MiniLi
Trådstartare
Hade ni invägning på ridskolan?Jag har varit en rädd (bitvis riktigt, riktigt rädd) ridskoleryttare i nästan hela mitt ridliv. Det har varit väldigt olika hur olika instruktörer har hanterat det och även hur andra elever reagerat. För vissa instruktörer har det varit självklart att tumma lite på viktgränserna och låta mig rida ponny då jag ridit dem bra och i balans, för andra har det varit fullkomligt otänkbart. Delvis för att de absolut inte har kunnat förstå att det spelar ingen roll hur snäll hästen är om den är "för stor". Och att jag kunde rida vissa hästar i manegen men inte paddocken och på sommaren men inte på vintern var också svårt att förstå.
I takt med att storhästarna blev större och de mellanstora som jag lärt känna väl och litade på försvann, var det under några år en ren plåga att åka till lektionen innan jag visste vilken häst jag skulle få rida. Under några år åt jag nästan inget veckan innan invägningen för att klara gränsen för den enda hästen i stallet som jag vågade rida just då.