Omega3 olja?

Ja linfrön kan fungera men då måste de passas in i resten av foderstaten. Men eftersom de aktiva oljorna är de som är mest utsatta för härskning finns risken att de förstörs. Härskningen blir mindre om man så snabbt som möjligt pressar oljan.
Använder ordet linfröolja för att skilja den från den linolja som används i färgsammanhang, ursprunget är samma.
PL

Sv: Re: Omega3 olja?

Jag undrade också om vad skillnaden var mellan tex linfröoljan då den ju är vegetabilisk, den känns roligare att ge sin häst vegetabiliska produkter än animaliska. Han berättade att värderna på säloljan är oslagbara, den ska tex. innehålla ca 10 ggr mer DHA än fiskolja. Samt att sälolja är den enda produkt som innehåller just fettsyran DPA som forskarna tror är anledningen till att sälens olja är så bra.
MVH/Lotten

Växtätare behöver inte äta omega3-fett av typen EPA eller DHA.
De kan själva omvandla det omega3-fett som finns i vegetabilier till dessa oljor, exempelvis från raps och linfrö.
Rovdjur (som t.ex. människan) kan däremot inte göra detta i någon större utsräckning, utan måste äta växtätare för att få i sig EPA och DHA.
Kraftfoder innehåller omega6-fett, som är inflammationsdrivande. Har hästen problem med inflammationer bör man dra ned på kraftfodret, eller ta bort det helt.

Sv: Omega3 olja?

Enligt Vetrinär vetenskapen bör inte hel vegetarianer såsom häst tillföras ANIMALISKA produkter överhuvudtaget.Därför är linfröolja eller annan vegetabilisk olja det bästa...Galna ko sjukan uppkom bla av nermalt benmjöl från anda djur mm.....:o

Hejsan

Blev mkt intresserad av oljan, men kommer inte in på länken, vad heter oljan, var köper du den, (gärna pris om du har).
och hur mkt ger du din häst?

Mvh susanne

Hej! Tillbaka till vad trötta muskler och leder kan bero på så tror jag det kan vara läge att kolla upp om din hästs proteinbehov är uppfyllt? Sämre proteinupptag skulle ju också kunna bero på att tunntarmen inte jobbar ordentligt och som du nämnde har hästen lite problem med magen. Om ni har tillgång till ett bra grovfoder eller halm, fungerar det absolut bäst till mag-tarmstörningar då fibrerna stimulerar den goda bakteriefloran. Om balansen mellan protein och energi i grovfodret är lagom till din häst skulle jag ta bort en del av kraftfodret och utfodra mer grovfoder, det är det fodermedel som hästen utnyttjar energi bäst ifrån.

//Sophie

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka