Ömma hovar..

Sv: Ömma hovar..

KL
Jag har jättesvårt att förstå varför man väljer just sommaren att ta av skorna och börja vänja in hästen att gå barfota. Det är sommartid det är som allra hårdast i backen, dvs omställningen för hästen blir extra stark.

förr i tiden (ja jag är gammal : ) skodde vi alltid på ponnyerna på våren i samband med tävlings säsongen och den hårda back-perioden för att de skulle må bra och inte bli ömma. sen skodde vi av i oktober igen när det var mjukt och bra i backen med höstregn och rusk, och senare snörika vintrar. Fungerade toppen.

det där att hästen ömmar så då använder man boots, blir lite malplacerat ibland kan jag tycka. om hästen är riktigt öm, så betyder det att den är öm även i situationer den inte rids, och går omkring med den ömheten resten av tiden. så man kan inte bara rakt av räkna med att hästen slipper ömma bara man rider med boots...... en häst som ömmar på alla fyra är också svårt att inse riktigt HUR mycket den ömmar, eftersom det är lika på alla fyra......

Har ej heller skrivit att strålen ska ta all belastning, men den SKA ha kontakt med marken när hästen trampar ned (vilket den sällan får när man slår på järnskor), tar strålen all belastning så är det inte bara hoven som är sjuk, utan även den garanterat halta hästen..
Den ska ha sekundär belastning. Det får den när hovmekanismen fungerar o om man inte skor om för sällan så hoven blir för hög. Det kan man aldrig skylla på hovisen!

Mekanismen på en väl skodd häst fungerar så att genom hästens egen tyngd gentemot underlaget dvs benet ner till hovleden belastar de mjukdelar som sköter stötdämpningen o därmed trycker ner strålen o fotvalvet-skålningen o halva hoven vidgar sig/ trycks neråt o isär o då från mitten av hoven o bakåt- där man inte spikar fast skon.
Du kan inte se vad som händer under hoven vid isättning, men däremot av avtryck. Garanterat ser man strålens avtryck även på ett fast underlag.

Om hoven inte är skålad utan platt uteblir den goda mekanismen o hovväggen är inte den som får ta den största smällen, utan mjukdelarna. De hästarna klarar sällan att gå barfota på hårt underlag utan att det blir skit på andra ställen i kroppen- om man nu inte bara lullar lite. Men vill man rida ordentligt på sin häst bör den skyddas från smärta i det som bär upp hela det tunga djuret plus klumpen på ryggen.

KL
Jag har jättesvårt att förstå varför man väljer just sommaren att ta av skorna och börja vänja in hästen att gå barfota. Det är sommartid det är som allra hårdast i backen, dvs omställningen för hästen blir extra stark.
.

får hålla med, min går utan skor hela året utan just två månader på sommaren när det är som varmast /hårdast i backen, då sliter han för mycket och ömmar.

Känd hovforskare dr robert bowker Michigan state university
http://www.completerider.com/PhysTrimmingFoot.htm
citat:
"The results of his research led Bowker to believe that the modern-day horse should be trimmed so that more of the back part of the foot--including the frog--will bear the initial ground impact forces and weight."
Lika mkt forskare som Frau Strasser:crazy:
När man läser märker man att de har en hög hov som de utgår ifrån. Samma som tysk standard.

De rör ej strålen som ser allmänt svampig ut. Ja då kan den sticka upp i nivå.
Han verkar inte inse att hovmekanismen gör att hela hoven trycks ner vid mottryck.
Jo det är skitsvårt att se vid stor belastning- hög fart med tung häst mot ett ej sviktande underlag. Gissa varför riktigt stora hästar har tjocka skor- enormt slitage på grus.

Det låter som han uppfunnit Hjulet på nytt. att den bakre delen av hoven är den som rör sig mest.:rofl: jo det är ju mest mjukdelar o inte skriver han mkt o stötdämpningen.

skulle tippa att Natural Balanceskon är hans uppfinnning. Lät som det på måtten han angav för hoven o skons placering.

För 10 år sen var de..även Ramey o kapade ner allt i trakten. nu ger de 17 i det mesta men mustangrollar även traktdelen o gör den där sänkningen som barfotahästar kan få om o när de bryter loss en bit just där framför hörnstöden.

gillar inte alls att han inte tänker på genetiken, användandet, hur uppfödningen o foderstaten påverkar hästar.

Han använder även lätta distanshästar som referens till att alla funkar på grus.

Djurskyddet i många länder rekommenderar åtminstone barfotaboots på i distans o travet i Frankrike har förbjudit barfota för att hästar har fått blödande fötter. Folk försöker med vad som- barfota= modet just nu.

Till flera kritiker
Jag tycker det är så konstigt och synd att många skriker att hästar som är barfota går med smärta mm.
Jag tycker att en häst som inte klarar av att gå på sina egna hovar ens i hagen har sjuka hovar och då bör man få dem att läka på något sätt, visst har den ont så bör de skyddas, men man löser inte problemet genom att sko, något måste vara fel från början om de har ont på mjukt underlag på sina egna fötter, hästen föds ju inte med skor.

Sedan ska inte barfota ske på hästens bekostnad på något sätt. Är hästen obekväm på vasst underlag eller att den jobbas så hårt så den sliter för mycket så sätter man på boots. Hellre boots en gång för mycket än för lite. Det kommer hela tiden nya boots som är lätta och tunna och inte påverkar överrullning eller glidmoment negativt. Fördelen med boots mot järnskor är att de bara sitter på hästen, den korta stund de behövs.

Snälla skrik inte att en häst går med smärta för att den är barfota (i så fall sjuk häst/hov) och försök att se barfota med boots som ett alternativ till järnskon för de som vill ha det så.
Det är faktiskt accepterade alternativ med boots i många länder och växande(Tyskland tex), även vissa hovslagare i Sverige börjar sälja boots som alternativ och jag har träffat veterinärer som är positiva till boots, särskillt efter fång du sulan skyddas bra och kan med extra sulor ge extra stötdämpning. :-)

Hej!

Fast en häst på gräs är sällan öm, men om man vill använda hästen och den ömmar måste man ju sätta nån typ av skydd på. Och att då tycka att lite smärta ska den tåla, den går ju på mjukt, det funkar inte riktigt så. Hästen går ju på hovarna hela dagarna och även om den inte går på grus sitter oftast smärtminnet kvar. Dessutom är det inte alla hagar som är gräs- lagen säjer nåt om att hästar inte ska stå i lera och många har därför grusade hagar = stenhårda, oavsett om man vill eller ej.

Jag hade inte velat riskera spänningar och annat skit bara för att hästen "ska" vara barfota. Man får anpassa sej till hästen, tycker jag.

Min egen häst är ju öm med skor och har därför sulor. Skulle jag försöka "vänja" henne vid att gå barfota skulle jag med största sannolikhet stå med en halt häst med spänningar i hela kroppen. JAG vill ha henne barfota, men HON klarar inte det. Anpassa beslag efter häst, inte efter vad ägare/ryttare vill!

/Lavinia, barfotataliban med vett.

Snälla skrik inte att en häst går med smärta för att den är barfota (i så fall sjuk häst/hov) och försök att se barfota med boots som ett alternativ till järnskon för de som vill ha det så.

Fast det har väl ingen gjort? Däremot påpekat att många barfotahästar ÄR ömma när de arbetas på te x grusvägar osv, men det märks inte förrän ömheten försvinner (dvs de får skor). Det skulle säkert märkas lika mycket med tofflor, grejen är ju att ömheten inte märks förrän man tar bort den och DÅ ser en skillnad.

Jag har inget emot boots, tyvärr har samtliga hästar (3 st) som varit aktuella för boots rent så inte kunnat ha boots. Shettisen då jag inte hittat några boots alls som passat hans hovar tyvärr. Arabvalacken funkade med boots men slet sina hovar för mycket och snett barfota och Lillen HATAR boots - varför blev helt uppenbart nu när jag fick veta om ataxin osv.

(Sen funkar INGA boots bra vintertid, men det är en annan historia. Mina behöver få grepp i hagen vintertid med och där har boots en stor nackdel, men oavsett det)

Så, är jag skotaliban är ju du boottaliban liksom. Men jag tror både du och jag är för att ALLA hästar ska vara bekväma, och sen vad de har eller inte har på hovarna för att vara det - DET är individuellt.

Vad gäller hästar föds utan skor så visst gör de det. Det innebär dock INTE att alla unga hästar är bekväma barfota bara för de fötts så - ens i hagen. Aveln tar inte mycket hänsyn till sulform och sultjocklek osv. Men ffa så är det precis som du själv skriver stor skillnad på att gå i hagen, och att arbetas på diverse underlag.

I alla tider har unghästar, ponnies, avelsdjur eller knappt ridna hästar kunnat gå barfota.

visst är boots bra, men man måste se till hela dygnet o inte bara hur den funkar uppsuttet.

mindre hästar klarar halka bättre. Det är inte för ryttarens säkerhet som den ska ha brodd vid halka.
min stora skoddes innan den ens var uppsutten. jo den är lite plattfotad o är inte avlad efter kriteriet- bra hovkvalité.

Bowker går efter de små mustangerna som inte rids. Samma storlek som ponnies. De hästarna kan välja vart de går eller dö.
Strasser går efter vildponnies i mongoliet.

Titta på tyskskodda hästar o förstå vad DE menar med hög trakt. Ja vi ser sällan sdnt här annat än på importer.
De som anser att hästarna ska anpassa sig bör vara konsekventa o köra samma sak själva. barfota är självklart bäst;)

Jo, flera skriver sko genast hästen, sko annorlunda än innan, låt inte hästen gå med smärta ett år osv osv.
Trots att ts skriver att hon använder boots normalt sätt när hon rider.
Det känns lite knas när inte det är meningen att hästen ska jobba när den är öm eller då utan skydd.

Att hästar genetiskt sätt inte kan går utan att ömma i hagen tror jag inte på mer än enstaka undantag, snarare tror jag att det slarvas med verkningen på många unghästar, både i regelbundenhet och att vissa hovslagare tar för lätt på de som går i hagen.

Alla boots passar inte alla hästar eller alla ägare och de får gärna sko för mig om det är lättare eller bättre för den ägaren men vi kan väl låta ts använda boots om hon och hennes hovslagare och häst tycker det är ok.

Senast ändrad:

Jag har läst hela tråden och svarat på frågeställningarna efter hur JAG hade gjort ifall det var MIN häst. Jag har mig veterligen inte heller varit otrevlig mot någon, uppfattas det som det så ber jag om ursäkt.

Käkat taggtråd till frukost eller? ;)

Skulle kunna tänka mig att det är strålröta som spökar vilket är vanligare på våra hästar än vi vill tro. En annan tanke är att många hovisar tar underifrån av sulan och hovväggen framme i tån för att på så sätt kunna höja trakterna. Det brukar tyvärr resultera i en tunnare sula längst fram där hovbenets spets slutar. Sulan tar jättelång tid att få tillbaka till ursprunget om det ens går att få den helt ok igen.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 874
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat