Ömfotad eller vad?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min pålla hade i somras problem med tappskor och mycket ömfotad(het?). Hon hade stasade blodkärl i frambenen, och var typ max 1 grad halt som växlade mellan frambenen. Hon röntgades och var "väldigt ua" (dom hade knappt sett så fina fötter tidigare). Inget fel hittades och vi skickades hem med ny typ av skor och igångsättningsorder.

Häst har nu funkat hela hösten, men fick 2 veckors vila för att jag haft så mycket att göra. Precis innan vilan bytte vi skor- tillbaka till vanliga skor igen, eftersom specialskorna antingen är broddade eller ej- vilket är lite svårt när man inte vet om det tänker bli nån snö. Vet föreslog även det i somras, att det borde gå att byta tillbaka alltså.

Idag när jag var ute var hon varm i hoven, stasad i blodkärlen igen och klart halt ena fram, men såg ömfotad ut på asfalt och hård grusväg. Mindre halt på mjukt underlag- men klart halt på asfalt- tom min mindre hästvane sambo såg det när han sprang med henne. Det var 2 veckor sen vi skodde om, hon gick 2 gånger efter det, då hon var lite kort i galoppen men som vanligt i skritt och trav och sen har hon vilat.

Någon som har några ideér på vad det kan vara, ska jag tro att det är skorna som spökar, eller kan det vara nåt annat? Hovböld? Reaktion på vilan?

Nån som har några idéer, var jag ska börja leta felet, är det hovis eller vet först (vet rings på måndag om det inte blivit bättre- så klart!)?

/Lavinia, förvirrad...

Sv: Ömfotad eller vad?

Hej igen..

mer förvirring..

Idag är pållan klart varm i hö fram, med klart stasade blodkärl i benet. Vä fram är kallt, helt som vanligt, utöver att hon är halt i det.. Fattar ingenting, men ringer vet imorgon för att se vad de tror- gissar att det blir en omgång till med utredning..

Häst har inte fått någon ändring i foder, är i väldigt lagom hull, den enda ändringen mot innan är att hon vilat 2 v. Jag har svårt att tro på fång, men kommer naturligtvis ta upp det också med vet även om de inte trodde på det i somras heller.

/ lavinia, mer förvirrad

jag tänker att eftersom hästen funkade så fort den fick special skor, så borde det helt klart vara ngt i skillnaden som orsakar det.
även om det inte fanns ngt på röntkenplåtarna.....

finns det inga special skor av samma typ/effekt, men utan brodd problematiken? skulle diskutera med min hovslagare.....

Hej!

Jag vet inte vad annars det finns för skor- men kommer så klart ta upp det med hovis också- smart idé.

Skorna hon fick i somras/höstas var "smalare" på sidan mot hoven än vanliga "ridhästskor" och väger mindre (=mindre sömmar). Kan ju vara vilket som av det som spelar in.

Underligt är att den halta hoven såg/kändes helt ok idag, när den motsatta var varm och stasad.

Jaja.. ingen verkar ha några bra idéer här och jag ringer vet imorgon oavsett.. Hellre en gång för mycket än för litet när det gäller hovarna.

/ Lavinia

Om den avlastar den onda hoven kan det andra benet reagera. ganska vanligt.

ja kolla med vet, och hovis och rapportera sen gärna.

Hej!

Jo, jag vet att de gärna belastar det andra benet- men då brukar (på de hästar jag sett det på tidigare iaf) inte bli den här typen av svullnad, för svullnaden är verkligen bara lagd till blodkärlen och värmen i hoven..

Men men.. Vi får helt enkelt se vad som händer och vad vet anser imorgon.. Vet inte om jag ska tycka att timingen är bra- för jag hinner ändå inte rida- eller om timingen är dålig- jag har egentligen inte tid att fladdra runt till kliniken eller med hovis.. Oavsett vilken vill jag ju inte att pållan ska ha ont..

Rapporterar när jag vet nåt- eller om det blir som i somras- inte vet nåt..

/ Lavinia

Uppdaterar.

Har varit hos vet. nu.

Häst bestämde sej igår för att bli halt höger fram istället och rätt ordentligt halt dessutom. Så idag var det mest in och kolla varför.

I tån på höger fram satt en liten ful hovböld som hade vänligheten att spricka när vi bedövade hoven för att se om det fanns nåt i vänster fram också- vilket det inte gjorde!!

Så nu är häst prydligt bandagerad upp till framknät och ska bandageras nytt varannan dag.

Vet tyckte också att det kunde vara en bra idé att byta tillbaka till "specialskorna" eftersom fröken reagerat på båda fram.. Så nu är det bara att ringa hovis så hon kan komma och slå på skon nästa vecka (när bölden förhoppningsvis runnit ut helt).

/ Lavinia, glad och med liten häst på precis under 450 kg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 198
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar