Om två veckor kommer de!

Pettsson

Trådstartare
Va igår och tittade på våra blivande små bebisar :love: En hona och en hane, så bedårande söta!! Räknar dagarna nu :)

Men hur är det resan går nu igen, hur har ni lagt upp allt med vacc., avm., kastreringar, mat osv.?

Sv: Om två veckor kommer de!

Grundvacc bör dom väl vara redan när dom kommer annars fixar du det så snart som möjligt. Avmaskning bör du oxå se till att få gjort rätt snart när dom boat in sig lite. Kastrera bör du göra innan dom blir könsmogna nu när du har en av varje, prata med din vet hur tidigt h*n kan tänka sig kastrera, vid 6 mån kastrerar dom flesta veterinärer.
Mat bör du åtminstone i början ge samma som dom är vana vid från uppfödaren.

Då är det liet som jag minns och kan åtminstone :) Det med kasteringen minns jag beror väldigt mycket på vet. då vissa kastrerar vid 6 mån, andra vid 8 och några inte innan de är ett år.

Jo, det förstår jag, men vilket foder anses idag vara bäst för kattungar?

Det är ytterst förlegat att inte vilja kastrera vid 6 mån, många katter har redan hunnit bli dräktiga/parat då. Väntar man till 1 år är det en stor majoritet som redan kommer ha fött sin första kull...

Vilket foder som är bäst tvista de lärde om. Själv anser jag att köttbaserad mat eller högkvalitativ burkmat är det bästa för alla katter, oavsett ålder. Mjau är ett billigt och vettigt alternativ tex. Ger man tillräckligt stor mängd burkmat är torrfodersort mindre viktigt. Tro inte på reklamen från vissa foderföretag som hävdar att deras torrfoder förlänger livet och innehåller unika ingredienser för just din typ av katt. Katters näringsbehov består av mycket animaliskt protein och fett, och mycket lite (knappt något alls) av kolhydrater och fibrer.

Ja, foder är ju alltid en fråga med många åsikter. Hur mycket är mycket anser du? Vilka "ramar" bör jag hålla mig inom för ungkatt?

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama