Johanna.Ingvarsoon
Trådstartare
Min häst går barfota sen i mars och är väldigt öm i hovarna. Det går bra när vi är i ridhuset och i hagen men minsta lilla sten när vi rider ut nickar han för och går sen med mini steg. Anledningen till att han inte har skor är för att han rör sig mycket bättre utan. Han har gympadojor på sig när vi är ute och rider så han lider inte av att vara barfota. Men jag tycker att det är konstigt att han är så öm. Det kan väl inte vara normalt? Han har bra och starka hovar och ingen tunn sula. Jag har en mycket duktig hovslagare som har jobbat flera år som hovslagare på Region Djursjukhuset i Helsingborg. Nu har han egen smedja och är känd för sin yrkesskicklighet.
När vi tog av skorna i Mars, efter att han hade haft dom i ca en månad, ömmade han i tån på båda fram när dom tryckte med vissitertången. Mest på höger. Det har blivit bättre dom två senaste verkningarna. Hovis har ingen teori om varför han är öm.
Nu är jag lite orolig att det ska vara något annat som ligger bakom. Sjukdom av något slag? Vad tror ni?
När vi tog av skorna i Mars, efter att han hade haft dom i ca en månad, ömmade han i tån på båda fram när dom tryckte med vissitertången. Mest på höger. Det har blivit bättre dom två senaste verkningarna. Hovis har ingen teori om varför han är öm.
Nu är jag lite orolig att det ska vara något annat som ligger bakom. Sjukdom av något slag? Vad tror ni?