Omhoppnings bana

nattrexx

Trådstartare
Hej, jag ska precis få min första tävlingsponny. Jag har kommit in lite sent i tävlingar för att jag har hyrt ett kallblod från en ridskola. I vart fall så vill jag börja tävla i hoppning men det var då jag kom på en grej.. När lär man sig omhoppningsbanan? För man ser ju först folk gå den vanliga banan men sen kommer de in och kommer ihåg en omhoppningsbana. Min fråga är då: När och var får man reda på omhoppningsbanan?
tacksam för svar för att jag vill gärna få reda på det innan jag börjar tävla ;):)

Sv: Omhoppnings bana

Vanligast är att du går omhoppningsbanan samtidigt som du går den "vanliga banan" (grundomgången). Så även om du inte kommer till omhoppning så måste du lära dig den :) Den vanligaste formen av bedömning i de lägre klasserna är att man rider omhoppningen direkt efter grundomgången om man är felfri, man rider alltså både grunden och omhoppningen som en enda lång bana. Sen finns den andra bedömningar som är lite krångligare och du lär dig/rider omhoppningen senare osv. men denna är den vanligaste :)

Sv: Omhoppnings bana

Proffsen (som rider separat omhoppning när alla ridit grundomgång) går inte omhoppningen alls utan lär sig den på en banskiss.
När man kommit så högt så har man samlat på sig så mycket rutin att det går bra.

På lägre tävlingar går man ju som sagt grundomgång+omhoppning i ett svep och rider den likadant.
Den bedömningen kallas A.0/A.0

Jag har gjort missen att inte lära mig omhoppingsbanan (eftersom min häst var fånig och brukade stanna) Givetvis gick han superfint så jag fick rida omhoppningen i blindo.
Vi klarade oss igenom ändå men det blev ju ingen supertid direkt :D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 143
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 171
Senast: Strandad
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka