Ömma hovar

Annie_92

Trådstartare
Någon dag efter att min foderhäst fått nya skor, så tappade han först den ena framskon i hagen och snart därefter även den andra. Surt efter att ha väntat i veckor på att få hovis och veterinär att komma samtidigt. Han behöver nämligen lugnande för att skos, vilket var något som hästägaren aldrig berättade..
Nu är det så att han är ganska öm att rida på vägar, som vi i och för sig inte rider så ofta på, bara när vi ska ut i skogen, så måste man följa en grusväg en bit.
Min fråga är nu, om jag kan göra något för att underlätta lite för hans ömma framsulor tillfälligt?

Mvh, Annie

Sv: Ömma hovar

Du ska naturligtvis inte rida på en häst som är öm i sulorna!
Se till att få ut hovis igen för att sko om. Och om det är nödvändigt veterinär.
Hur reagerar hästen vid skoning? Vad säger ägaren, har den alltid varit sån?
Hur har man gjort tidigare?

Om hästen alltid är svår att sko måste man ta reda på varför den är det och försöka komma tillrätta med det. Har den ont som gör att den protesterar? Dåliga erfarenheter tidigare? Prata med ägaren för att få reda på så mycket som möjligt!

Sv: Ömma hovar

Han har tydligen varit sån sen dom köpt honom. Han tycker helt enkelt att det är väldigt otäkt/jobbigt att bli skodd och kastar sig bakåt bara hovslagaren lyfter hoven. Han står på en gymnasieskola annars, och där har de alltid gett honom lugnande, men glömde det vid ett tillfälle, och då verkade placebo-effekten istället, och han var lugn att sko. Efter det hade dom fortsatt utan lugnande tydligen, men när han kom till ett nytt ställe nu över sommaren, så kom det där tillbaka..

Hovarna ömmar inte av tryck på strålen eller sulan, eller när jag kratsar överhuvudtaget. Skrev sulan ovan, men är inte så säker på att det är där det ömmar, kan vara strålen också som är en aning sur efter allt blött väder vi haft här i veckor. Behandlar det nu, så får se om det hjälper!:)
När jag ridit är det inte så att han haltar eller snubblar hela tiden, men där det är lite stenigt lyfter han försiktigare på hovarna och kan ibland snubbla till.

Han ska åka tillbaka om 2 veckor, och om jag nu skulle lyckas få tag på hovslagare och vet. innan det, så kommer skorna på framhovarna antagligen inte sitta längre än förra gången tyvärr. När hon skodde sist så sa hon det också, att "jag skulle inte bli förvånad om han tappar framskorna snart igen", just för att hans hovkvalitet är som den är. Var inte så mycket att sko i sist, eftersom han har så pass dåligt horntillväxt.
Men vi får ta det lugnt det sista 2 veckorna i vilket fall och hoppas det blir bättre!:)
Tack för svaren.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 083
Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick...
2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 520
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar