Om tävlingsridningen inte fanns...

Sv: Om tävlingsridningen inte fanns...

(nu ska ni inte klaga på om jag säger något redan har sagt för jag orkar bara inte ta sådan hänsyn :p )

Vad jag tycker är lustigt är att så många inte kan förstå hur i hela världen vi skulle kunna utveckla vår ridning utan tävlingsverksamheten. Det är liksom helt omöjligt. Att man skulle kunna utvecklas på en fet fjording på en leråker i norrland är inte sinnesbilden av bra ridning. :smirk: Synd nog.

Sedan är jag också rätt övertygad om att alla som verkligen går in för detta med hästar är rätt så ägda redan. :bump: I alla fall jag, av lord owen. :D

Att lära sig maximera sin egen (och den feta fjordingens) kunskap på en leråker i Norrland, är i sanning inte en uppgift för vem som helst. När den feta fjordingen, eller travnordisen, eller tinkern eller...... gör sin första piaff, vems lycka är då störst, den som sitter på ett slimmat halvblod med överböjd hals och rider runt runt samma ridhusväggar var och varannan dag, eller skiner månne solen även i Norrland, på en lerig åker, när en liten trind fjording piafferar med sin lyckliga ägare......

Senast ändrad av en moderator:

loki skrev:
Att lära sig maximera sin egen (och den feta fjordingens) kunskap på en leråker i Norrland, är i sanning inte en uppgift för vem som helst. När den feta fjordingen, eller travnordisen, eller tinkern eller...... gör sin första piaff, vems lycka är då störst, den som sitter på ett slimmat halvblod med överböjd hals och rider runt runt samma ridhusväggar var och varannan dag, eller skiner månne solen även i Norrland, på en lerig åker, när en liten trind fjording piafferar med sin lyckliga ägare......

Precis vad jag försökta säga! Fast du sa det mkt bättre!
:bow: :bow: :D

Skulle vilja påstå att ridningens tävlingsvärld skapar ideal och komplex som går att jämföra med människovärldens modellvärld. Även om det kanske är en långsiktig tanke så tycker jag det synsättet är rätt bra.

Senast ändrad av en moderator:

Intresant tråd! Om jag får säga min tankar så har tävlingarna påverkat hästar och ryttare negativt. För det är så även om man

inte tänker på det att man hela tiden gämför med andras hästar och hur dom rider och hur deras hästar hoppar, eller går i form. ALLA hästar är olika och alla har olika form osv.

Tycker bara det är så fel att man på dressyr tävlingar ex. säger att den hästen vinner den har rätt form, rätt steg osv. Om man igentligen tänker så är inte hästen gjord för att gå så som den gör

under dressyren? eller? jag kan iaf inte tänka mig det när jag tänker på hur en vildhäst ser ut. det går inte riktigt ihop.

men jag är lika dan själv, man strävar hela tiden efter att hästen ska så si och så och att den ska lära sig det och det..

Man vill ju utvecklas, men jag tror vi formar hästen till nått annat än vad den igentligen är.

"eller skiner månne solen även i Norrland, på en lerig åker, när en liten trind fjording piafferar med sin lyckliga ägare......"

Det var nog det vackraste jag hört på länge!

/
Susanne

CeciliaHeikne skrev:
Man vill ju utvecklas, men jag tror vi formar hästen till nått annat än vad den igentligen är.

Mkt intressant uttalande.
:bow:

loki skrev:
"eller skiner månne solen även i Norrland, på en lerig åker, när en liten trind fjording piafferar med sin lyckliga ägare......"

måste också säga att du har talang för det här med poetiska meningar. :) väldigt fint och symboliskt.

Ja, och jag misstänker att det till viss del är sant. Men...direkt när vi tar hästen från stäppen så börjar vi ju forma om den till något den inte är. Och med tanke på hur himla målinriktade och TÄVLINGSINRIKTADE (ja, alla är det mer eller mindre) människor är så är det inte så konstigt att hästarna blir tävlingsmaskiner i vissa fall. Frågan är hur mkt hästarna påverkas av detta, om de mår dåligt eller ej. I mildare form och i extremare form.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka