Sv: Om tävlingsridningen inte fanns...
dressyrtant skrev:
Jag fascineras över att våra gemensamt antagna illusioner begränsar våra möjligheter till utveckling. Inte bara i ridningen, utan i livet som sådant. Nån gång för länge sen började nån kalla de stora gråa klumparna i skogen för stenar. Man kom överens om en gemensamt antagen illusion att de grå klumparna var stenar och att de inte var användbara till så värst mycket. Bygga gärdesgårdar av och spränga sönder till grus, typ. I min tankevärld är det väldigt begränsande. Tänk om vi aldrig skulle antagit denna illusion, utan alla möjligheter skulle ligga öppna. De gråa klumparna kunde vara vad som helst!!!
Förstod inte riktigt var du ville komma med ursprungsinlägget, är mycket imponerad att det inte har urartat i nån allmänt jobbig "pajkastar"-diskussion.
Men nånstans här börjar jag förstå! Eller ja, iaf hålla med i resonemanget. Jag gillar det, så här kommer lite "mitt i natten"-svammel från mitt håll..
Man kan ju välja att se det på många olika sätt också.
"Tävlingsridning" HAR funnits i alla tider, om man syftar på detta att jämföra och sätta ideal för hur saker o ting bör se ut, att försöka finna ut någon som är "bäst". Ibland har det varit nödvändigt, andra gånger av nöje. Jag tror inte det begränsar i sej, det har ju bidragit till att det finns en stor bredd & kunskap som nedärvts genom århundraden - alldeles säkerligen. Många olika häst-typer har medvetet avlats fram, nog är väl det härligt idag att det finns nån för alla typer?
Men visst är det begränsade att låta sin horisont stanna vid det, detta med tävlandets charm. För visst kan jag se charmen! Och tjusningen!
Jag & gamponnyn var verkligen i gasen när vi fick rida en riktigt rafflande omhoppning, ojoj vad ROLIGT det var.
Men ridning & hästeri kan ju vara så mycket, mycket mer än det......
Tävlingsridning som den existerar idag har inte funnits särskilt länge och jag tror faktiskt inte heller själva idén kommer leva kvar, iaf inte som det utvecklar sej idag. Om 200 år - vad finns kvar?
Det är ju svårt när nytta helt gått över i nöje, men du nämner det där med bilar - who knows, kanske kommer hästarna mer än väl till nytta om några hundra år?
Men utan tävlingsridningen som den existerar idag, tror du så mycket hade varit annorludna på andra fronter?
Ja, jag vet inte egentligen. Min farfar använde & förlitade sej på sina hästar så sent som för 30-40 år sedan. Inte brydde han sej om att officerarna tävlade och jämförde sej sinsemellan, när han gick och kämpade med sitt liv på gården.. De var ute i skogen om vintrarna och på åkrarna om somrarna, levde omkring varandra året runt.
Han vet vad en stark överlinje betyder, men han använder inte samma ordlag. Nog gick hans hästar i rätt form också, för det de gjorde - utan rätt form blev de inte kvar (tillräckligt) länge. Farfar berättar med sorg i ögat om den fina han köpte som visade sej inte hålla, enligt farfar lär det vara pga uppväxtförhållanden "men alla försökte så gott de kunde", men skryter massor över den urstarke minst 165 cm höge Munter som jobbade på i över 20 år. Han fick sluta sitt liv innan han blev svag, det var mest värdigt.
Visst är väl det vackert? Nog såg farfar begränsningarna för vad de var, men nog har det alltid funnits stora möjligheter.
Har det förlorats pga att hästen inte behövs i jordbruket/skogsbruket idag? Jag vet inte, kanske. Hästeri måste nedärvas från generation till generation, det är praktiskt göra, men jag tror faktiskt att så länge det finns eldsjälar för det här med hästarna - så kommer "själen" i hästeriet att finnas kvar.
Man VÄLJER sina begränsningar!
Vi är begåvade med rätt högt utvecklat tankesätt - nog kan vi välja att släppa på begränsningarna och se möjligheter.
Att tävlingsridningen i sej begränsar, nä - det håller jag inte med om egentligen.
Kan man inte vända på det och använda sej av tävlingsridningen & dess "illusioner"/de fastställda normerna, och vända & vrida på det och se vad som faktiskt ÄR och vad som bara är en begränsning?
Ibland kan jag känna mej låst när jag får mej en perfectly logic explanation på något, ända ner på atom-nivå - men nog kan jag välja att använda mej av den kunskapen för att sas se saker för vad de är också?
Hur ska forskarna kunna förklara att allt blev till övht? Vad finns utanför universum?
Jag behöver inte bli begränsad av normer/bestämmelser..... Jag kan ju använda mej av det också
Symboliserar inte hästar just FRIHET?
Nu borde jag ha gått isäng för länge sedan ser jag, men skickar iväg det här inlägget ändå bara för att jag mödat mej med att skriva ner det....