C

Clementine

Min häst har behövt helsulor i perioder då hon tenderar bli ömfotad. När jag köpte henne för 3,5 år sen hade hon sulor, men de plockades av inför besiktningen. Sen klarade hon sig utan i 2 år, sen slog det till efter en skoning och hon kunde kanappt lämna hagen...

Sen dess har han haft sulor, och nu under vintern snowpads. Så nu när snösulorna skulle bort betämde jag i samråd med hovis att prova utan sulor.

Hon skoddes i onsdags, och har sen dess ridit varje dag ca 1-2 timmar år gången, det har funkat bra. Igår när jag red haltade hon till ett par ggr när hon gick på vassa stenar, men det var ändå ok då det var rätt mjukt i marken.

Men idag, ja hon kunde knappt gå ur hagen :( gick stelt och superförsiktigt... så rida eller ens promenera är helt uteslutet.

Någon som har tips på vad som kan lindra ömheten? Självklart ringer jag hovis och rådgör, antat att hon måste ut och slå på sulorna... Men det brukar ta ett par dagar innan hon kan komma. Och sen har hon sån dålig hovkvalite att det känns inte bra att spika om skorna när det inte finns så mkt att ta av...

Sv: Ömfotad!

Jodopax omslag lindrar.

Min är ungefär som din fast vi klarar oss oftast utan sulor. Tryck i jodopaxbadad bomull i hoven, klisterlinda utanpå och sedan silvertejp. Vet man att hästen bara är öm och inte har någon inflammation kan man ju skippa joden.

Lycka till!

Ursäkta att jag kapar... har en som är väldigt ömfotad oxå och funderar på att ge upp och låta honom gå med sulor..
Vad finns för nackdelar med dem?
(förutom att det måste bli väldigt instängt och äckligt under dem... :grin:)

Min häst har behövt helsulor i perioder då hon tenderar bli ömfotad. När jag köpte henne för 3,5 år sen hade hon sulor, men de plockades av inför besiktningen. Sen klarade hon sig utan i 2 år, sen slog det till efter en skoning och hon kunde kanappt lämna hagen...

Sen dess har han haft sulor, och nu under vintern snowpads. Så nu när snösulorna skulle bort betämde jag i samråd med hovis att prova utan sulor.

Hon skoddes i onsdags, och har sen dess ridit varje dag ca 1-2 timmar år gången, det har funkat bra. Igår när jag red haltade hon till ett par ggr när hon gick på vassa stenar, men det var ändå ok då det var rätt mjukt i marken.

Men idag, ja hon kunde knappt gå ur hagen :( gick stelt och superförsiktigt... så rida eller ens promenera är helt uteslutet.

Någon som har tips på vad som kan lindra ömheten? Självklart ringer jag hovis och rådgör, antat att hon måste ut och slå på sulorna... Men det brukar ta ett par dagar innan hon kan komma. Och sen har hon sån dålig hovkvalite att det känns inte bra att spika om skorna när det inte finns så mkt att ta av...

Tack för tipset, det ska jag prova :bow: Kan nog utesluta jodopaxen, för hon har förmodligen ingen inflammation eller liknande, bara känsliga små fullblodshovar...

Ursäkta att jag kapar... har en som är väldigt ömfotad oxå och funderar på att ge upp och låta honom gå med sulor..
Vad finns för nackdelar med dem?
(förutom att det måste bli väldigt instängt och äckligt under dem... :grin:)

Jo precis, det blir instängt och hoven kan inte andas på samma sätt som utan.

Och en till sak är ju att skorna lättare lossnar med sulor.

Just pga detta försöker jag klara mig utan sulorna.. men tydligen går det inte :(

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 567
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka