Omkostnader,uppfödning!!

fettso

Trådstartare
Hej vad kostar det egentligen att föda upp kattungar fram tills det att dom är 12veckor gamla och kan lämna hemmet??
Med alla vaccinationer,avmaskningar,försäkringar m.m??

:idea:

Sv: Omkostnader,uppfödning!!

När jag räknade på min första kull (som jag hade för 3 år sedan) kom jag fram till 4200 kr/kattunge. Det var en helt frisk kull så det fanns inga extra veterinärbesök att ta hänsyn till eller så. Idag kostar det mesta mer så jag skulle räkna med minst 5000 kr/kattunge. När jag hade kull i år gick det på ungefär 6000 kr/kattunge men det var en mindre kull och en av kattungarna visade sig ha blåsljud på hjärtat vilket medförde extra undersökningskostnader.

Så egentligen förlorar man bara pengar på att föda upp då??

Det beror ju på vad man säljer dem för. ;) Jag gick helt klart back med senaste kullen, men den innan gick jag väl bara 600 kr back på... vilket är mer eller mindre plus minus noll.

Får man en kull på fyra friska kattungar och alla säljs till fullpris kan man väl gå plus minus noll, men får man färre kattungar eller någon blir sjuk, honkatten måste snittas, man får inte alla sålda som kattungar... då går man back.

Det är som med de flesta hobbies, man lägger ut en massa pengar på den för att det är roliga.

En kull kan man gå plus med, men ser man till hela uppfödningen (dvs. de kostnader man har året runt) så går man definitivt back.

Min kull kostade 4000:- per unge, men det var bara för att jag fick en stor, frisk kull och bra rabatter på parningsavgiften. Nästa kull räknar jag med 5000:- per unge om allt går som det ska, och eftersom jag säljer dem för 6000:- finns det inte marginal för minsta lilla veterinärbesök extra. Räknar man in alla extra ledighetsdagar och resor etc så går man många tusenlappar back :eek: Det är en dyr hobby...

Tänker du para huskatt eller har du gratishanne? ;) Parningsavgiften i alla fall hos "min" ras brukar inte understiga 3500 har jag alldeles för mig.

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 185
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar