omhoppning

J

jagvillvaraifred

I början av april hände ett under, iställer för att rusa runt och kasta sej över hindrena så nära som möjlig och riva allt medan publiken hålla andan blev han helt plötsligt lugn..

sedan blev han skadad valborgsnatten.. har ridit lite till och från under sommarlovet.. Nu har vi ridit honom sedan i onsdags och håller alla tummar och tår att han ska hålla sej frisk. Visst har han tappat jäääättemycket muskler, konditionen är verkligen inte på topp med absolut inte så dålig som jag trodde..

När vi kommit igång igen så ska vi ut på hopptävlingarna igen.. hoppas han är lika lugn som han var i början av april. Vi kommer givetvis börja med ld och lc..
Jag själv har tävlat ponny, ld och lc sedan början av 2003.. först 2 olika ridskoleponnyer men förra sommaren fick jag min ponny

(hela detta året har bestått av 3-4 rivningar=inte kommit till omhoppning)

Jag har alltid tyckt illa om alla "ungar" som rider rent ut sagt fördjävliga svängar i omhoppningen, men de vinner ju alltid.

Han har verkligen kapacitet och nu när vi har lärt känna varandra årdentligt hade det blivit kul om vi kunde få lite placeringar i lc, men hur bär man sej åt i omhoppningen?

Kan ngn förklara så gott det går? Alltså är det blicket mot nästa hinder direkt, ytterskänkeln på och ja, hur gör man?

Länger ni mkt på galoppsprången om de är över en långsida? osv..

Tack på förhand

Sv: omhoppning

Kortaste vägen och felfritt vinner, så enkelt är det.:) När jag tävlade mina D-ponnyer så såg jag till att gå omhoppningsbanan exakt som jag skulle rida den. Jag la väl upp galoppen lite mer i omhoppningen men som sagt så tjänar man mer på korta vägar och då är det som du säger, mycket ytterskänkel....och stöd...;)På häst är det svårare att rida omhoppning tycker jag för det är så mycket mer häst att få med sig liksom...:DSen beror det ju på vad man har för häst/ponny också....mina D-ponnyer var båda mycket rutinerade och då kan man satsa lite mer, medans om man har en ung/orutinerad ponny/häst så tycker jag att man ska rida på samma sätt som i grundomgången så att man skaffar rutin. Placeringar är ju inte allt!

Jag har tävlat MSA-svår, med d ponny, det e bara att ta korta svängar om man känner att man klarar av det. som sagt ta inte korta svängar om du har en orutinerad häst/ponny, det e själkklart.
Om man vill ha sjansen att vinna e det klart att man ska satsa.men det e inte bara att rida runt å svänga ytterskänkel, blick m.m.Jag har ju rutinen som har vunnit upp tilll MSA, kanske inte e samma sak med dig.

Min erfarenhet är att det mest hänger på svängarna, även om man förstås ska försöka gasa där man kan.
Ofta (men inte alltid) är det dessutom väldigt svårt att placera sig hur man än gör, eftersom många som borde tävla regionalt hänger kvar i LC. Min tränare brukar också säga att man i många fall rider på ett sätt som är dåligt för hästen om man bara rider för att vinna, och att det är bättre att försöka bygga upp inför framtiden med bra, kontrollerade svängar.
Lycka till!:)

En gammal tränare sa till mig en gång att
"hur snabbt man än rider så finns det alltid någon idiot som rider fortare!!!!"​
Tänk istället på att rida bra, lugnt och trevligt och var en god förebild, placeringarna kommer när man minst anar det, grunden för att vinna är ju alltid att gå nolla!!
Lycka till.

En gammal tränare sa till mig en gång att
"hur snabbt man än rider så finns det alltid någon idiot som rider fortare!!!!"​
Tänk istället på att rida bra, lugnt och trevligt och var en god förebild, placeringarna kommer när man minst anar det, grunden för att vinna är ju alltid att gå nolla!!
Lycka till.

klokt! :bow:

det finns de som kan rida fort, snävt men som fortfarande RIDER, och de rider bra!
jag var på en tävling (häst) där folk rider så att man får ont i magen, men ta mej f*n går de upp i ledningen. men så kom en tjej in som ja tränar tillsammans med, hon red sansat, snyggt och stiligt, och hon vann! jag blev helt glad i själen när jag såg det!:banana: hon tog snäva svängar, och gasade där hon kunde men inte så att hästen låg ner i kurvan, utan den var så välriden att hon bara vände den med bakbenen långt under henne (som en piruett, då behöver man inte mkt vändyta ;)). lätt som en plätt såg det ut. varför kan inte vi alla rida så, det MÅSTE väl ända vara bättre för hästen??

Upp i klasserna! Så slipper du fartdårarna som rider sönder hästarna! Det är så skönt med 1.10 klasserna och över för där håller sig småfräsarna undan. Sedan är ju att vinna inte allt, långt ifrån! En schysst häst som alltid hoppar är ju att föredra mot en häst som när man minst anar det slår på en tvärnit så man kan se till grannens ridhus under flygturen! Jag blir lika förvånad varje gång ryttare smäller till med spöet mellan hindren? Why? Hästen springer ju redan allt vad den kan och hur hinner man samla ihop hästen innan nästa språng när man gasar upp i 170? Nä, galna fartdårar bör stoppas genom att banorna byggs så att idiotsvängar inte kan göras. Men det finns alltid någon som försöker tränga sig igenom minsta hål. De skulle säkert slinka mellan bommarna istället för att runda hinder om de kunde. Värst var en tjej som skrek "flytta på er för helvete" till banpersonalen när hon tog en omöjlig sväng mot ett hinder varpå ekipaget vägrade ut sig. Vem tror ni att hon skyllde på? Knappast sig själv kan jag säga...

tack alla som svarat..

..känner väl inte att jag fått några klockrena tips kanske men förstår att det kommer med tiden..
ska ta det lugnt bara lite kortare svängar dårå:D

till zephia;
jag känner mej inte redo att gå upp i klasserna än, eftersom jag precis har börjat med att nolla i klasserna, men det kommer väl med tiden det med :)

och ja, att inte föräldrarna bryr sej mej, herregud..

Liknande trådar

S
Hoppning jaa, Jag kanhelt enkel säga såhär. Min ponny kan få crazy damp eller vad man nu ska kalla de... Men jag tar de från början... Typ...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: soft_sensation
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden