Ömma hovar..

Sv: Ömma hovar..

Jag köpte en shettis i december. Skodd fram barfota bak.
Under värsta vintern fick han behålla skorna fram med brodd av säkerhetsskäl.

Mot slutet åkte skorna av och det gick bra till en början, sen märkte jag att han gärna sökte sig mot kanterna på grusvägen. I ridhuset och på volt inga problem.

Pratade med hovis. Vår första reaktion var fång för han hade fått i sig frostgräs. Det var det inte.
Men han visade reaktion på strålen med visitertång.
Vi röntgade i fall det skulle kunna vara strålbenshälta, men allt såg fint ut.

Nu var det inget snack längre skorna skulle på och efter det så har strålen slutat ömma och han går på grusväg utan problem. Han har inga sulor i skorna.
Visst jag hade gärna haft han barfota då hans hovkvalitet hade tillåtit det, men andra faktorer spelade in på att skorna skulle på.
Det är inte alltid bara hovkvaliten som avgör.

Hästen ska ha en skålad sula o det får man inte om man "verkar till sulnivå".

När man sätter på en sko som skydd för hovväggen funkar det.
Sulan o strålen som trycks ner vid mottryck får sekundär belastning. hästen ska inte stå på sulan.

Man kan inte heller skriva låg trakt. trakten ska vara rätt i förhållande till hela hoven.
Ramey har reviderat sin syn på bortagande av traktvinklar o hörnstöd o finner nu att de faktiskt fyller en funktion- hindrar att trakten blir utsatt för för högt tryck o därmed blir för låg. Så ser det ut på Mustangerna.
Är tån lång blir trycket för stort för trakten som då hela tiden trycks ihop mer än i ett normal fall.

tån växer inte mer, utan har mindre belastning o som regel mest i överrullningsfasen. ju längre tå desto större risk för brytning av den.

Är hästen dessutom plattfotad så skulle den allti gå på sulan.

Senast ändrad:

Jag har googlat på "pasture trim", och hamnat på en massa "barfota-sidor" (inte särskilt förvånande). Känns det inte lite fräckt att anklaga en duktig, välutbildad hovslagare för att utföra en felaktig verkning :confused:?

Jag hade skott hästen igen omgående. Den kommer sannolikt inte att röra sig bättre barfota när den är stel, full av spänningar och kanske t.o.m. halt. Testa lite olika typer av skor istället för att se ifall det finns ngt som passar.
Jag har inte låtit min häst gå barfota om den var öm. Tänk hur hagen blir framåt hösten när frosten kommer. Är den såpass öm kan den frusna och hårda marken leda till ökad riskt för t.ex. hovbölder och andra tråkiga problem.

Lycka till!

Ang. vad ömheten kan bero på så finns det ju massor. Först och främst spelar hästens känslighet in. Jag har t.ex. en häst hemma som har kass hovkvalitet, väldigt känslig för det mesta. Tappar hon en sko går hela hoven sönder, går hon barfota har hon ingen hov kvar men hon besväras inte jättemkt av det. Har en annan med betydligt bättre hovkvalitet som blir blockhalt om han tappar en sko, trots att hoven till synes är hel.
Min förra ponny hade hovar av SUPERKVALITET, hur fina och lättskötta som helst. Dock skodd runt om annars hade han fått spänningar både här och där, han var känslig ändå.
Har ett ponnysto nu som hos förra ägaren besvärats av hålväggar så hennes hovar är ännu sneda. Eftersom hon fölade i början på maj var vi övertygade om att hon skulle behöva skos när hon blev tung men det behövdes inte. Hon har ju just nu problemhovar men är tålig och mår hur bra som helst ändå.

Tunna sulor är en vanlig orsak till ömhet och det går inte alltid att se med blotta ögat. En gammal hovbensförändring (t.ex. sänkning eller rotation) kan påverka mkt även om hästen inte har ont av själva förändringen. Hård vs mjuk hov påverkar också. Ibland är hårda hovar tåliga medan de ibland blir spröda och känsliga (tänk stålknäckebröd :D). Ibland är mjuka hovar känsliga och går sönder, ibland är de som gummi och tål massor.

Smärttröskeln varierar också mkt hästar i mellan. En del klarar hur mkt som helst medan andra hoppar på tre ben för ett insektsbett. Problem med strålen kan också vara troligt, det finns helt enkelt massor av aspekter att ta hänsyn till.

Som sagt, om hästen varit min hade jag skott den men testat någon annan typ av skoning för att se vad som passar. Mitt ena sto t.ex. rör sig bättre och slår på sig mindre, trampar av betydligt färre skor sedan vi skor med dubbla tåkappor och mkt kortare tå på henne. En liten förändring som gör mkt stor skillnad. Man får helt enkelt testa sig fram med varje individ för att hitta den optimala lösningen.

Lycka till!

Senast ändrad:

Om ni läser så använder hon boots som skyddar hela undersidan av hoven. Varför skulle det då behövas skos omgående.
Du vet inte om den är öm framåt hösten och då även i hagen, eller är du synsk?

Så det jag funderar över är varför han är så öm trots att hovslagaren säger att han har bra hovar och bra sula? Kan det vara något annat som är fel?

Jag har ingen aning varför din häst ömmar. Men likt andra så behöver hovkvalitet osv inte vara avgörande.

Min lilla shettis köpte jag som 10-åring. Aldrig skott i hela sitt liv, superb hovkvalitet, hårda fina sulor, lagom skålade osv.

Jag skodde honom fram första sommaren, eftersom jag kör på grusvägar och han 'linkade till' när det kom större/vassare stenar. Inget konstigt alls i sig, och inte ett dugg öm annars. Men då det är gott om sådana grusvägar här fick han skor på sig - och slutade linka. INGA tecken på öm, hårda fina hovar och sulor osv som sagt. Sen på hösten skoddes han bak med, för att kunna brodda på vintern.

När jag skott honom bak så fick han ett nytt steg. Han var pigg och glad osv innan, och rörde sig helt okej. Inget supersteg men hur många shettisar har det. Det jag är ute efter att det fanns inte ETT enda tecken på att han var minsta öm under körning på grusvägar. TILLS han fick skor på sig bak och man insåg att 'hoppsan, det blev visst skillnad'.

Sen dess är han skodd runt om.

Så, det är inget unikt/jättekonstigt att de är ömma ÄVEN om hovkvaliten är bra, de sliter lagom, sulan är hård och fin osv osv.

Hur du ska lösa det är ju en värre fråga då, normalt skulle jag säga 'sko igen', men rör han sig sämre med skor så. Jag skulle nog försöka lösa det med skor ändå, korta tån, byt beslag etc?

När jag av en eller annan anledning skott av hästar så har de aldrig varit minsta ömma i hage/på gräs/på jord/på asfalt eller annat hårt men slätt underlag. De har ömmat lite på grusväg i några veckor - en månad på sin höjd, det har succesivt försvunnit och de har fått ha tofflor i början som sen kunnat tas av. Dvs det har inte varit några direkta problem med övergången, och tofflor har behövts en stund men sen inte.

Det tar kanske lite tid för hovarna att vänja sig. Går du själv ut i början av sommaren barfota så känns det ju när du går på grus, däremot i slutet av sommaren så har du vant dig.

Kl

som flera sagt innan, det finns ju många skäl till sulömhet, men har Du prövat med Sole-guard för att se vad som händer? Fungerar som ett skydd för ömma sulor.

KL*

Det tar ett år för hästen att byta ut hela hoven, vilket innebär att du efter 3 månader inte kan förvänta dig annat än en ömfotad häst, BRA att du har boots på, men tänk på att hoven anpassas efter underlaget, utsätts hästen aldrig för "dåligt underlag" så kommer den heller aldrig anpassa hoven till detta.

Sedan kan hästar vara mer eller mindre ömfotade pga. olika omständigheter, och här blir det viktigt att fundera över om det är skälig smärta hästen utsätts för? Är det, som du skriver pga att det ej längre går att sko, ja då kan det vara skäligt att ta det onda med det goda (i detta fall för att återfå en stark, väl fungerande hov)

Sedan finns det en till faktor som många glömmer, hästarna föds inte med skor av en anledning, skorna hämmar hästens naturliga nedtramp där strålen ska absorbera stötar från underlaget och fördela detta ut i hoven och upp i benen, sulan blir också plattare och tjockare på skodda hästar då den ej längre riskerar kontakt med marken. Barfota hästar har mer skålade hovar för att skydda sulan.

Så en häst som varit skodd en längre tid och sedan ska gå barfota stöter på många "läkningsprocesser"

* gamla tjocka sulan ska släppa i samband med att hoven växer och förnyas
* Strålen ska härdna för att tåla belastning
* Hoven i helhet ska bli mer elastisk och flexibel (en stenhård hov är en svag hov eftersom den lättare spricker och naggas)
* senor och ligament ska anpassas till den nya belastningen
osv..

Med andra ord, inget som sker över en natt.

*delvis KL*

Och varför i jösse namn ska man utsätta hästen för smärta i upp till ett år för att den *kanske*kan klara av att gå utan skor och samtidigt jobbas ?

Slå på hästen ett par skor om den rids och jobbas .... eller prova på och gå barfota själv och se om det är värt att gå med smärtan .

Att ts upplever den bättre i steget ??? Är kanske för den blir lite kvickare för att det gör ont inte för att pållen tycker det är skönare att gå utan skor .!

Hade Ts ansett att pållen mådde bra skulle denna inte startat tråden .

Mia

Instämmer till stor del i det du skrivit, som sagt måste man se över vad som är skäligt från häst till häst..

MEN hästen ska inte ha ont i ett år, har den det så är det något annat som är galet. Däremot är det fullt förståeligt att hästen, efter bara tre månader, fortfarande ömmer på grus och sten.
Och man ska inte, under några omständigheter, bara dra av skorna och tro att resten löser sig på egen hand, det krävs att man har en duktig barfota-verkare, ev. boots om man tänker ge sig ut på grusvägar,asfalt osv, ett öga för vad hästen klarar av och hur hovarna mår, samt tålamod.

För min häst gick det snabbt, efter en månad började strålen hårdna, två månader började hon släppa sulan, och nu (ett halvår senare) tar hon sig fram överallt (utom på grusvägar) utan sina boots.
Jag ser ingen bra anledning till att rubba hela hovens funktion och sko henne bara för att kunna rida på grusvägar, när jag istället kan kasta på henne "tofflorna", rida efter grusvägen, och sedan lika lätt ta av dem och stoppa dem i ryggan när det onda är förbi.

Och detta smärtsnack är väldigt intressant,
man stoppar mer än gärna in skrot i hästens mun och sitter och håller i detta med en stadig hand, för detta orsakar ingen smärta (?)
Men att tvinga hästen att i en period vänja sina hovar till vad de från första början var skapta för, för att på så sätt ge hästen chansen att spara på både hovar och skelett, det är så hemskt elakt?

Har väldigt svårt för denna dubbelmoral.

Elstängsel, grimmor, kedjegrimskaft, uppkäk, träns, osv. alla dessa saker använder vi oss av för att genom smärta kontrollera hästarna, dagligen.

Om man har vrickat foten så är den bästa rehabiliteringen att fortsätta använda den, om än försiktigt, tills den blir starkare. Ja det gör ont, men vad är viktigast? att undvika smärtan eller att återfå styrkan och stabiliteten i foten?

Har man däremot brytit foten, nä, då ska man inte gå på den.

Hänger du med i mitt resonemang?

Du behöver nog inte vara orolig, det har ju bara gått ett par månader sen du tog av skorna. Jag har själv en som jag tog av skorna på förra sommaren och det har verligen gjort underverk med hela hästen. Alla spänningar försvann!!!! Han kan dock fortfarande vara lite öm när han är nyverkad på vissa underlag. Jag rider alltid med Glove boots fram (utan bak). Det kanske är så att din behöver det speciellt nu i början, för det tar TID!!
Det kan vara så som några redan skrivit, att han har lite svamp-röta. Obs att hovslagare inte alltid är bra på att upptäcka detta enligt min erfarenhet. Det luktar lite surt om du sätter näsan i, eller om strålen är lite smulig och dan? Det behöver inte se så farligt ut, men hästarna känner det!
Kan han ha en dubbelsula? hovslagaren borde förhoppningsvis se det? Syns annars på rtg.

Senast ändrad:

*delvis KL*

Och varför i jösse namn ska man utsätta hästen för smärta i upp till ett år för att den *kanske*kan klara av att gå utan skor och samtidigt jobbas ?

Slå på hästen ett par skor om den rids och jobbas .... eller prova på och gå barfota själv och se om det är värt att gå med smärtan .

Att ts upplever den bättre i steget ??? Är kanske för den blir lite kvickare för att det gör ont inte för att pållen tycker det är skönare att gå utan skor .!

Hade Ts ansett att pållen mådde bra skulle denna inte startat tråden .

Mia

Om du nu hade varit lite uppmärksam när du läst tråden så hade du sätt på upprepande ställen att hästen inte utsätts för smärta! Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå.
Vad gäller hans steg så är det så att vi tränar St Geogre/intermidiär dressyr och hela hästens steg och rörelsemönster har ändrats till det bättre sedan skorna kom av. Han jobbar bättre över ryggen, bär sig betydligt bättre och jobbar på ett "lättare" sätt. Det har alltid sett lite ansträngt ut innan med skor. Det är mycket värt att hästen är nöjd!

Dessutom har han en ett år gammal senskada på ett framben som också mår bättre av att han är barfota.

Senast ändrad:

KL*

Det tar ett år för hästen att byta ut hela hoven, vilket innebär att du efter 3 månader inte kan förvänta dig annat än en ömfotad häst, BRA att du har boots på, men tänk på att hoven anpassas efter underlaget, utsätts hästen aldrig för "dåligt underlag" så kommer den heller aldrig anpassa hoven till detta.

Sedan kan hästar vara mer eller mindre ömfotade pga. olika omständigheter, och här blir det viktigt att fundera över om det är skälig smärta hästen utsätts för? Är det, som du skriver pga att det ej längre går att sko, ja då kan det vara skäligt att ta det onda med det goda (i detta fall för att återfå en stark, väl fungerande hov)

Sedan finns det en till faktor som många glömmer, hästarna föds inte med skor av en anledning, skorna hämmar hästens naturliga nedtramp där strålen ska absorbera stötar från underlaget och fördela detta ut i hoven och upp i benen, sulan blir också plattare och tjockare på skodda hästar då den ej längre riskerar kontakt med marken. Barfota hästar har mer skålade hovar för att skydda sulan.

Så en häst som varit skodd en längre tid och sedan ska gå barfota stöter på många "läkningsprocesser"

* Hoven i helhet ska bli mer elastisk och flexibel (en stenhård hov är en svag hov eftersom den lättare spricker och naggas)
osv..

Tack! Det känns som att jag ska härda ut lite till då och se om det blir bättre. Jag skrittar ut honom på mjuka skogsvägar utan boots och det går bra. Det är grusvägar och småsten som inte fungerar. Har som sagt aldrig haft en häst barfota innan så jag vet inte hur mycket dom ömmar som "normalt" när skorna precis kommit av. Men då är han inom normala gränser.

Angående röta och dubbelsula så har vi kollat båda och det ser bra ut. Jag håller naturligtvis ordentlig koll och åker regelbundet till hovis.

Min häst har också gått barfota sedan i mars. Det ömmar fortfarande på [lite grövre] grus, men andra underlag går bra.

Jag upprepar i princip vad andra har sagt ovan men när hästen går barfota belastas ju strålen på ett helt annat sätt (vilket är bra för cirkulationen i hovarna bland annat, och alltså egentligen en bra sak) och det är klart att en häst som gått med skor i många år kan tycka att det känns lite obekvämt, särskilt som inte hoven hunnit växa ut. På med bootsen igen på de underlag där hästen säger ifrån att det ömmar, och testa igen om ett tag. Se över eventuell förekomst av röta (När min har sagt ifrån har jag hittat röta gömd under vad som såg ut som en frisk stråle) och att inte din hovis verkar hoven för kort eller i fel form. Du har absolut ingen anledning att slå på skor för att det ömmar lite efter så kort tid, men det kräver engagemang att gå över till att ha hästen barfota och det verkar det ju som att du har.:bow:

Om du nu hade varit lite uppmärksam när du läst tråden så hade du sätt på upprepande ställen att hästen inte utsätts för smärta! Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå.
Vad gäller hans steg så är det så att vi tränar St Geogre/intermidiär dressyr och hela hästens steg och rörelsemönster har ändrats till det bättre sedan skorna kom av. Han jobbar bättre över ryggen, bär sig betydligt bättre och jobbar på ett "lättare" sätt. Det har alltid sett lite ansträngt ut innan med skor. Det är mycket värt att hästen är nöjd!

Dessutom har han en ett år gammal senskada på ett framben som också mår bättre av att han är barfota.

OJ är ni så duktiga ;) Det skulle vara intressant med en före och en efterfilm
?
Med skor och en utan skor ?
Skulle vara jätteintressant för jag har själv svårt att tro att hästen visar sig bättre utan skor ?
Men jag är villig att ändra mig ,men som sagt skulle gärna vilja se filmer på alla hästar som blir bättre utan skor ?

Tycker faktiskt det skulle vara intressant överhuvudtaget med tanke på alla diskussioner om skor eller icke skor och själva kunna se påverkan av dessa :-)

Med filmer före och efter och det borde vi vara fler om att fundera på ?

Mia

Senast ändrad:

*delvis KL*

Jag kan köpa att en häst kan vara bättre utan skor än med skor när det gäller saker som t ex det TS tog upp, att hästen med skor landar tå först men utan skor landar korrekt. Det har jag varit med om själv. Dock, med 'rätt' skoning (för den hästen) så försvann tå först-delen, eller biljarderingen som en annan häst pysslade med skodd men inte barfota.

Jag har dock aldrig sett en häst generellt röra sig sämre med skor (däremot motsatsen, dvs att man först när hästen skor märker skillnaden, t ex som för min shettis).

Därmed inte sagt att det inte övht finns hästar som generellt rör sig bättre barfota än med alla typer av skor. Men jag skulle också tycka jämförelsefilm vore superintressant =)

KL*

osv..

Det ska inte ta ett år för hästen att "vänja sig"!
Antningen kan den gå utan eller inte.

En frisk hov har ingen dubbelsula- om den inte har verkats dåligt eller har haft ngn sjukdom som gör att dubbelsulan uppstår.

Senor o ligament har inget att göra med ngn anpassning. man får förmoda att den stått korrekt på rätt vinklar tidigare.
Om man gör skillnad vilket oftast är en för låg trakt så får man påfrestningar på senapparaturen, men som oftast tänjer sig.
Det man ska tänka på när man har fått för sig att strålen ska ta all belastning är att ovanför strålen ligger strålbenet, bursan o elastiska putan- som hela tiden får ett tyck som vid nedsättningsfasen- den som bara ska träda in som stötdämpning. Om de hela tiden får ett övertryck så kan permanenta skador uppstå.
Då får man de varma hovarna som barfotatalibanerna tolkar som att cirkulationen fungerar bättre- när det i själva verket är ett inflammationliknande tillstånd- ökad blodtillströmning som kroppen gör vid skada.

Om man nu bor o rider rider där finns gynnsamma förhållanden- sand, gräs o asfalt kan nog vilken häst som helst som inte belastar snett gå barfota, men tyvärr har vi mkt grusvägar i S. o kan den inte klara av det så bör man inte rida på dem eller då ha boots på.

Men är hästen påverkad på stallplanen, i hagen eller andra miljöer så bör den ha permanent skydd- skor.

Som flera har skrivit så märker man först sen den skotts om den ömmat tidigare.
Hästen ska inte behöva lida för sin ägares övertygelse- bara OM det funkar där den kommer att få gå dagligen o om slitaget inte blir för stort.

Ser många hästar som inte har ngn hov att stå o gå på- ömmar som faen. Är skitförsiktig med var den sätter sina fötter. Så ska det inte vara. Den ska kunna gå obehindrat överallt i sin närmiljö.

Senast ändrad:

Det ska inte ta ett år för hästen att "vänja sig"!
Antningen kan den gå utan eller inte.

En frisk hov har ingen dubbelsula- om den inte har verkats dåligt eller har haft ngn sjukdom som gör att dubbelsulan uppstår.

Senor o ligament har inget att göra med ngn anpassning. man får förmoda att den stått korrekt på rätt vinklar tidigare.
Om man gör skillnad vilket oftast är en för låg trakt så får man påfrestningar på senapparaturen, men som oftast tänjer sig.
Det man ska tänka på när man har fått för sig att strålen ska ta all belastning är att ovanför strålen ligger strålbenet, bursan o elastiska putan- som hela tiden får ett tyck som vid nedsättningsfasen- den som bara ska träda in som stötdämpning. Om de hela tiden får ett övertryck så kan permanenta skador uppstå.
Då får man de varma hovarna som barfotatalibanerna tolkar som att cirkulationen fungerar bättre- när det i själva verket är ett inflammationliknande tillstånd- ökad blodtillströmning som kroppen gör vid skada.

.

Du har helt rätt ang. senor och ligament, jag såg till min egen häst där erkänt duktig hovslagare lyckades snedsko och detta blev en läkningsprocess då klinikhovis plockade skorna och sakta började räta upp hovarna igen.. My bad:angel: (kan dock tänka mig att detta inte är helt ovanligt) Tackar för uppmärksammandet

Men dubbelsula, nej det är inte friskt, har heller ej skrivit något sådant, utan att när hästen väl blir barfota brukar sulan behöva ändra form, innan den gör detta blir det en belastning på sulan som inte är naturlig.

Har ej heller skrivit att strålen ska ta all belastning, men den SKA ha kontakt med marken när hästen trampar ned (vilket den sällan får när man slår på järnskor), tar strålen all belastning så är det inte bara hoven som är sjuk, utan även den garanterat halta hästen..

Och jag tror inte att någon här inne förespråkar varma hovar, gör man det är man ute på hal is..

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 874
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat