanke på vätan men det är ju liksom ingen skillnad på underlaget nu egentligen. Men jag förstår tanken annars.... det kanske ligger något i det ändå - underlaget kanske trots allt blivit aningens hårdare fast jag inte kan se det med blotta ögat ...:)

På med skorna fortast möjligt. Med risk för att få alla barfota talibaner på mig så vill jag påstå att det är nästintill djurplågeri att ha en häst barfota som man dessutom ska rida på. Har sett så många barfotahästar med gång som kom och hjälp mig dö och sorgesen uppsyn förvandlas till dansanta glada hästar när de får skor på sig.
Finns undantag, tex de som bor i en mjuk sandahge och rids i en mossig skog eller bara i ett ridhus med mjukt underlag.

Jodå - självklart ska skorna på så snart som möjligt. Men är det inte fler som tycker det är lite mysko att en häst är så känslig i fötterna? Jag menar...han var lite sådan redan innan jag började rida honom och han går ute större delen av dygnet i hage med blandat underlag osv osv. Förstår att trycket blir hårdare när man rider men jag har svårt att tro att han skulle palla att gå utan skor även om ingen red honom...Men det har väl tusen förklaringar förståss.. .allt från hur han är verkad till vad han får för foder osv. Försöker ge honom ett så "hästnaturligt" liv som möjligt med massor med bra grovfoder o kuperad utevistelse och då hade det känts bra med"naturliga" barahovar också - men jag får nog ge upp den tanken o låta skorna sitta på på alla 4 året runt som det verkar!

Hästar ÄR känsliga i fötterna. Man ska ge sin häst ett naturligt häsliv och allt det där men eftersom vi gör något så onaturligt som att rida den så måste vi gör anågot så onaturligt som att sko den.
Många som haft sina hästar barfota i många år börjar vakna till nu och sko dem och det blir stor skillnad.
Undantag finns men det är få.

Jag hänger med på vad du säger... och håller med. Vad jag vill få fram är bara, hur fixar vilda stepphästar hårda underlag och strövtåg på flera mil om dagen? Skulle de plötsligt bli ömma om vi red dem? Alltså.... om jag aldrig satt mig på hästen och alltid låtit den gå på lösdrift i stora hagar, hade han varit oöm då? Eller har vi mer eller mindre avlat bort de hovar som tål detta?

Kan tänka mig att mkt av problemet här i söder är all väta som luckrar upp hovarna - kanske funkar det på ett annat sätt i varma torra länder... Är det exempelvis någon som vet hur det är i arabländerna? Hur sköts hästarnas hovar där?

Försöker bara förstå mig på hela den här vetenskapen lite bättre....

Har du sett gången på en vildhäst? Den rör sig på ett mkt energibesparande sätt, absolut icke lösgjord o.s.v.
Det hade de flesta hästar klarat, utom kanske plattfotade fullblod och liknande.Hästar med framavlad stor gång är oxå mer utsatta för slitage.
En marklbunden stel häst (som en vildhäst) klarar barfota bra men vi avlar ju smidiga djur med stor gång för det är ju det vi vill ha så...Ja, man kan väl säga att vi avlat bort tåligheten till förmån för stora rörelser (min egen teori dock)

Min islandshäst är uppfödd på gigantiska marker, barfota tills hon var 4 år. Jag började rida in henne barfota och tyckte att hon var ganska markbunden och lat. Efter en månad så slog jag på skorna och trodde att hon var riktigt nedsliten men hovis fick verka bort 1,5 cm. Hon dansande fram nästa tur.
Dvs hon klarade barfota bra, slet inte ner hovarna men på nått sätt så kändes det ändå inte bra att ridas utan skor.

Senast ändrad:

men det är väl en jäkla skilnad! hästar idag är inte avlade för att ha bra hovar! förr skulle sådana hästar sållas bort eftersom rovdjuren skulle ta dem... nu sätter vi på dem skor...

för övrigt så skulle jag rekomendera dig att ha skor om du ska rida distans... det är bara några mm kvar av skorna när man är färdig, och det trots att jag har extra tjocka skor!

självklart ska han ha 4 rejäla skor när han börjar tränas, tävlas för distans.... jag har ridit ett antal 16milare och vet vad som krävs. Det är inte så jag menar.....

Jag bara funderar lite kring hur det ligger till med allt det här o varför vissa verkar klara barfota bättre än andra. Jag har alltid haft mina hästar skodda, iaf i fram men kan inte låta bli att fundera kring dessa olikheter.

Djurjouren gav ett bra svar dock... Nej, jag har inte funderat på hur en vildhäst rör sig. Men är det som du säger så är det klart att det är en förklaring - tack!

Studera de som klarar sig bra barfota, finns en del ridhästar som "klarar" sig bra. studera deras spänst, deras glädje, deras framåtanda och deras gångstil så får du en annan uppfattning om att klara sig bra.

har du gjort det? hur kan du då ha ridit barfota? tror det är blott 2 år sen man tog bort kravet på skor på hästarna... och så många 16 milare har du väl inte hunnit med på den tiden :confused:

och dessutom är det många som har diskuterat att det blev ok att rida utan då ingen vet nån som ridit längre som klarat hela ritten som har blivit godkänd... och om du har gjort det ett flertal ggr så borde man ju ha hört om det, eller?

Du får försöka läsa vad jag skriver..... Jag säger ju att jag inte har en TANKE på att rida barfota på distanslopp - att jag vet hur det sliter på hovar m.m MEN att jag tycker det är intressant att höra åsikter o bolla ideer om vetenskapen kring hovar o dess hållbarhet.

De 16 milare jag red var bra mkt längre sedan än 2 år iof.... jag var som mest aktiv under tidigt 90-tal. Men även om mkt har ändrats på de riktigt långa loppen sedan dess så inser t.o.m jag att det inte är hållbart med en barfotahäst på sådana löp.....;)

ok det lät som att du hade ridit barfota på de ritterna, men då misstolkade jag... tur det! blev lite orolig!

min lilla dam är lite öm nu med...

självklart ska han ha 4 rejäla skor när han börjar tränas, tävlas för distans.... jag har ridit ett antal 16milare och vet vad som krävs. Det är inte så jag menar.....

Jag bara funderar lite kring hur det ligger till med allt det här o varför vissa verkar klara barfota bättre än andra. Jag har alltid haft mina hästar skodda, iaf i fram men kan inte låta bli att fundera kring dessa olikheter.

Djurjouren gav ett bra svar dock... Nej, jag har inte funderat på hur en vildhäst rör sig. Men är det som du säger så är det klart att det är en förklaring - tack!
Mina ponnysar (connemaror med mycket fint lösgjort steg) har bara skor fram och det har fungerat jättebra på dem under alla år (aldrig ömma). Om man låter dem gå barfota fram blir de däremot ömma. Jag anser inte att mina hästar ska utsättas för onödigt lidande (vilket det ju faktiskt är eftersom det finns lösningar på hovömma fötter=skor eller boots) och har därför aldrig låtit dem gå utan skor fram. Varmblodet gick utan skor hos förra ägaren (vilade under den perioden) men fick skor hos mig direkt eftersom hon ömmade när hon gick och slet snabbt på grusvägarna. Hon går mycket bättre med skor runt om än barfota. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det ligger något i vad djurjouren säger, dessutom var ju mina ponnysar barfota bak redan när de kom till mig och jag tror inte att de någonsin varit skodda bak, åtminstonde inte under någon längre period. Så jag tror nog att det är lika bra att sko runt om för dig, eftersom hästen verkar få ont av att gå barfota. Vissa hästar är bara sådana (de flesta faktiskt enligt min uppfattning)

Jag har väl ett av de där undantagen :angel: en femåring som aldrig varit skodd, korsning island-russ-welsh. Han har en fantastiskt form på hoven och tar sig fram med fantastisk spänst äver på rejält steniga grusvägar. Ingen stel markbunden gång här inte :love:

Men som du säger, det är inte så vanligt att de klarar sig så bra. Antingen får man anpassa sig med ridunderlag och boots, eller så skor man.

Ja - det är nog så. Och när jag idag äntligen fick tag på min underbara hovslagare så visar det sig att han är skadad och inte kan sko på minst ett halvår!! Som tur är hittade jag en annan tjej som kunde komma redan nästa vecka, hon har inte lika bra referenser men vad gör man inte..... SÅ typiskt när man äntligen hittat en hovis som både jag o hästen stormtrivs med!

Kan hästar bli extra känsliga i hovarna under våren? Jag tänker att hovaran kanske börjat växa extra redan nu eller nåt??? Någon med teorier kring detta?

Min hovis säger att det här gegget som varit den här vintern har gjort hovarna porösa, mjuka och ömtåliga.

Min teori om det här med att vissa hästar ömmar mer än andra är att det beror dels på hovkvalite, dels på smärttröskeln. Precis som människor reagerar olika på smärta måste ju även hästar göra det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 441
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 098
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka