M

maharadshi-shi

helloou! Min häst går nu i fin form i skritt, trav å galopp. Hon kan skänkelvikning, framdelsvändning å lyssnar bra på framåtdrivande å förhållande hjälper. Jag skulle nu vilja lära henne galoppombyten. Hur ska man gå tillväga?

Sv: ombyten

Kan din häst förvänd galopp? Om inte vore det nog bra om den lär sig det innan ni börjar med byten. Se till att förvänd galopp blir ordentligt befäst också.

Därefter som tidigare nämnts i annan tråd: träna över bommar, enkla byten, vänd halvt igenom osv.

Lycka till!!

ja se verkligen till att ni kan förvänd galopp, annars kan det kanske bli lite svårt med byten. Jag fick problem med det. Tagit typ ett år att få hästen att gå va ett varv på volten i förvänd galopp. Och javisst, jag har mig själv att skylla för det!:smirk:

Har ett mkt bra tips !!
Rid in på volten i ena änden av banan i förvänd galopp - låt hästen gå något varv där och när du går in på mittlinjen så räknar du till 3 galoppsprång så vid det 3e galoppsprånget så är du framme vid staketet/väggen på långsidan.
alltså 1-(då tänker du byte) 2- (flyttar hjälperna på plats) 3 - (ge hjälperna)
och går in i den andra volten så att det nu blir rättvänd galopp för hästen, bytet sker alltså på automatik då hästen vill in i rätt volt och rätt galopp. Staketet / väggen hjälper till här.Så fort hästen bytt till rätt galopp så tas den ner i skritt och belönas med lång tygel. VIKTIGT !! Träna regelbundet & lycka till :)

nu är inte jag så duktig på det här med byten men..

att träna över bom är väl inte så bra egentligen, för då byter ju hästen med fram först och sen med bak. man vill väl att hästen ska byta "med alla ben" i ett språng..

det tänkte jag på också.. jag har aldrig någonsin fått träna över bom.. vettetusan om jag någonsin galopperat över bom nån gång ens!! :o

Balkasch skrev:
Har ett mkt bra tips !!
Rid in på volten i ena änden av banan i förvänd galopp - låt hästen gå något varv där och när du går in på mittlinjen så räknar du till 3 galoppsprång så vid det 3e galoppsprånget så är du framme vid staketet/väggen på långsidan.
alltså 1-(då tänker du byte) 2- (flyttar hjälperna på plats) 3 - (ge hjälperna)
och går in i den andra volten så att det nu blir rättvänd galopp för hästen, bytet sker alltså på automatik då hästen vill in i rätt volt och rätt galopp. Staketet / väggen hjälper till här.Så fort hästen bytt till rätt galopp så tas den ner i skritt och belönas med lång tygel. VIKTIGT !! Träna regelbundet & lycka till :)

Jag förstod inte riktigt, men det lät intressant. Menar du att man alltså "fejkar" ett byte? man rider i förvänd, byter varv till rättvänd men ger byteshjälper? Har jag förstått rätt då? :angel:

hästen ska göra ett rent byte även över bom. att de byter före fram beror oftast på att ryttaren släpper iväg hästen över bommen istället för att rida in bakbenen under hästen

men hästen ska ju byta galopp i språnget. om man byter över en bom så kommer ju frambenen först=byter först? och sen bakbenen..

det är ingen skillnad på språnget om det är över bom eller inte....över bommen tar hästen ett större (högre) galoppsprång och det är då den ska byta och ingen annan gång

Angående att byta över bom så måste du ju fortfarande rida över bommen, det går inte att bara "släppa iväg" hästen. Bommen är bra för att utnyttja språnget över bommen, ett extra stort galoppsprång. Det funkade jättebra på min häst, när hon kunde byta över bom (lärde sig väldigt snabbt) kunde vi ta bort den och övergå till andra bytesövningar, t.ex. vända halvt igenom och byta när vi kom ut på spåret igen. Vi gjorde bytena på samma ställe i början för att hon verkligen skulle koppla ihop bytet med mina hjälper. Så småningom kunde vi övergå till att byta på olika ställen, och nu byter hon om jag ändrar sittben.

Det finns olika åsikter om att använda bom, tror att en del tycker att bytena blir "svajiga", men för oss fungerade det.

MEN, OBS OBS, befäst den förvända galoppen först så att ni inte får byten i tid och otid senare.

Lycka till!

Precis !! Man "fejkar" bytet just för att hästen skall lära sig att det känns stabilt att göra byte + att man får hästen att själv vilja göra det.:)

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 374
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 169
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka