Ömma hovar..

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Min häst går barfota sen i mars och är väldigt öm i hovarna. Det går bra när vi är i ridhuset och i hagen men minsta lilla sten när vi rider ut nickar han för och går sen med mini steg. Anledningen till att han inte har skor är för att han rör sig mycket bättre utan. Han har gympadojor på sig när vi är ute och rider så han lider inte av att vara barfota. Men jag tycker att det är konstigt att han är så öm. Det kan väl inte vara normalt? Han har bra och starka hovar och ingen tunn sula. Jag har en mycket duktig hovslagare som har jobbat flera år som hovslagare på Region Djursjukhuset i Helsingborg. Nu har han egen smedja och är känd för sin yrkesskicklighet.
När vi tog av skorna i Mars, efter att han hade haft dom i ca en månad, ömmade han i tån på båda fram när dom tryckte med vissitertången. Mest på höger. Det har blivit bättre dom två senaste verkningarna. Hovis har ingen teori om varför han är öm.
Nu är jag lite orolig att det ska vara något annat som ligger bakom. Sjukdom av något slag? Vad tror ni?

Sv: Ömma hovar..

Det var väldigt motsägelsefull information. För om hästen har tjock bra sula och hårda hovar klarar den minsta lilla sten och behöver dessutom inga gympadojjor när ni rider ut( om han inte sliter enormt snett el ngt). Du skriver att han inte lider av att vara barfota men uppenbarligen gör han ju det om han är öm och tar små försiktiga steg? Antar att han inte gör det med skor på ? Om hästen var öm framme i tån när ni tog av skorna kanske den var sultryckt? Bara en tanke. Steg nr ett tycker jag är att sätta på skor igen och se om den slutar ömma. Detta är bara min reaktion efter läst inlägget och ingen rekommendation! ( så man slipper påhopp.... )

Det kan vara problem med strålen. Hästar kan ha lätt röta som inte syns, som gör dem ömma. Rengör strålen med något antiseptiskt ett tag och ser om det hjälper. Det kan även vara så att hästen behöver lite lägre trakter, att den nu belastar tån för mycket mot trakten.
Detta är bara spekulationer eftersom jag inte sett hovarna.
Du skriver att du använder boots när du rider ut, då ömmar han väl inte eller när trampar han på sten utan boots? Använd alltid bootsen när du rider om han är öm.
Har du en duktig hovis borde han veta vad som spökar?

Det Låter inte som nån bra hovslagare om denne inte kan förstå varför hästen kan bli ömfotad. Det Blir de flesta hästar som har gått med skor innan. (för det har den väl?)
Om du absolut ska ha hästen utan skor så måste du ge hovarna tid att anpassa sig. Räkna med åtminstonde ett halvår.
Under tiden måste man ju vara extra noggrann och undvika alla ställen som gör hästen öm.(även när man inte rider) Ömma hovar = spänd häst = häst som får problem i kroppen.

Jag har min ena häst barfota sedan förra hösten.
Var tvungen då hovarna verkligen var kassa. Fanns inget att spika i längre
Tappskor hela tiden och stora hovbitar åkte hela tiden med.

Min hovis erkänt duktig på både skodda o oskodda hästar ( arbetat på klinik många år) talade om för mig att det kan ta upp till 2 år innan hovarna har ställt om sig till barfotagång :crazy:

Min plutt går barfota på det flesta underlag utom stenhård väg med stora stenar på. Där ömmar han fortfarade. Har då tofflor ( glove) på.
Använder även ett medel 1 gång i veckan och oftare direkt efter verkning på sulan som går in i hoven och gör sulan hårdare. Keratex hoof hardner.

HOvarna är nu superfina och inte en nagging i kanten ens :banana:
Men men nu måste jag sko honom då det inte är tillåtet på alla tävlingar med boots. Och jag kommer då sko med trotters (gummi/plast sko) som gör att hoven arbetar nästan precis som barfota :laugh: Så jag inte tappar 1 års jobb nu med hovarna. Rekomenderas vid början till barfotagång. Så det kanske kan vara något för dig?

Min häst går barfota sen i mars och är väldigt öm i hovarna. Det går bra när vi är i ridhuset och i hagen men minsta lilla sten när vi rider ut nickar han för och går sen med mini steg. Anledningen till att han inte har skor är för att han rör sig mycket bättre utan. Han har gympadojor på sig när vi är ute och rider så han lider inte av att vara barfota.

Det där är ju helt motstridigt. Hästen ömmar ju även med boots så visst är det ett lidande!
Jag hade bums slagit på skor igen, kanske du behöver något med sula?

Självklart så ömmar han inte när han har sina boots på. Jag skrev kankse dumt. Med bootsen går han som vanligt utan att trippa. Så han lider inte av att vara barfota för jag låter inte honom gå där det gör ont. Men jag märker att han fortfarande är öm när jag tex leder honom till ridhuset, då behöver han gå ca 10 meter över gårdsplan med sten på. Det är det ända han utsätts för. Hovslagaren är den bästa som finns inom en radie på 10 mil så han kommer vara kvar.

Jag har också köpt Keratex Hof hardner som vi smörjer på. Och han går regelbundet till både kioprakter och massör så vi har koll på om han får spänningar.

Så det jag funderar över är varför han är så öm trots att hovslagaren säger att han har bra hovar och bra sula? Kan det vara något annat som är fel?

Hej! Du säger att hästen har hård och stark sula men är den röntgad?min häst har gått barfota hela sitt 8-åriga liv. Jag har endast haft hästen i några månader. Efter att jag märkt att han ogärna gått på grus var vi in på röntgen där veterinären såg att han har tunna sulor. Då ser min hästs hovar jättebra ut,hovis har sagt att han har bra kvalitet,alltså kunde vi inte ana hur det verkligen låg till. Jag provade en tid med endast boots vid motionering men han ömmade också till slut i hagen. Han fick skor runt om och även sulor. Nu går han normalt och lyfter snällt hovarna.

Vår äldsta häst har gått barfota hela livet, har alltid kunnat ridas på sprängsten typ utan att reagera. Den här vintern blev han dock lite rötig i stålarna (mitt fel, för dålig skötsel av hovarna, gick för länge mellan verkningarna) och det märks att det har påverkat hans känslighet i hovarna. Hans strålar blev ju alldeles små och tunna och trasiga, och det är dem han får ont i så att säga.

Nu växer de till sig och blir friska igen, och i takt med det så blir han mindre berörd när han går på grus.

Så, det kan ju vara en sådan sak. Hur ser strålarna ut? Bild?

Att han var öm för visitertången då men att det är bättre nu tyder väl på att han kanske belastade fel när han var skodd, kanske vart tådelen överansträngd, det är ju inte ovanligt.

Självklart så ömmar han inte när han har sina boots på. Jag skrev kankse dumt. Med bootsen går han som vanligt utan att trippa. Så han lider inte av att vara barfota för jag låter inte honom gå där det gör ont. Men jag märker att han fortfarande är öm när jag tex leder honom till ridhuset, då behöver han gå ca 10 meter över gårdsplan med sten på. Det är det ända han utsätts för. Hovslagaren är den bästa som finns inom en radie på 10 mil så han kommer vara kvar.

Jag har också köpt Keratex Hof hardner som vi smörjer på. Och han går regelbundet till både kioprakter och massör så vi har koll på om han får spänningar.

Så det jag funderar över är varför han är så öm trots att hovslagaren säger att han har bra hovar och bra sula? Kan det vara något annat som är fel?

Är det hästen eller hovis som ska bestämma om det gör ont eller inte?

Anledningen till att han inte har skor är för att han rör sig mycket bättre utan

Så hästen var alltså dåligt skodd... Hitta någon som skor bra och sätt på skor igen så hästen slipper ha ont. Även om hovarna ser bra ut så betyder inte det att dom klarar gå barfota

Är det hästen eller hovis som ska bestämma om det gör ont eller inte?

Vad är det för fråga? Det är väl självklart att det är hästen! Jag tror inte riktigt att du har förstått vad min fråga gäller. Det är inte så att jag efterlyser om hästen har ont eller inte utan, om det är vanligt att dom är ömma eller det kan bero på något annat. Tex början till fång eller någon annan sjukdom.

Hästen lider som sagt inte av detta då han inte utsätts för ställen där han har ont. Han får den bästa tänkbara skötsel och vård som går. Därav frågan!

Så hästen var alltså dåligt skodd... Hitta någon som skor bra och sätt på skor igen så hästen slipper ha ont. Även om hovarna ser bra ut så betyder inte det att dom klarar gå barfota

Nej hästen var inte dåligt skodd. Jag har en av dom bästa hovslagarna i landet och vi har provat med flera olika skor och kombinationer och han rör sig fortfarande bättre utan. Det är inte vanligt men vissa hästar gör det.

Min ena häst kan inte skritta normalt med skor :crazy: Landar med tån först och det blir ett riktigt "ka-klonk" ljud när han går :crazy:

Detta försvann när han blev av med skorna :love:

Till Ts: Vänta och se om det blir bättre, hästen har ju trots allt inte varit barfota särskilt länge! :) Jag personligen tror inte den skulle vara sjuk på något sätt

En del svar var ju väntade. Kul att din häst rör sig bättre utan skor, för det mesta. Försök att ha bootsen alltid nu i början så du kan röra normalt på hästen, glove är ju lätta att sätta på.

Visst ska du se upp med fång och se efter andra tecken som puls men är han bättre nu som du skriver så är det ingen fara.

Behandla strålarna så ska du se att det blir bättre. Elastiska putan och strålen "jobbar" mer när hästen är oskodd (hovmekanismen)och den behöver utvecklas mycket i början av oskott. Det kan ta lite tid, och se då dina boots som skydd den behöver tills de delarna på hoven fungerar optimalt. Sedan kanske de inte alltid behövs.

TS

Många hovslagare är inte så bra på att verka barfota hästar, dom gör en sk pasture trim och det räcker oftast inte för att göra hoven frisk och hästen oöm. Kolla så att din häst verkligen har kort tå, helst med en mustangroll eftersom du säger att han ömmade i tån, att hovväggen är i sulnivå och låga trakter, och att hoven inte flyter ut åt något håll. Kolla även att strålen verkas, min såg ut som han hade stora fina strålar, men under det yttre lagret var det röta! Då hade jag ändå haft på medel mot röta hela vintern....

Bara för att man är klinikhovslagare behöver man inte vara expert på barfota.

Och använd boots om du så bara ska gå 10 m till ridhuset...
Hoof hardener är kanon, brukar vara stor skillnad efter en vecka.

Sen kan det ju vara intressant att röntga hovarna för att kolla hur långt från marken hovbenet finns, dvs hur tjock sulan eg är. Det är ju lite misstänksamt om han verkas bra men fortfarande är så öm att han har problem att gå 10 m på en grusplan. Mars är iofs inte så länge sen, så han kanske helt enkelt behöver mer tid att omställa sig!

Skulle i övrigt vara intressant att se hur hovarna ser ut. :)

Tack Raggsock och Centaur! Det var såna här svar jag ville ha. Jag har haft hästen i 15 år och han har aldrig varit utan skor så jag är lite osäker på vissa saker tex hur öm och hur länge dom är det. Jag ska försöka ta bilder på hovarna så ni får se.

TS

Många hovslagare är inte så bra på att verka barfota hästar, dom gör en sk pasture trim och det räcker oftast inte för att göra hoven frisk och hästen oöm. Kolla så att din häst verkligen har kort tå, helst med en mustangroll eftersom du säger att han ömmade i tån, att hovväggen är i sulnivå och låga trakter, och att hoven inte flyter ut åt något håll. Kolla även att strålen verkas, min såg ut som han hade stora fina strålar, men under det yttre lagret var det röta! Då hade jag ändå haft på medel mot röta hela vintern....

Bara för att man är klinikhovslagare behöver man inte vara expert på barfota.

Och använd boots om du så bara ska gå 10 m till ridhuset...
Hoof hardener är kanon, brukar vara stor skillnad efter en vecka.

Sen kan det ju vara intressant att röntga hovarna för att kolla hur långt från marken hovbenet finns, dvs hur tjock sulan eg är. Det är ju lite misstänksamt om han verkas bra men fortfarande är så öm att han har problem att gå 10 m på en grusplan. Mars är iofs inte så länge sen, så han kanske helt enkelt behöver mer tid att omställa sig!

Skulle i övrigt vara intressant att se hur hovarna ser ut. :)
Detta kan man inte gå ut med när man inte vet ngt om hästen.

att verka ner den o dessutom runda till kanterna med mustangroll innebär att den inte har ngn slitmån.
T o m Ramey kom på att man måste lämna lite nagel att stå på o DÅ runda till.
Samt att hörnstöden fyller en funktion till att stadga upp så trakten inte blir för låg- bakvikt o överbelastad trakt o stråle ... o kanske även sula.

Om den har ngn röta skulle nog en hovis uppmärksamma det.

Allt beror på hur den verkas, vilken tillväxt, benställning samt hur o var den rids- för att man ska kunna få ihop variablerna huruvida hästen ifråga kan vara barfota.
Hästen ger svaret, men man måste lyssna oxå.

Ser du någon bild på Ramey's sida där hästen hänger från väggen eller har höga trakter? Sulan rör man såklart inte så hästen har fortfarande något att "stå på" som du kallar det. Skrev heller inte att sulan ska vara den enda viktbärande delen, jag skrev att väggen bör vara i höjd med sulan. Inte lägre!

Dom punkter jag nämner är saker som dom allra flesta framgångsrika barfotmetoder har gemensamt. Givetvis är det bara en fingervisning och jag tror inte TS är så korkad att hon går hem och filer bort halva hoven efter att ha läst det. :grin:

Men det är saker man kan/bör ha i åtanke, då som sagt dom flesta hovslagare fortfarande verkar som om hoven skulle få en sko och det funkar sällan. TS hovslagare kanske är jätteduktig, och verkar helt perfekt. Men kan lika gärna vara tvärtom.

Ideer för att hitta orsaken till varför hästen ömmar.
Och står hästen med lång tå, höga trakter och helt rak vägg så är det inte så konstigt att den ömmar..... Därmen inte sagt att så är fallet med TS häst eftersom vi ju inte har en aning om hur hovarna ser ut!!

Men, som jag skriver, ett par mnd barfota för en häst som varit skodd i 15 år är en kort period och det kan ta betydligt länger att få en häst som fungerar barfota. Men så länge TS använder boots så tycker jag inte det finns någon anledning att sätta på sko igen nu. Det är för kort tid att döma ut på!
Den kanske bara behöver lite tid att vänja sig. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 874
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat