Omhoppning

B

Belleriet

I helgen har jag äntligen "kvalat" på min 6åriga ungponny med två felfria LC. Nu får jag alltså börja rida omhoppning(läskigt!:D) i LC.
Därför behöver jag tips! Jag har aldrig hoppat omhoppning på riktig tävling förut. Har ni några tips? Vad ska man tänka på?
Hur får man ponnyn smiditg och lyhörd osv? När ska man ta de snäva svängarna och när ska man inte? Allting tas glatt emot:)

Sv: Omhoppning

Nu vet jag inte hur din ponny är att rida men mitt råd är:
Om din häst behärskar en större galopp utan att "tappa" galoppen eller balansen så tycker jag du lägger upp galoppen i ett lite högre tempo och bibehåller samma jämna tempo hela omhoppn ingen, "hatta" inte fram o tillbaka. När man ska ta snäva svängar beror helt på hästens utbildingsståndpunkt och ryttarens. Men eftersom din häst inte hoppat omhoppning innan så ta inte för snäva svängar. Korta av dem kan du göra men se till så att du har kanske två steg som är "raka" framför hindret.
Det viktigaste är att du bibehåller rytmen hela rundan igenom, samma rytm.
O så fullt ös eftersista hindret;)
Ingen aning om detta va till någon hjälp:)

O just de för att förberede hästen på träningar så träna tempoväxlingar, serier med bommar där du rider med t.ex. 4 steg ena gången o 5 andra gången osv. och så träna skänkelvikningar öppna o sluta, bra för lydnad o bakben.

Vänd hästen för ytterhjälperna!
Det är i princip dödssynd att dra runt hästen i innertygel då är de lätt o stå på näsan.

Men man ska inte glömma innertygeln heller för man bör ha ett stöd i den för att ha bättre kontroll i galoppen eller hur jag nu ska säga, men självklart e ytterhjälper a och o :)

släppa tygeln ska man väl aldrig. Jag sa vända för ytterhjälperna. inte släpp innertygel och sparka med ytterskänkeln.
Man för över båda händerna till höger, tittar vid man ska och bara vänder. Lätt som en plätt.

Sen ska man ha en såpass lydig häst att man ska kunna släppa tygeln och hästen ska va kvar i tempo och form, såpass välriden ska den va. Så de spelar ingen roll egentligen.

Jag menade inte att du inte menade de lät nog fel i mitt inlägg då.
Ville bara poängtera o vissta ska man KUNNA släppa tygeln men de är inget man bör göra i hoppning. Stöd mjukt stöd heeela tiden:) O så bra skänklar sen e de fix:)

Eftersom ponnyn är ung och relativt orutinerad är det viktigare att få till en bra rytmisk felfri runda än att gå mot klockan! Det är viktigare att ponnyn vet att den ska vara felfri och att du som ryttare är nöjd med det, än att du stressar igenom en omhoppning enbart med förhoppning att komma hem med rosett.
När ni blivit lite mer rutinerade och kan rida säkra dubbelnollor kan du börja korta vägar och lägga upp galoppen. Detta ska du givetvis göra i samråd med din tränare!
Tänk på att den som vinner en omhoppning är den som har minst antal galoppsprång, inte den som rider i högst tempo.... ;)

Lycka till!

Eftersom ponnyn är ung och relativt orutinerad är det viktigare att få till en bra rytmisk felfri runda än att gå mot klockan! Det är viktigare att ponnyn vet att den ska vara felfri och att du som ryttare är nöjd med det, än att du stressar igenom en omhoppning enbart med förhoppning att komma hem med rosett.
När ni blivit lite mer rutinerade och kan rida säkra dubbelnollor kan du börja korta vägar och lägga upp galoppen. Detta ska du givetvis göra i samråd med din tränare!
Tänk på att den som vinner en omhoppning är den som har minst antal galoppsprång, inte den som rider i högst tempo.... ;)

Lycka till!

:bow: Mycket bra skrivet.

TS: Även om du får rida i avd A och rida omhoppning är det fortfarande en unghäst, så rid en klok runda även i omhoppningen (även om det kan kosta tid) istället för att sätta hästen i en knepig sits för att du ridit för fort/för snävt som kan ge dåliga erfarenheter för er båda. Och träna omhoppningssvängar och tempo med tränare så känner du vad både du och din ponny klarar av.

Man för över båda händerna till höger, tittar vid man ska och bara vänder. Lätt som en plätt.

Men så ska man ju inte göra. Jag har lärt mej att man aldrig ska lägga över handen över manken, asså på fel sida. Bettet viker sig fel då och gör ont på hästen.

Viker sig? Hur kan bettet vika sig om du flyttar handen 1decimeter?
Jag rider f.ö aldrig på delade bett så.

Jag vet inte hur, jag sa att de är så jag har lärt mej. Men man ska ändå inte lägga handen på fel sida av manken, har jag lärt mej. Man ska vända för ytter på ett annat sätt tkr jag.

Då kan ju du beskriva det andra sättet att vända för ytterhjälperna.
Jag sa inte att man ska föra handen till ANDRA sidan manen, jag sa att man skulle föra händerna åt höger i en högersväng. Så att ytterhanden ligger i linje med halsen och vänster blir något ledande sedan vänder man för högerskänkeln.
Sa aldrig att man skulle ha båda händerna på samma sida, då kan man inte svänga eftersom att högertygeln då blir sträckt åt höger och då svänger hästen åt höger, eller hur? Du läser in saker som inte står där.

Jag sa inte att man ska föra handen till ANDRA sidan manen, jag sa att man skulle föra händerna åt höger i en högersväng. Så att ytterhanden ligger i linje med halsen och vänster blir något ledande sedan vänder man för högerskänkeln.
Sa aldrig att man skulle ha båda händerna på samma sida, då kan man inte svänga eftersom att högertygeln då blir sträckt åt höger och då svänger hästen åt höger, eller hur? Du läser in saker som inte står där.

Vad typ sur du verkade bli. Jag orkar/kan inte förklara det jag menar.

Men ditt f;rsta svar var faktiskt lite lätt att misstolka.

Jag v'nder f;r ytterhj'lperna genom att f;r det f;rsta visa med blick och vikt var jag ska. Balansera upp h'sten med halvhalt och l'gga till ytter sk'nkel samtidigt som jag h[ller halsen rak med ytter tygel.
EV ledande inner tygel om det beh;vs. Jag f;r inte ;ver h'nderna [t n[got speciellt h[ll.

Urs'kta att mitt inl'gg ser s[ konstigt ut!! jag har kommit [t n[n knapp s[
å, ä och ö blir [, ' och ;. Ngn som vet hur man fixar det :confused:

jag håller också med dig, sen när man är "van" att rida i högre tempo och sånt så håller jag med mig :)

Du har råkat ställa in på engelskt tangentbord. Nere i högra hörnet (på skärmen) ska det stå Sv på en liten "knapp" och på din står det antagligen En.

Gör ingenting! Har du aldrig ridit omhoppning och din häst är så pass ung så tycker jag att du fortsätter som en "längre grundomgång". Gör hästen säker, höj inte tempot så att den blir stressad - det kan göra att den automatiskt börjar gasa på när den har hoppat x antal hinder och då kanske den blir svårsvängd senare? Rid precis som du brukar så ska du nog se att det går bra :) Sen på hemmafronten börjar du träna lite svängar och göra den smidig. Sen efter ett par nollor kan du börja svänga! :)

Lite ot men.. Tack!!! :D
Jag är såå kass på datorer...

ÅÄÖ!!!:p

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat