Sv: Ömma hovar..
Jag köpte en shettis i december. Skodd fram barfota bak.
Under värsta vintern fick han behålla skorna fram med brodd av säkerhetsskäl.
Mot slutet åkte skorna av och det gick bra till en början, sen märkte jag att han gärna sökte sig mot kanterna på grusvägen. I ridhuset och på volt inga problem.
Pratade med hovis. Vår första reaktion var fång för han hade fått i sig frostgräs. Det var det inte.
Men han visade reaktion på strålen med visitertång.
Vi röntgade i fall det skulle kunna vara strålbenshälta, men allt såg fint ut.
Nu var det inget snack längre skorna skulle på och efter det så har strålen slutat ömma och han går på grusväg utan problem. Han har inga sulor i skorna.
Visst jag hade gärna haft han barfota då hans hovkvalitet hade tillåtit det, men andra faktorer spelade in på att skorna skulle på.
Det är inte alltid bara hovkvaliten som avgör.
Jag köpte en shettis i december. Skodd fram barfota bak.
Under värsta vintern fick han behålla skorna fram med brodd av säkerhetsskäl.
Mot slutet åkte skorna av och det gick bra till en början, sen märkte jag att han gärna sökte sig mot kanterna på grusvägen. I ridhuset och på volt inga problem.
Pratade med hovis. Vår första reaktion var fång för han hade fått i sig frostgräs. Det var det inte.
Men han visade reaktion på strålen med visitertång.
Vi röntgade i fall det skulle kunna vara strålbenshälta, men allt såg fint ut.
Nu var det inget snack längre skorna skulle på och efter det så har strålen slutat ömma och han går på grusväg utan problem. Han har inga sulor i skorna.
Visst jag hade gärna haft han barfota då hans hovkvalitet hade tillåtit det, men andra faktorer spelade in på att skorna skulle på.
Det är inte alltid bara hovkvaliten som avgör.